Louis de Cartier, Hamdan Ramadan, Lukas Van Orshoven en Jona Koekelcore

In april 2021 lanceerde stad Antwerpen een oproep aan kmo’s om hun innovatieve projecten rond digitale, circulaire, creatieve, of gezondheidseconomie in te dienen. Tientallen projecten waagden hun kans, uiteindelijk werden er acht geselecteerd die financiële steun krijgen van de stad. Eén ervan is Crowdselling, een start-up die non-profits, scholen en verenigingen helpt geld op te halen via een innovatief platform. Voor oprichter Lukas Van Orshoven komt de stedelijke steun goed van pas: “We kunnen verschillende zaken die op onze roadmap staan nu sneller aanpakken.”

Het platform dat Lukas Van Orshoven heeft ontwikkeld past helemaal in het plaatje van Antwerpen. De stad ondersteunt de laatste jaren immers actief innovatieve projecten. Via open calls zoekt ze deze projecten op en voorziet ze financiële steun voor zij die geselecteerd worden. Voor de 8 geselecteerde projecten waarvan ook Van Orshovens Crowdselling deel uitmaakte, had de stad een bedrag van 500.000 euro voorzien. “Wij hebben daar een mooi deel van gekregen”, zegt de ondernemer.

De steun heeft een groot verschil gemaakt in het jonge leven van Crowdselling — Van Orshoven lanceerde zijn start-up begin 2020 — en ervoor gezorgd dat het bedrijf de voorbije maanden een aantal zaken sneller kon aanpakken. “Het heeft geholpen om Crowdselling als platform en als bedrijf in een stroomversnelling te brengen. Zowel op technisch vlak als op het gebied van marketing kunnen we nu veel meer doen. Op eigen kracht hadden we een aantal zaken niet zo snel kunnen verwezenlijken. Wat ons anders meer dan een jaar zou gekost hebben, hebben we nu op enkele maanden gedaan.”

Ik vind het schitterend dat een stad als Antwerpen zo hard inzet op innovatie en dat ze lokale projecten steunt

Lukas Van Orshoven: “Ik vind het schitterend dat een stad als Antwerpen zo hard inzet op innovatie en dat ze lokale projecten steunt. Antwerpen duwt op deze manier ondernemingen naar een hoger niveau. Er zit veel potentieel in onze lokale ondernemers en gelukkig ziet de stad dat ook.”

Meer geld, minder moeite

De stad heeft dat duidelijk gezien in Lukas Van Orshoven en zijn Crowdselling. Niet te verwonderen, de ondernemer heeft dan ook een win-win situatie gecreëerd met zijn platform. Hij legt even uit hoe het in zijn werk gaat: “We zijn een marktplaats. Met ons online platform kunnen verenigingen, scholen en andere non-profits makkelijker aan fondsenverwerving doen. Wij verzorgen het volledige proces. De organisaties kiezen uit een reeks producten die ze willen verkopen aan hun doelgroep, zetten dan via het platform eenvoudig een webshop op en kunnen meteen ook de verdeling van de producten regelen.”

Alles verloopt dus digitaal, wat de verenigingen niet alleen minder moeite kost, maar er ook voor zorgt dat ze meer geld kunnen ophalen. “Je moet niet meer van deur tot deur gaan en hopen dat de mensen thuis zijn om iets te kopen. Het aanbod staat online, dus sympathisanten kunnen op elk moment een bestelling plaatsen en betalen”, legt Van Orshoven uit. “Je hebt ook geen heleboel vrijwilligers meer nodig om alle centjes uit de enveloppen te tellen, bijvoorbeeld. Want ook de financiële kant wordt natuurlijk goed geregeld op ons platform.”

Het aanbod van producten haalt Crowdselling bij partners zoals Jules Destrooper of Plantiful. Organisaties kunnen uit een rijk assortiment kiezen, van de klassieke wafeltjes tot vetplantjes in een moderne bloempot. Voor verenigingen is Crowdselling volledig gratis, zij moeten dus geen stukje van de winst afgeven. Lukas Van Orshoven rekent hiervoor op de partners, die een commissie betalen aan Crowdselling. “Want”, legt de ondernemer uit, “voor hen is Crowdselling een extra verkoopkanaal, evengoed een ‘win’ dus.”

Lukas Van Orshoven, Louis de Cartier en Hamdan Ramadan

Van betaalformulier naar marktplaats

Crowdselling werkt momenteel samen met zo’n 60 partners en 1.600 organisaties hebben zich al aangesloten om via het platform geld op te halen. Sinds de opstart in 2020 tijd zijn er al voor 2,5 miljoen euro aan transacties verwerkt via Crowdselling. Het is duidelijk dat Lukas Van Orshoven met zijn toepassing inspeelt op een nood van verenigingen en scholen. “Ik weet zelf heel goed wat het is om geld op te halen voor een vereniging. Het is uit die frustratie dat Crowdselling is ontstaan”, vertelt hij.

Als groepsleider bij de scouts en coach in een sportclub heeft de ondernemer namelijk meerdere fondsenverwervingen meegemaakt. “In 2018 wou ik het mezelf makkelijker maken en heb ik een eenvoudig online betaalformuliertje gemaakt. De eerste actie die ik op deze manier liet verlopen, was een groot succes. Dat kwam ook aan de oren van andere verenigingen, die me vroegen om hetzelfde voor hen te doen.”

Ik weet zelf heel goed wat het is om geld op te halen voor een vereniging. Het is uit die frustratie dat Crowdselling is ontstaan

De ondernemer deed dit voor steeds meer organisaties, maar telkens in zijn vrije tijd. “Op een bepaald moment dacht ik ‘Dit loopt vlotjes terwijl ik er enkel mijn vrije uren insteek, wat zou dat wel niet geven als ik er mij voltijds mee bezighoud?’. Ik heb mezelf enkele maanden de tijd gegeven om het idee verder uit te bouwen. Door met non-profits en scholen te praten, kreeg ik een steeds beter beeld van de functionaliteiten die nodig waren. Wat is begonnen als betaalformulier, is geëvolueerd naar een webshopsoftware en is uiteindelijk de marktplaats geworden die we nu hebben.”

Een nuchtere ondernemer

Lukas Van Orshoven wil met Crowdselling graag internationaliseren. Makkelijk is dat niet, want elk land heeft zijn eigen cultuur wat betreft steun aan goede doelen of verenigingen. “In België is het de normaalste zaak van de wereld dat een organisatie wafeltjes verkoopt om hun kas wat aan te dikken. Maar in Duitsland bijvoorbeeld kennen ze dat principe helemaal niet”, zegt de ondernemer.

De internationaliseringsplannen van Crowdselling vereisen dus eerst heel wat onderzoek, maar dat de ogen van de founder op het buitenland gericht staan, staat vast. Ook andere ambities zijn er zeker, maar daarover doet Lukas Van Orshoven liever geen grote uitspraken daarover. “Ik ben op dat vlak een heel nuchtere ondernemer. Ik wil geen torenhoge verwachtingen scheppen in onzekere coronatijden. Je weet niet wat het komende jaar gaat geven, eind dit jaar kan alles anders zijn in onze samenleving.”

Ik wil op een organische manier groeien, zoals het de afgelopen twee jaar is gegaan. Crowdselling doet het goed, onze gebruikers zijn enorm tevreden, dus we blijven doorgaan op dezelfde manier

Hij blijft realistisch, pusht zijn onderneming liever niet te hard in de ene of andere richting. “Ik wil op een organische manier groeien, zoals het de afgelopen twee jaar is gegaan. Crowdselling doet het goed, onze gebruikers zijn enorm tevreden, dus we blijven doorgaan op dezelfde manier. De stappen die we kunnen zetten, doen we nu iets sneller dankzij de steun van stad Antwerpen, maar we blijven vooral het ritme van Crowdselling volgen. Daar voel ik me als founder het beste bij”, klinkt het bij Lukas Van Orshoven.