Jozefien De Feyter over haar ontwikkeling als mens én als ondernemer: “Ik zette mezelf vaak op de achtergrond, waardoor ik heel hard naar mijn plek heb moeten zoeken”

Jozefien De Feyter over haar ontwikkeling als mens én als ondernemer: “Ik zette mezelf vaak op de achtergrond, waardoor ik heel hard naar mijn plek heb moeten zoeken”

Jozefien De Feyter (42), medeoprichtster van Blinc Sales Institute, is iemand die anderen graag laat ‘blinken’: mensen iets laten ontdekken over zichzelf waarvan ze niet wisten dat ze het in zich hadden, daar put deze selfmade onderneemster naar eigen zeggen ontzettend veel energie uit. Gaandeweg lukt het De Feyter om meer zelfvertrouwen te krijgen, haar bescheidenheid van zich af te werpen, milder voor zichzelf te zijn en voelt zich ze eindelijk een volwaardige bedrijfsleider. Al verkiest ze zelf toch nog steeds de term ‘inspirator’ of ‘mentor’. “Jarenlang was ik met mijn hoofd naar beneden aan het wroeten. Toen ik ophief en ook rond begon te kijken, ben ik veel meer beginnen genieten van ondernemen!

Evolutie is iets wat in haar DNA zit. Ze had geen voorbeeldouders waar ze kon van leren en kwam al zeker niet uit een ondernemersnest. Neen, Jozefien De Feyter heeft zelf haar pad moeten effenen. Daardoor weet ze ook maar al te goed wie ze is: intuïtief, impulsief, gepassioneerd, overtuigend en zacht. Allemaal ingrediënten die haar gevormd hebben als ondernemer! “Ik heb altijd heel hard moeten evolueren, mij aanpassen aan nieuwe situaties waar ik gaandeweg in terechtkwam.”

Samen met Jochen Roef, haar professionele en tevens levenspartner, stampte ze tien jaar geleden een eigen bedrijf uit de grond: Blinc, een corporate salesconsultancybedrijf met als missie ‘zakelijke groei door persoonlijke groei’.

Jozefien De Feyter vertelt vrijuit over de drie kantelmomenten in haar (professionele) leven.

1. De opstart en geniale lanceeractie van Blinc

Het ondernemersduo heeft Blinc opgestart op een bizar moment in hun leven. Zij was net mama geworden van hun tweede kindje, ging opnieuw studeren als leerkracht en deed daarnaast ook een aantal freelanceopdrachten als educatief medewerker. Hij was Learning & Development Manager bij een groot interimkantoor en was net zijn team van tien mensen verloren door de crisis, waardoor hij worstelde met een gebrek aan zingeving. Intussen werkte ook hij als freelancecoach.

Op een bepaald moment kreeg Jochen Roef een zakelijk inzicht. “De leveranciers die hier langskomen, vertellen eigenlijk allemaal hetzelfde. Ik voel dat er precies nog iets ontbreekt op de markt en ik denk dat wij dat beter kunnen!”

Tien jaar geleden hield er nog niemand rekening met de persoonlijkheid van mensen in een salesopleiding. Met hun visie ontkrachtten ze het cliché van ‘de verkoper’. Jozefien De Feyter: “Er zijn miljoenen verkopers op de wereld, miljoenen! Het zou absurd zijn om te denken dat dat allemaal dezelfde soort mensen moeten zijn, of dat die allemaal op één bepaalde manier zouden moeten verkopen. Dat is absoluut niet zo!” Een persoonlijke gebeurtenis zorgde er dan ook voor dat de knoop vrij snel werd doorgehakt, en zo ontstond Blinc!

Er zijn miljoenen verkopers op de wereld, miljoenen! Het zou absurd zijn om te denken dat dat allemaal dezelfde soort mensen moeten zijn, of dat die allemaal op één bepaalde manier zouden moeten verkopen. Dat is absoluut niet zo

Ze konden meteen terugvallen op een relatief groot netwerk, maar Blinc schoot pas echt uit de startblokken door een geniale actie: “Waar kan je meer verkopers observeren dan op het Autosalon?”, vertelt De Feyter. “We hebben samen een observatieformulier opgesteld en aan mystery shopping gedaan. We hebben verschillende standen bezocht en gedaan alsof we een auto wilden kopen. Na het verkooppraatje maakten we een volledig rapport van de verkoper in kwestie: wat deed hij goed, wat kon beter,… Vervolgens hebben we al die grote autofabrikanten opgebeld met de boodschap: we zijn op je stand geweest en hebben aan mystery shopping gedaan – wat normaal 60.000 euro kost. Mogen we dat verslag even komen voorstellen? En iedereen zei meteen ja!”

