Marc Coppens, CEO & Partner van Yuki

Meer mensenmens dan Marc Coppens kan je niet zijn. De CEO van all-in-one-boekhoudplatform haalt voldoening uit het feit dat het goed gaat met zijn medewerkers en dat zij, op hun beurt, ook plezier halen uit hun werk. Het zal je dan ook niet verbazen dat hij niet voldoet aan het stereotype van ‘de baas’. Enerzijds is hij net het soort baas dat ook met zijn voeten in de modder staat, de handen uit de mouwen steekt en hard werkt. Anderzijds kunnen medewerkers altijd bij hem te rade gaan. “Hoe kan je ervoor zorgen dat je mensen geen nummertje zijn, maar zich net uniek gaan voelen? Door heel regelmatig het gesprek met hen aan te gaan.”

Coppens onderneemt al sinds 1992. Gaandeweg is hij geëvolueerd in zijn rol van entrepreneur: “Vroeger vond ik het verschrikkelijk als iemand vertrok. Ik weet nog heel goed dat ik furieus was toen één van m’n eerste medewerkers vertrok naar mijn toenmalige grote concurrent Belgacom. Als er nu mensen vertrekken, dan wens ik hen oprecht proficiat en vraag ik hen ook wat ze precies gaan doen. Daarin ben ik behoorlijk matuur geworden.”

Naast Yuki biedt hij nu ook ondersteuning aan verschillende start-ups, iets waar hij meer en meer plezier uit haalt. Dit zijn de drie kantelmomenten die Marc Coppens hebben gemaakt tot de ondernemer die hij vandaag is.

1. Het belang van people management

Volgens Coppens is ondernemen meer dan een product of dienst verkopen. Het gaat ook om de mensen die je rondom je hebt. People management is, naast marketing, iets waar veel bedrijven in tekortschieten, vindt hij. “We hebben allemaal iets waar we enthousiast van worden en iets wat ons enorm veel energie kost, en dat is voor iedereen anders.”

Coppens maakt hierbij een belangrijke kanttekening: “Een veelgemaakte fout is om mensen te zoeken die bij jou passen. Neen, je moet net mensen zoeken die jou aanvullen, en dus complementair zijn. Anders gaan die toch maar in de weg lopen.”

Een veelgemaakte fout is om mensen te zoeken die bij jou passen. Je moet net mensen zoeken die jou aanvullen en dus complementair zijn. Anders gaan die toch maar in de weg lopen

Ook Coppens heeft hierin een groeiproces moeten doormaken: “Al doende leert men. Als je van jezelf beseft waar je goed in bent en vooral waar je niet goed in bent, dan kan je je mensen zo gaan inzetten.” Wanneer het werk te repetitief wordt, dan wordt het bijvoorbeeld al snel saai voor Coppens. Vernieuwing is dan ook de rode draad doorheen zijn carrière.

2. De juiste persoon op de juiste plaats

In navolging van zijn eerste kantelmoment wil Coppens ook duiden op het belang van de juiste persoon op de juiste plaats. “Iedere verkoper, customer success medewerker, developer,… is anders. Als je maar één type job hebt voor één bepaalde functie, dan zit het eigenlijk al niet goed.”

Ik ben een volledig ander persoon nu dan in het begin van mijn carrière, en dat geldt voor iedereen. Continue monitoring is dus de boodschap

De mensen moeten zelf ook beseffen waar ze energie van krijgen. Alleen zo kan je ze optimaal inzetten, stelt Coppens. “Hoe kan je ervoor zorgen dat je mensen geen nummertje zijn, maar zich uniek voelen? Door heel regelmatig dat gesprek aan te gaan.” Het woord ‘regelmatig’ is hierbij belangrijk, want mensen evolueren continu, benadrukt de CEO van Yuki. “Ik ben een volledig ander persoon nu dan in het begin van mijn carrière, en dat geldt voor iedereen. Continue monitoring is dus de boodschap!”

Bij Yuki krijgt elke werknemer een opleidingsbudget van 1.000 euro en dat moét opgebruikt worden. “Elke week houden we een teammeeting om een stand van zaken te geven. De ene week gaat die in het Nederlands door, de andere week in het Frans. Zo krijgen onze Franstalige medewerkers, die in de minderheid zijn, ook het gevoel dat ze gerespecteerd worden.”

“Daarom stimuleren we onze Nederlandstalige medewerkers om een cursus Frans te volgen. Zo voelen ze zich comfortabeler tijdens de meeting én stimuleren we hen ook om Frans te spreken met hun anderstalige collega’s.”

3. De wijze raad van zijn vader

Coppens komt uit een ondernemersfamilie. Zijn vader was een hardwerkende zelfstandige. “Ikzelf werkte ook lange dagen, net zoals ik van hem geleerd had. Drie jaar geleden zei hij mij plots: ‘Marc, geniet ook maar van het leven.’ Ik vond het verrassend om die woorden uit zijn mond te horen.”

Voorheen had Coppens moeite met genieten. “De eerste vijf jaar dat ik werkte, heb ik misschien 10 dagen verlof genomen. Dat is gewoon veel te weinig. Ik ben mijn vrouw dan ook ongelooflijk dankbaar om zoveel tijd en energie te willen steken in onze kinderen, want ik was er gewoon niet. En dat is in zekere zin spijtig…” De wijze raad van z’n vader heeft hij intussen ter harte genomen, want voor je het weet kan je het niet meer genieten.

Tot slot geeft Coppens nog enkele wijze woorden mee aan collega-ondernemers: “Zorg dat je als bedrijf goed luistert naar je mensen én ook goede dingen voor hen doet. Medewerkers maken uiteindelijk het verschil. Als het allemaal rond jou draait en er een schrikbewind is, dan verbrand je heel veel energie - zowel van de medewerkers als van jezelf.”

“Zorg dat je ook geld durft te verdienen. Je hebt een kostprijsplus of marktprijs approach: je moet vooral naar dat laatste kijken. Veel mensen denken dat ze geld verdienen, maar vergeten dat ze overhead hebben, marketing moeten doen, tegenslagen moeten incasseren,… Voldoende marge overhouden is een must! Dan pas kan je verder investeren.

“Zorg ook dat je je meerwaarde altijd in vraag durft stellen. Waarom zouden mensen je product kopen? Als je te veel door je eigen bril ziet, dan kan je je blindstaren. Toets je idee af in de markt en test je eigen product uit. En - last but not least - blijven gaan!”


Beluister hieronder het volledige podcastinterview met Marc Coppens: