Om China te kunnen begrijpen, moeten we afleren wat we al weten over het land

Om China te kunnen begrijpen, moeten we afleren wat we al weten over het land

Om China te kunnen begrijpen, moeten we afleren wat we al weten over het land

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & nexxworks

Dagelijks zien we een nieuwe krantenkop over China verschijnen. Maar nooit gaat het over zakendoen in China, het Chinese economische wonder, het schokkende vervuilingsniveau, zelfs niet over schending van de mensenrechten. Het enige waar de media ons vandaag voor waarschuwen is het grote gele gevaar dat onze richting uitkomt. Het gaat over Jack Ma die in België als een staatshoofd wordt ontvangen. Over hoe China het potje armworstelen met Trump over de handelstarieven lijkt te gaan winnen. Of zelfs over hoe China meer ‘open’ en ‘ecologisch’ wordt dan vele Westerse landen. Hebben we die ene memo dat China is veranderd niet gelezen? Of is het gewoon een list van de Chinezen om ons op het verkeerde been te zetten?

Politici, business leiders en journalisten lijken het niet meer te weten en smeken China-experts wanhopig om raad. Ze vragen zich af of China echt wel is geëvolueerd van producent (‘made in China’) naar innovator (‘create in China’). En of het land zijn markt nu daadwerkelijk openstelt of net nog meer autoritair is geworden.

Het 'nieuwe' China

Om echt goed te begrijpen wat er aan het gebeuren is, gaan mensen ineens boeken lezen over Jack Ma, volgen ze een seminarie Chinese cultuur of worden kinderen aangemoedigd om de taal te leren. De kern van de zaak is echter dat we vooral niet moeten bijleren, maar net afleren wat we al weten. Om het moderne China te kunnen begrijpen, dient men in te zien dat het oude mentale model over China totaal niet meer relevant is.

Schakel alsjeblieft geen China-expert in, lees geen boeken over Jack Ma of leer geen Chinees – dit zal je alleen maar nog meer vertragen en verwarren. Eens je denkt te hebben verstaan hoe China functioneert, zal het wederom veranderd zijn. China afleren is geen kwestie van vergeten, maar China bekijken vanuit een ander mentaal paradigma. De Chinese bedrijven waarover we in onze media lezen, hebben een nieuwe wereld omarmd, terwijl wij vooral China proberen te verstaan vanuit hun oude wereld. Wat uiteraard verkeerd en irrelevant is.

Mijlen voorsprong

Chinese sociale netwerken zoals Tencent en Bytedance zijn jaren vooruit op Facebook, omdat het hen niet te doen is om het bouwen van een sociaal platform maar om het creëren van een leuke, gebruiksvriendelijke en persoonlijke ervaringsreis voor haar gebruikers. Alibaba gaat verder dan de customer centricity-aanpak van Amazon door een ecosysteem te bouwen dat het leven van elke klant raakt, elke minuut van de dag. NIO, de concurrent van Tesla, is niet geïnteresseerd in het produceren van auto’s maar ontwikkelt een digitale assistent-ervaring in haar volgende generatie zelfrijdende wagens. China’s grootste online reisbureau, Ctrip.com, heeft mijlen voorsprong op booking.com in het leren ontdekken van nieuwe plekken, mensen en ervaringen door je op reis te connecteren met ‘reizigers zoals jou’.

Om je mentale paradigma te veranderen, dien je volgende stappen te volgen:

#1 Laat het beeld dat je over China hebt los

  • Vergeet Chinese namaak. Het dronebedrijf DJI of health-tech onderneming iCarbonX zal je ongelijk bewijzen.
  • Vergeet de 2000 jaar oude hiërarchische structuren van managers en bazen. Bedrijven als Haier, een gigant in huishoudapparatuur, tonen aan dat een organisatiemodel waar het middenmanagement quasi onbestaand is ook zeer succesvol kunnen zijn. Zij werken met zelfsturende teams waar werknemers zich als entrepreneurs gedragen.
  • Vergeet het communistische of pseudo-kapitalistische land. Denk aan China als een florerende, consumentgedreven maatschappij met een overheid die alsmaar steviger in het zadel zit ten aanzien van de opkomende macht van de middenklasse. Een overheid die vandaag, in voor- en tegenspoed, nog steeds de overhand heeft.
  • Vergeet het gebrek aan transparantie. De Chinese zoekmachine Baidu opende haar AI-broncode om een ecosysteem te bouwen voor de automobielindustrie, terwijl het ook sterk investeert in blockchain om via traceerbaarheid van leveranciers de kwaliteit te verhogen.
  • Vergeet het tekort aan privacy of sociale verantwoordelijkheid. Bijna alle Chinese unicorns hebben een strikt beleid rond gegevens privacy, waarbij de data eigendom blijft van de patiënt, klant of gebruiker en niet mag gedeeld worden. Alibaba en Tencent hebben zo een indrukwekkend programma rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), alleen al om aan te tonen dat ze goed doen voor de samenleving – en het maakt ook echt een verschil.
China-kenner Pascal Coppens (nexxworks)

#2 Gebruik het Silicon Valley-model om China te begrijpen

Een plaats waar geld, grote markten en toptalent makkelijk bereikbaar is. Een ecosysteem waar technologie, infrastructuur en ondernemerscultuur het mogelijk maken om de volgende Google op te richten. Een omgeving van hoop, een ‘can-do’ mentaliteit en ‘think big’ ideeën die ervoor zorgen dat je dromen waarheid worden. Het nieuwe China heeft dit ook allemaal, zowel in Beijing, Hangzhou, Shanghai of Shenzhen.

Wat China nog veel krachtiger maakt, zijn haar state-of-the-art productiebedrijven, pay-it-forward overheidssteun, en ongeziene snelheid van uitvoering. China’s nieuwe tech innovators lijken sterk op die uit Silicon Valley, maar leven op steroïden (fabrieken), de mindset van een kampioen (op uitvoering gebaseerd) en met de machtigste personal coach (overheid).

#3 Om te begrijpen wat er in China gebeurt, moet je een nieuwe mentale gewoonte aanleren

Stel je China voor als een omgeving met onbeperkte middelen – wat het vaak ook is. Denk aan een constante toevoer van beschikbaar geld voor goede projecten. Stel je een onbeperkt aantal consumenten voor en een markt die steeds blijft groeien. Vertrouw op een oneindige voorraad aan productiemogelijkheden en skills waarmee je alles kan bouwen waar je van droomt. Wees voorbereid op een enorme hoeveelheid concurrenten die je steeds opnieuw alert en proactief houden. Maak je geen zorgen in vertragingen of regelgevingen om dat gekke nieuwe idee uit te werken – men noemt dit ‘China dream speed’.

Sluit culturele of fysieke grenzen uit, wetende dat je kan rekenen op miljoenen nieuwe vrienden die wereldburgers zijn. Dit is hoe Chinese oprichters denken – van de startende ondernemer tot Jack Ma. Waarschijnlijk strookt deze denkwijze niet met wat je tot nu toe over China leerde, omdat ze anders is dan de manier waarop Europese managers en oprichters denken.

#4 Luister naar de Chinese dromen, lees over hun visie, volg hun toekomstige bedrijven op de voet en spreek met hun nieuwe consumenten

De reis om China’s nieuwe normaal te ontdekken is nog maar net begonnen en wordt ongetwijfeld een van de meest verbazingwekkende veranderingen en evoluties in de geschiedenis van mensheid. Zij die er deel willen van uitmaken en klaar zijn om alles over China af te leren, zullen de eersten zijn die daar de vruchten van plukken.

Anderen die de oude mythes en waarheden over het oude China in leven willen houden, zullen moet vechten tegen een machtige draak die nu pas ontwaakt. In plaats van hoog mee te vliegen met de prachtige Chinese feniks die symbool staat voor nieuwe kansen, succes en welvaart.

Wil je graag meer weten over de Chinese manier van innoveren? Schrijf je dan hier snel in voor de China Innovatie Tour (16-22 september) van nexxworks.

Om China te kunnen begrijpen, moeten we afleren wat we al weten over het land

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & nexxworks

Connecteer met 81.748 abonnees