2. Het zoeken naar haar plek in de nieuwe vennootschap

Jozefien De Feyter en Jochen Roef zijn heel goed op elkaar afgestemd, maar op vele vlakken niet complementair. Hun focus lag (en ligt nog steeds) voornamelijk op het menselijke aspect. Ze misten dus iemand die tegengewicht kon bieden en zo Blinc naar het next level kon tillen; dat vonden ze in Claude Chielens! Deze derde persoon zorgde voor een nieuwe dynamiek binnen het team, wat in het begin zeer zwaar botste, aldus De Feyter. “Voor mij was hij te directief en zeer money driven.”, vertelt ze. “Claude heeft meteen de prijzen opgetrokken, zaken in contracten gegoten, klanten nauwer opgevolgd, meer op lange termijn gewerkt,… Een hele shift zeg maar! voor mij was dat allemaal heel erg nieuw.”

Ik zette mezelf weer op de achtergrond, waardoor ik heel hard naar mijn plek heb moeten zoeken

Haar partner Jochen kon het wél meteen goed vinden met Claude, in die mate dat beide heren zelfs een nieuwe vennootschap oprichtten. “Ik zette mezelf weer op de achtergrond, waardoor ik heel hard naar mijn plek heb moeten zoeken.

Pas toen ze Claude erop durfde wijzen dat zij ook medeoprichtster was, vond er een kantelmoment plaats: “Voor mij persoonlijk was dat een enorm belangrijk moment om die plek echt in te nemen en ook die fierheid te voelen voor alles wat we al gerealiseerd hadden. “Jarenlang was ik met mijn hoofd naar beneden aan het wroeten. Toen heb ik ophief en ook begon rond te kijken, ben ik veel meer beginnen genieten van ondernemen!” De Feyter durfde eindelijk haar plaats opeisen en begon langzaam maar zeker de nieuwe dynamiek te waarderen. De balans was hersteld.

3. Het verdubbelen in aantal medewerkers in volle coronacrisis

Tijdens de lockdown kreeg Blinc heel veel vragen van klanten, bijvoorbeeld om 20 e-learnings te helpen uitbouwen. Iedereen zat namelijk thuis en veel bedrijven stonden erop dat hun medewerkers bleven leren. “We hoorden van veel mensen dat hun klanten alles hadden teruggeschroefd en dat hun budgetten waren bevroren”, aldus De Feyter. “Daar hebben wij niks van gemerkt! We konden er maar één ding uit concluderen: we moeten onze missie nog meer in de wereld zetten. En zo hebben we twee extra verkopers aangenomen.”

We hoorden van vele mensen dat hun klanten alles hadden teruggeschroefd en hun budgetten hadden bevroren. Daar hebben wij zelf gelukkig niks van gemerkt

Op 1 juli 2020 bestond Blinc tien jaar, en op die dag waren ze met tien medewerkers. Helaas kwam er geen groot feest aan te pas, maar het was wel een mooie en emotionele dag. “Een onwaarschijnlijk mooi moment dat mij heel veel energie en fierheid bezorgde!”

Tot slot geeft De Feyter nog enkele wijze woorden mee aan collega-ondernemers: “Blijf dichtbij jezelf, luister naar je intuïtie, en vooral: don’t take yourself too seriously! Ik wil dat ook wel terug meer proberen doen. Dat hoort bij volwassen worden zeker? Maar eigenlijk is dat jammer! Het is allemaal niet zo belangrijk en zo dramatisch als we soms denken. Breng het plezier er vooral heel erg in. Blijf trouw aan waar je het echt voor doet, doe het vooral met veel goesting en dan komt alles goed!


Benieuwd naar het hele verhaal van Jozefien De Feyter? Beluister hieronder de podcast:

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 85.551 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief