Zit je communicatie met klanten in een coronasleur? Dit bedrijf helpt je om terug een vliegende start te nemen met je e-mailcommunicatie

Zit je communicatie met klanten in een coronasleur? Dit bedrijf helpt je om terug een vliegende start te nemen met je e-mailcommunicatie

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Flexmail

In zowat elk bedrijf is de communicatie met klanten het afgelopen jaar serieus veranderd. Niet alleen de manier waarop — weg face-to-face-contact — maar ook de boodschappen zelf moeten anders. En daar wringt het schoentje volgens Michelle Dassen van Flexmail. “Veel bedrijven weten niet goed meer waar hun doelgroep nu mee bezig is of hoe ze hen kunnen aanspreken”, klinkt het. Flexmail schept graag duidelijkheid en lanceert nu een masterclass e-mailmarketing zodat mensen écht vat krijgen op de elementen die voor succes zorgen.

In het begin van de COVID-19-crisis gingen boodschappen à la “we komen hier samen snel door” en “we mogen elkaar binnenkort weer zien” goed binnen bij consumenten. Hoop doet leven, toch? Maar na een jaar coronamiserie werken zo’n berichten niet meer, weet Dassen. “Mensen zijn die happy boodschappen beu. Ze zijn goedbedoeld, maar we weten ondertussen dat we ons niet mogen vastpinnen op het perspectief van ‘over vier weken dan…’. De regels veranderen continu.”

Dat maakt het voor bedrijven moeilijk om te communiceren. “We voelen dat veel organisaties in een communicatiesleur zitten. Ze kennen hun doelgroep niet meer, ze weten niet meer waar die mee bezig is. Sommige bedrijven weten ook niet wanneer ze weer open mogen of op volle toeren kunnen draaien, dus wachten ze liever af voor ze contact te leggen met klanten.”

In dit geval is zwijgen geen goud, want bedrijven kunnen net veel halen uit een goede communicatie met hun doelgroep. Ja, ook via mail. “Virtueel kan je evengoed een krachtige klantenrelatie opbouwen”, zegt Dassen. “Van in het begin je klant aanspreken, is key. Een welkomstmail wordt al makkelijk acht keer meer geopend dan een gewone e-mail. Je kan er dus maar beter eentje uitsturen, want daarmee zet je de toon.”

Michelle Dassen, Business & Product Lead bij Flexmail

Best practices

Omdat het allemaal heel makkelijk klinkt, maar het dat vooral niet is, geeft Flexmail een masterclass in e-mailmarketing. “Er is online veel informatie te vinden over hoe je dat aanpakt, maar van klanten en prospecten horen we dat ze het hebben gehad met het internet afschuimen op zoek naar relevante blogs. Zaakvoerders zien het niet meer zitten om dat ook nog eens uit te zoeken, bovenop alle andere zaken waar ze zich moeten zien uit te redden”, klinkt het bij Dassen. “Omdat we hen terug door de bomen het bos willen laten zien, hebben we al onze ervaring over mailcampagnes gebundeld in vijf duidelijke modules.

We voelen dat veel organisaties in een communicatiesleur zitten. Ze kennen hun doelgroep niet meer, ze weten niet meer waar die mee bezig is

Als bedrijf dat e-mailmarketingsoftware aanbiedt waarmee je makkelijk een sterke, doelgerichte campagne opzet, heeft Flexmail dan ook kennis van de best practices in dit domein. Wie zich inschrijft voor de masterclass krijgt vijf weken lang telkens één hoofdstuk in zijn mailbox. Over strategie, doelgroepen, e-maildesign, automation en resultaten. Alle do’s and don’ts, inclusief checklists en templates.

Meest gemaakte fout

Voor alle duidelijkheid: de masterclass is niet gewoon een lap tekst. Het is de bedoeling dat de cursisten op eigen tempo actief aan de slag gaan. “We willen vooral zaakvoerders en marketingmedewerkers eens laten stilstaan bij hun e-mailcommunicatie. Velen denken dat ze weten wie hun doelgroep is en wat die wil, maar zitten er vaak compleet naast. Daardoor communiceren ze blindelings; ze sturen om het even wat naar om het even wie. Daar heeft niemand een boodschap aan, natuurlijk. Dat is zowat de meest gemaakte fout in e-mailmarketing”, weet Dassen.

“Per module geven we de belangrijke basis mee en leren deelnemers welke elementen precies het verschil kunnen maken. Door het invullen van de bijgevoegde werkdocumenten stellen ze hun eigen plan op: bijvoorbeeld wie hun doelgroep is en wat er bij die mensen leeft.

Smiling young businesswoman working online and reading documents while sitting on a sofa in an office

Ook belangrijk: wat is het doel van je e-mail? Wil je mensen naar je site leiden en iets doen kopen, of wil je gewoon informatie delen over pakweg veranderde openingsuren? Afhankelijk van het doel zal je ook de manier van communiceren moeten aanpassen en de resultaten van je campagne anders moeten interpreteren.”

Op het einde van alle modules in de masterclass heb je het volledig traject van een e-mailcampagne doorlopen. Interessant voor wie weinig of geen ervaring heeft met dit soort marketing. “Maar”, haalt Dassen meteen aan: “Zelfs bedrijven die hier wél al mee bezig zijn, kunnen er iets van opsteken. Al is het maar om te finetunen of te checken of je wel op de juiste dingen focust.”

Dassen voegt er wel aan toe: “De grootste effort moet van de ondernemer zelf komen. Wij kunnen tips and tricks aanbieden, maar we kunnen natuurlijk niet mee hun strategie bepalen. Zij kennen hun eigen business uiteraard het beste. Maar deelnemers die willen, kunnen wel steeds bij ons terecht wanneer ze hun voorbereiding uit de modules willen aftoetsen door één van onze experts.

Het moeilijke makkelijk maken

In de masterclass van Flexmail staat één boodschap centraal: personaliseren, die handel! “We zien dat gepersonaliseerde e-mails makkelijk 20% meer geopend worden dan een algemene mail. Pas op, die algemene e-mails zijn niet verkeerd. Het hangt er altijd van af wat je wil communiceren. Maar met alleen dat soort mails kom je er niet. Wil je écht effect hebben, dan zet je in op die persoonlijke communicatie”, klinkt het.

We zien dat gepersonaliseerde e-mails makkelijk 20% meer geopend worden dan een algemene mail

Het is exact dat soort communicatie dat Flexmail vergemakkelijkt. “Op ons platform maken we het mensen extreem makkelijk om doelgroepen en segmenten aan te maken en ernaar te mailen. Daarentegen maken we het hen moeilijk om gewoon een lijstje contactpersonen in onze software te vlammen, massamails uit te sturen en ‘let’s hope for the best’”, zegt Dassen. Het moeilijke makkelijk maken en het makkelijke moeilijk, dus. “Omdat we mensen willen doen inzien dat gericht mails uitsturen de beste manier is om er iets uit te halen. Wacht ook niet af tot corona achter de rug is, zet daar nu al op in. Wanneer het ‘nieuwe normaal’ dan aanbreekt, kan je meteen een vliegende start nemen.”


Wil jij ook gerichter communiceren met je klanten, maar weet je niet goed waar beginnen? Schrijf je in voor de masterclass van Flexmail en laat je door elke stap van een e-mailmarketingtraject leiden.

Zit je communicatie met klanten in een coronasleur? Dit bedrijf helpt je om terug een vliegende start te nemen met je e-mailcommunicatie

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Flexmail

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 92.364 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief