Inge Geerdens: “Iemand moet het matje van onder je voeten wegtrekken, zodat je eens goed op je bakkes gaat. Dan pas kan je helder denken”

Inge Geerdens: “Iemand moet het matje van onder je voeten wegtrekken, zodat je eens goed op je bakkes gaat. Dan pas kan je helder denken”

Inge Geerdens, CEO van CVWarehouse, is dankbaar. Dankbaar voor haar bazin die haar destijds ontsloeg. Dankbaar voor Monster dat haar idee heeft afgewimpeld. Anders had ze hún bedrijf grootgemaakt, en dat zou in haar geval zonde geweest zijn… Neen, Geerdens krijg je niet zomaar klein. Ze overleefde crisis na crisis na crisis en probeert van elke tegenslag een opportuniteit te maken. Dat getuigt niet alleen van creativiteit, maar ook – en vooral – van gedrevenheid.

Haar evolutie als ondernemer vergelijkt Inge Geerdens graag met het moederschap. “Onderweg maak je zoveel mee waaruit je leert, en dat helpt om beter te ondernemen”, zegt ze. Haar ultieme droom is om kinderen aan het schaken te brengen, want schaken leert je enorm veel over ondernemen. Dit zijn de drie kantelmomenten die Geerdens gemaakt hebben tot de onderneemster die ze vandaag is.

1. Het duwtje naar het ondernemerschap

Inge Geerdens begon haar carrière in een headhunterskantoor. Het was een enorm boeiende periode, want zowel de gsm, het internet als het e-mailadres deden net hun intrede op de werkvloer, en dat bood nieuwe mogelijkheden! Het proces om iemand te headhunten werd ineens verkort van drie dagen naar twee uur! Op haar werk kwam ze met een nieuw businessmodel af … en toen stond ze ineens op straat: “Om 9 uur ging ik naar binnen en om tien na tien stond ik alweer buiten. Mijn bazin geloofde niet in het internet.” Geerdens besliste à la minute dat ze nooit meer voor een baas ging werken en reed doelbewust naar het btw-kantoor, weliswaar zonder concreet plan.

Om negen uur ging ik naar binnen en om tien na tien stond ik buiten. Mijn bazin geloofde niet in het internet

Na wat rondbellen kreeg Geerdens de kans om aan de slag te gaan als taaltrainer bij Swiss Air, dat net Sabena had overgenomen. Ze mocht meevliegen om de piloten Nederlands te leren, maar dat vliegen werd haar te zwaar eenmaal ze zwanger was. Geerdens besloot om zélf te headhunten met haar nieuw businessmodel: rekruteren in mandagen en niet in percentage. “Iedereen verklaarde mij zot, maar het was een gat in de markt.”

Ze kreeg het vertrouwen van grote bedrijven, zoals Microsoft, om x aantal dagen per maand uit te zoeken wie sales of marketing deed bij de concurrentie om die vervolgens telefonisch te benaderen. “Eigenlijk ben ik mijn vroegere bazin voor eeuwig dankbaar. Anders had ik wellicht haar bedrijf grootgemaakt”, lacht Geerdens.

2. De oprichting van CVWarehouse

Twintig jaar geleden was Monster één van de grootste jobplatforms van Europa. Kandidaten reageerden per mail én per post op een advertentie, en soms ging dat om wel honderd kandidaten. Geerdens kreeg de vraag van bedrijven om alvast een eerste selectie te maken, daar hadden zij namelijk geen tijd voor! Toen werd het zaadje geplant voor een inhouse tool. Ik ging samenzitten met de CEO van Monster Belgium om te vragen of er geen manier bestond om die sollicitaties rechtstreeks binnen te trekken, en zo kostbare tijd uit te sparen. Maar dat idee werd weggelachen!”

Als het moeilijk gaat, dan moet je je erin vastbijten en er alles aan doen om je erdoor te sleuren

Later die avond zat ze verontwaardigd aan de keukentafel. Ze deed haar verhaal en een vriend zei haar doodleuk dat ze Monster eigenlijk niet nodig had voor die tool. Hoe zou zij dat koppelen met andere jobplatformen? En waarom bouwt ze niet gewoon haar eigen jobplatform? En dat was het begin voor het uittekenen van een datamodel en de oprichting van CVWarehouse! “Iemand moet precies het matje van onder je voeten wegtrekken, zodat je eens goed op je bakkes gaat. Dan pas kan je weer helder denken!”

Helaas volgde daarna de ene tegenvaller na de andere:

  • De tool werd enkele weken voor de val van de Lehman Brothers gelanceerd. Van een slechte timing gesproken!
  • In 2013 nam de helft van haar IT’ers ontslag op kerstavond. Leuk is anders!
  • In 2016 lag ze in scheiding en kon ze het bedrijf een jaar lang niet leiden. Haar focus lag namelijk elders.
  • In 2018 legden klanten haar Data Processing Agreements voor die zij moest tekenen met boeteclausules van 5 tot 10 miljoen euro. Slik!
  • En toen was er natuurlijk het coronavirus …

Gelukkig wist ze zich overal goed door te slaan. “Als het moeilijk gaat, dan moet je je erin vastbijten en er alles aan doen om je erdoor te sleuren’, aldus Geerdens. Volgens haar zorgt dit doorzettingsvermogen voor een natuurlijke selectie bij ondernemers.

3. Your Next Move, een ambitieus zijproject

Geerdens zet zich daarnaast ook in om kinderen aan het schaken te brengen. Schaken leert kinderen veel over ondernemen en strategisch denken: het leert je vooruitdenken, werken met de middelen die je hebt en op een gracieuze manier verliezen. “De ambitie om absoluut te willen winnen mis ik bij heel veel mensen, want blijkbaar is meedoen belangrijker dan winnen. Wel, dat is de grootste onzin die er bestaat. Je doet mee om te winnen, maar je kan wel tegen je verlies.”

Bovendien is schaken een sport waarbij kinderen het kunnen halen van een oudere, zonder dat die oudere zich expres moet laten verliezen. Het zet kinderen dus op gelijke hoogte!

De ambitie om absoluut te willen winnen mis ik bij heel veel mensen, want blijkbaar is meedoen belangrijker dan winnen. Wel, dat is de grootste onzin die er bestaat

Een andere droom van Geerdens is om alle grootouders uit de buurt naar scholen te laten komen tijdens de naschoolse opvang. “Zo worden de scholen minder overbelast, leren de kinderen iets, worden oudere mensen uit isolement gehaald en kunnen ouders met een gerust hart wat langer op de werkvloer blijven. Een win-win-win-winsituatie dus!”

Tot slot geeft Geerdens nog enkele wijze woorden mee aan collega-ondernemers: “Laat je omringen door andere ondernemers – vanaf het begin! Zorg dat je mensen vindt die dezelfde issues en pijn gevoeld hebben, die weten hoe het draait en waarom cash belangrijk is, die niet zweven en met hun voeten op de grond staan en die je écht willen helpen! Zij kunnen jou altijd goed advies geven!


Benieuwd naar het hele verhaal van Inge Geerdens? Beluister hieronder de podcast:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 91.806 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief