Toen de autosector rond 2008 een elektronische transformatie onderging, toverde Jeroen Vertongen zijn klassieke garage om tot een diagnosecentrum. Nu een nieuwe technologische revolutie tien jaar later ook nog eens hele businessmodellen op hun kop zet, gooit de ondernemer het roer opnieuw om. “De toekomst is ACES: autonomous, connected, electric, shared. Je kan je kop in het zand steken en out of business gaan, of je kan je aanpassen aan de nieuwe realiteit en overleven.”

Jeroen Vertongen rolde na zijn studies in het bedrijf van zijn ouders, een klassieke autogarage. Toen hun onderdelenleverancier Sergoyne te koop stond, besloot hij samen met zijn vrouw om die over te nemen.“We hebben de business meteen uitgebreid, en zijn ons naast onderdelen ook gaan toeleggen op diagnose. De autosector ging in 2008 door een grote transformatie: er kwam steeds meer elektronica kijken bij nieuwe wagens, en veel garages hadden daar geen antwoord op. Wij zijn niet alleen diagnoseapparatuur beginnen leveren, maar hebben ook een support hotline in het leven geroepen en begonnen op grote schaal trainingen te geven.”

"In 2008 ging het om een puur technologische transformatie. Nu maken we niet alleen een technologische revolutie mee, maar zet die ook nog eens de bestaande businessmodellen op hun kop"

Tien jaar na de elektrificatie zit de autosector middenin een nieuwe transformatie, aldus Vertongen. “2018 is 2008 all over again. Alleen gaat de transformatie nu nog veel sneller én veel dieper dan toen. In 2008 ging het om een puur technologische transformatie. Nu maken we niet alleen een technologische revolutie mee, maar zet die ook nog eens de bestaande businessmodellen op hun kop.”

Wake-up call in Silicon Valley

Op de Innovatietour met Nexxworks in Silicon Valley zag Jeroen Vertongen dat de toekomst van auto’s ‘ACES’ zal zijn: autonomous, connected, electric and shared. Eenmaal terug in eigen land, merkte hij echter dat de geesten nog stevig moeten rijpen. “Ik heb de afgelopen jaren veel lezingen gegeven, en telkens weer waren er discussies tussen believers en non-believers. In absolute aantallen is de stijging van het aantal elektrische wagens op onze wegen misschien niet spectaculair, maar het gaat wel jaarlijks om een verdubbeling. Dat is exponentiële groei. Het aantal jonge mensen dat geen rijbewijs meer haalt, zit geweldig in de lift.”

"Bij elke nieuwe lezing hoor ik opvallend veel garagehouders zeggen: ach, die zelfrijdende auto’s komen er toch nooit"

“Bij elke nieuwe lezing hoor ik opvallend veel garagehouders zeggen: ‘Ach, die zelfrijdende auto’s komen er toch nooit.’ Word wakker, ze zijn er, en echt niet meer in Silicon Valley alleen. Ik ben in Lyon gaan kijken naar de zelfrijdende wagens van de Franse pionier Navya. Nog dichter bij huis hebben Kortrijk en Gent plannen voor zelfrijdende shuttlebusjes. Ja, in eerste instantie nog op vaste en beperkte trajecten, maar dat is slechts een begin.”

Jeroen Vertongen op bezoek bij Navya, de Franse pionier in zelfrijdende elektrische auto's

Follow the money, de grote techgiganten investeren vandaag miljarden in batterijopslag en in zelfrijdende wagens. Dat is de toekomst”, aldus Vertonden. Je kan als garagehouder je kop in het zand steken en out of business gaan, of je kan je businessmodel aanpassen aan die nieuwe realiteit en proberen te overleven.”

Komt de revolutie van Colruyt of Carrefour?

Jeroen Vertongen is er zeker van dat de ACES-revolutie de sector volledig op z’n kop zal zetten. “Er woedt nu reeds een enorme strijd om het netwerk”, zegt hij. “Klassieke autoconstructeurs krijgen nu al concurrentie van de Googles, Amazons en Ubers van deze wereld. Starbucks denkt eraan om gratis vervoer in te leggen voor pendelaars. Ze rijden rustig in elektrische, zelfrijdende shuttlebusjes naar het werk, drinken onderweg een koffie en eten een donut. Want daar is het Starbucks tenslotte om te doen. Waarom zou het peperdure locaties blijven huren voor zijn coffeeshops, als het die aan een fractie van de prijs mobiel kan maken? Wie weet komt de grote doorbraak van zelfrijdende wagens wel van Carrefour of van Colruyt?

