“Door voor jezelf en elkaar te zorgen, maak je mensen weerbaarder. Je moet investeren, maar plukt daarna wel de vruchten”

“Door voor jezelf en elkaar te zorgen, maak je mensen weerbaarder. Je moet investeren, maar plukt daarna wel de vruchten”

Serial entrepreneur Wiet Vande Velde (38) is zaakvoerder van EnergyKing en papa van twee kindjes. Hij prijst zichzelf gelukkig dat hij ondernemer is. En dat hij dat sinds een vijftal jaar samen met een vennoot kan doen, omdat je met twee altijd meer weet dan alleen. Volgens VandeVelde zorgt het voor een andere dynamiek, wat dan weer resulteert in vooruitgang. “Ik voelde me eenzaam in het ondernemerschap en wilde graag afstemmen met iemand anders. Intern is dit veel makkelijker. Als er een match is, kun je bergen verzetten”, zegt hij daarover. “Maar een goede vennoot vinden is mogelijk nog moeilijker dan de juiste levenspartner vinden.”

Ondernemen zit hem in de genen, en dat heeft hij vooral te danken aan zijn grootvader. Want zijn vader was dan wel een bekwaam manager, maar geen eigenaar van een eigen onderneming. Dat wilde Wiet VandeVelde net wél zijn: als jonge knaap van 16 startte hij zijn eerste bedrijfje. Ondertussen heeft hij een lang leertraject afgelegd en voorziet hij vandaag met EnergyKing in hernieuwbare energie. Zijn streefdoel is om het ecosysteem te herstellen, waarbij duurzaamheid centraal staat. Daarnaast wil VandeVelde zo veel mogelijk mensen aanzetten tot ondernemen en hun bepaalde waarden bijbrengen.

Sales, de sleutel tot succes

In 2015 kreeg Wiet Vande Velde tijdens een zeilvakantie met vrienden een verontrustend telefoontje. Hij had nog een openstaande schuld bij de overheid, doordat hij al zijn winst geïnvesteerd had in een ecologisch alternatief voor houten palletten.

“Als ingenieur wilde ik het beste product maken, dus stak ik daar veel geld in en niet in de verkoop ervan. Dat laatste had ik volledig onderschat”, vertelt hij. “Toen een kameraad me wees op het belang van sales, kwam dat aan als een mokerslag in mijn gezicht. Uiteindelijk was een faillissement onafwendbaar, wat een stevige impact had en zeer gevoelig lag. Op dat moment begon ik te doemdenken. Zo’n periode wil ik nooit meer meemaken...”

Het vaderschap als katalysator

Een paar maanden na het faillissement werd zijn dochter geboren. Er waren veel complicaties, maar uiteindelijk kwam alles goed en dat gaf Wiet Vande Velde ongelooflijk veel kracht. “Dankzij mijn dochter kreeg ik terug de nodige energie. Ik ben beginnen bouwen en heb de schulden kunnen vereffenen.

“Vandaag loopt het fantastisch en hebben we een totaal andere insteek: eerst verkoop en dan productie! Een goed product verkoopt zichzelf immers niet, dit is de rode draad in mijn ondernemerschap. Het heeft ervoor gezorgd dat onze omzet sinds 2015 elk jaar verdubbelt. Door de harde lessen uit het verleden sta ik waar ik nu sta”, aldus Vande Velde.

Heropbouwen op de juiste fundamenten

Toen het bedrijf een paar jaar terug twee miljoen euro omzet draaide, besefte Vande Velde dat ze op het juiste pad zaten. Het was voor hem een bevestiging. “Uit de assen hebben we iets gebouwd dat fundamenteel sterk is, zodat we stap voor stap de fouten uit het verleden kunnen rechtzetten.”

Deze fundamenten bestaan uit een product met een markt, een team van gemotiveerde mensen en uiteraard… sales! Volgens Vande Velde is het cruciaal om een open cultuur rond verkoop te creëren, zodat het niet meer als iets vies beschouwd wordt. “Mensen willen enthousiast gemaakt worden voor een product. Ze houden van goede verkopers, maar haten gladjanussen”, redeneert hij. In zijn onderneming worden verkopers massaal ondersteund met de nodige tools en een efficiënt systeem. Daarbij leggen ze de nadruk op het verkopen en niet op het berekenen van offertes, want daar heeft de klant niets aan. “Verkopen is het uitwisselen van waarden tussen mensen, dat is waar het echt om draait”, stelt Vande Velde.

Andere belangrijke pijlers zijn: alle ideeën van in het begin doordrenken in je bedrijf en dat blijven herhalen, alsook zorgen voor betrokken en gemotiveerde medewerkers in je organisatie. “Je kunt het enthousiasme in je team behouden door te zeggen wat je doet en te doen wat je zegt. Deze visie maakt of kraakt je onderneming. Onze organisatie moet een tweede familie zijn voor de medewerkers”, benadrukt Vande Velde.

Waarde creëren voor jezelf en voor anderen

Als leider is Wiet Vande Velde heel direct en druk, maar zo krijgt hij uiteindelijk wel dingen gedaan. Op korte termijn harde beslissingen nemen om op lange termijn beter te worden, hoort daar ook bij. Verder wil Vande Velde mensen leren om hun job beter te doen door hen nieuwe visies aan te reiken. Momenteel is hij nog volop bezig met de uitbouw van het bedrijf, maar in een later stadium ambieert Vande Velde eerder een strategische dan een operationele rol.

Daarnaast wil hij jonge mensen helpen in het ondernemerschap, zodat ook zij kunnen doen wat ze graag doen. “Dat doe je immers altijd beter. Het heeft geen zin om jezelf te verloochenen”, zegt hij. “Als een idee niet werkt maar je er alles aan gedaan hebt om het te proberen, hoef je jezelf niets te verwijten. Begin dan opnieuw en ga er dubbel zo hard voor. Alleen op die manier kun je waarde creëren voor jezelf en voor anderen.


Benieuwd naar het hele verhaal van Wiet Vande Velde? Beluister hieronder de podcast:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.904 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief