foto: shutterstock.com

Vandaag leven en werken we in een omnichannel-samenleving. En dat betekent een grote uitdaging om alle organisatiestructuren snel en naadloos in mekaar te laten vloeien. Vooral op vlak van communicatie moeten de zeilen (continu) bijgezet worden. Want de digitalisering gaat immers razendsnel en laat geen ruimte om ter plaatse te blijven trappelen.

Doordacht communiceren is dus de boodschap. Een moderne en dynamische marketingaanpak met een omnichannel-visie huisvest de grootste opportuniteiten voor het actuele bedrijfsleven. Tenminste, voor een organisatie die de koers vaart van de toekomst. En af en toe geijkte methodes in vraag stelt, bijstuurt of zelfs overboord gooit. Een modern bedrijf moet vandaag investeren in systemen om zijn klant te doorgronden, vooraleer de marketingstrategie uitgestippeld wordt. Geen makkelijke opdracht, want de klant is complex. En dat is een understatement.

Het tijdperk van 'de complexe klant' is aangebroken

Dat de moderne klant vandaag zich als een ingewikkeld en wispelturig beestje gedraagt, is volkomen normaal. Een logisch gevolg van de digitale ontwikkelingen, die een wildgroei aan consumentenkanalen creëren. De online markt groeit immers razendsnel en de consument groeit mee. Zelfs met meervoudige identiteiten, want op elk sociaal medium is hij bijzonder actief.

Op elk moment van de dag heeft de consument ontelbare communicatiekanalen tot zijn beschikking en switcht hij gezwind van het ene naar het andere en weer terug. Het shopgedrag van de consument kende de laatste jaren dan ook een grote evolutie. Waar de klant shopt, wanneer en op welke manier is helemaal veranderd.  Aan die digitale vaart is geen stoppen meer.

Inderdaad, de moderne marketeer is dus best uit het goede hout gesneden. Of speelt het slim. Met data-analyse en een gerichte marketingaanpak die zich richt op de individuele klant.

Vergeet de massa, ga voor 1 op 1

Je klant zit niet alleen complex in elkaar, maar is ook nog veeleisend. Hij wil via elk verkoopkanaal snel en uniform bediend worden. Daarnaast wil hij alle mogelijke opties benutten om op de hoogte te blijven van prijzen, acties en promo’s en ga zo maar door. Als bedrijf moet je dus investeren in een high-level communicatie-aanpak. Eentje die niet gebaseerd is op de natte vinger en op buikgevoel, maar op concrete informatie.

Moderne marketing typeert zich immers vandaag niet door massacommunicatie, maar door een gepersonaliseerde een-op-een aanpak. En die werkwijze kan alleen maar succesvol zijn wanneer je als bedrijf je klant leert kennen. Iets wat vandaag wel bovenaan de to do-lijst van vele adverteerders prijkt, maar wat zich in de praktijk nog te gefragmenteerd uit. Nochtans is het essentieel om je klant te doorgronden, te weten wat hij wil, zelfs voordat hij het zelf goed en wel beseft. En dat kan door klantengegevens te verzamelen én ze grondig te analyseren.

Nood om je klanten écht te leren kennen

Dankzij een grondige analyse van je klantengegevens krijg je een 360°-view die je toelaat om elk kanaal aan te passen aan situaties en klanten. En daar dekken de old school-direct marketingmiddelen echt de lading niet meer. Uiteraard gooi je je mailings niet overboord, maar in een hedendaagse marketingaanpak is het een must om in te zetten op zoveel mogelijk kanalen. En die geïntegreerde aanpak moet dus gebaseerd zijn op je grondige klantenanalyse. Tegenwoordig zijn er tal van manieren mogelijk waarop je jouw klanten beter kan leren kennen. Toch worden ze amper toegepast. 

Om dieper in te gaan op deze manieren organiseert marketingexpert SAS op 13 oktober 2016 een event in The Egg in Brussel. Tijdens het event zullen data-analysten, statistici en managers meer kennis en inzicht kunnen halen uit hun data. Op het event zullen keynote sprekers zoals Steven Van Belleghem, Carlo Ratti & Marc Decorte hun ervaringen en best practices delen. Meer informatie en inschrijven kan via de website.