"We evolueren naar abonnementen. Autobezit wordt verleden tijd. Je bestelt er één, zoals je een film bestelt op Netflix, en even later komt die voorrijden"

“We evolueren ook naar abonnementen. Autobezit wordt verleden tijd. Je bestelt er één, zoals je een film bestelt op Netflix, en even later komt die voorrijden. De macht verschuift van de autoconstructeurs naar de providers. Weet er één luchtvaartpassagier of hij met een Boeing of een Airbus vliegt? Nee, hij vliegt met Brussels Airlines of met Ryanair. In de toekomst maakt het niet uit of je met een BMW of met een Toyota rijdt, je provider zorgt er wel voor dat je met die wagen rijdt die je op dat moment het best kan gebruiken. De ene keer is dat een break met een grote koffer, de andere keer een kleine stadswagen die je handig geparkeerd krijgt.”

Die evolutie hoeft volgens Jeroen Vertongen geen bedreiging te zijn voor klassieke garages. Ze biedt hen ook heel wat opportuniteiten. “Al die providers hebben servicepunten nodig, specialisten die hun voertuigen opladen, schoonmaken, onderhouden en repareren. En dan zwijg ik nog over start-ups als Navya, zoals er in China honderden zijn, die zelfrijdende wagens ontwikkelen. Zij hebben wel de technologie, maar niet het netwerk om een heel wagenpark te beheren. Ook daar liggen massaal veel kansen voor garages.”

Verkopen, leasen en verhuren van laadpalen

Zelf blijft Vertongen alvast niet bij de pakken zitten. In 2008 speelde hij in op de transformatie in de sector met Sergoyne Diagnostics, veel recenter hield hij Moobi boven de doopvont. “Met Moobi willen we inspelen op de evolutie die auto’s de komende jaren zullen ondergaan. Stap één is het verkopen, leasen en verhuren van laadpalen voor elektrische wagens. Maar we willen ook de Moobi-app, Moobi-centers en zelfs een Moobi-car ontwikkelen.”

ACES zal veel sneller dan we denken realiteit zijn. De technologie is er al, dat is stap één. Stap twee is de mindset van de klant, die evolueert altijd wat trager. Er is nog veel wantrouwen, maar dat is eerder omdat onbekend onbemind maakt. Vergis je niet: één ritje in een zelfrijdende auto, en je vindt een auto zonder pedalen en zonder stuur al snel helemaal niet zo bizar meer. De derde en laatste stap is dan de wetgeving, die het traagst volgt”, klinkt het.

Op een kantelpunt

Maar tegen 2025 verwacht ik dat 25 tot 30 procent van de verkochte wagens in België full electric zal zijn”, aldus Jeroen Vertongen. “Het aanbod wordt steeds groter en betaalbaarder, de klimaatdruk neemt alleen maar toe, we staan op de drempel van de grote democratisering van elektrisch rijden. Zelfrijdende wagens zie je nu vooral op, afgesloten circuits: tussen het ziekenhuis en de parking, van de randparking naar het stadscentrum, op events,… Maar geloof me, vanaf 2030 raken die ook helemaal ingeburgerd.”

We staan op een kantelpunt. Ik zie nu al veel garagehouders afhaken omdat ze de technologische investeringen niet meer kunnen of willen doen, en omdat de nieuwe generatie mecaniciens de expertise daar niet voor heeft. Als de overblijvers de kansen niet grijpen en hun businessmodel niet aanpassen, dan gaan ze dezelfde richting op.”

Wil jij ook weten wat de impact van nieuwe mobiliteit is op jouw business? Schrijf je dan zeker in voor de Future of Mobility tour van nexxworks in Silicon Valley, van 2 tot en met 7 december 2018, en ontdek met eigen ogen hoe de ACES-trends de toekomst van mobiliteit zullen veranderen.