Hoe deze digitale quick scan elke Vlaamse ondernemer wakker schudt voor digitalisering

Hoe deze digitale quick scan elke Vlaamse ondernemer wakker schudt voor digitalisering

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & VOKA

De digitale golf raast door onze wereld, zoveel is duidelijk. Maar bij heel wat Vlaamse ondernemingen ontbreekt nog de sense of urgency om mee te surfen. Voka en Deloitte slaan daarom de handen in mekaar. Een digitale quick scan moet ondernemers informeren over waar ze al staan, een bijhorend meerjarenplan zet hen op pad naar meer digitalisering. “Het is the only way to go”, klinkt het bij gedelegeerd bestuurder van Voka Hans Maertens en Deloitte directeur Bruno Peelaers. “Anders missen we de boot in Vlaanderen.”

We genieten al jaren van de voordelen van onze snelle digitale evolutie en proberen al even lang te navigeren tussen de uitdagingen die deze met zich meebrengt. Hebben Vlaamse ondernemers al die tijd de hoge nood aan vernieuwing onderschat? Neen, meent Maertens. “Het is gewoon niet het eerste op hun to do-lijst. Ondernemers erkennen wel dat ze moeten transformeren op digitaal vlak. Ze praten over de mogelijkheden, maar ze leggen geen strategie vast, laat staan dat ze overgaan tot implementatie.”

Kmo’s zijn de ruggengraat van onze economie. Als net zij de digitale boot missen, dan heeft dat op termijn onvermijdelijk invloed op het welzijn van onze samenleving

Kmo’s zijn de ruggengraat van onze economie, benadrukt Peelaers. Als net zij de digitale boot missen, dan heeft dat op termijn onvermijdelijk invloed op het welzijn van onze samenleving. Het is dus belangrijk om onze ondernemers nu te sensibiliseren, te informeren en te begeleiden, klinkt het bij beide topmannen. “Daarom hebben we samen de digitale quick scan ontwikkeld. Het is voor bedrijven een eerste stap in hun traject naar digitale transformatie”, zegt Maertens.

Diepgaande analyse

De digitale quick scan is een diepgaande analyse van hoe ver een bedrijf staat in haar digitale evolutie. Je beantwoordt vragen over vier grote elementen binnen je organisatie: strategie, organisatie, leveranciers en klanten, en infrastructuur. Hans Maertens: “Dat zijn vragen als: heb je een strategisch plan uitgeschreven, hoe digitaal werk je al binnenshuis, hoe digitaal ga je om met klanten en leveranciers, hoe verwerk je data?”

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka

De scan maakt een onderscheid tussen maakbedrijven en dienstenbedrijven. “In het eerste geval krijg je nog een vijfde onderwerp voorgeschoteld: het productieproces”, vertelt Peelaers. “Het is belangrijk om het verschil te maken tussen beide sectoren, want een productiebedrijf heeft uiteraard een ander businessmodel dan een dienstenbedrijf. Onze analyse is daar dus ook op afgestemd.”

Actiegerichte aanbevelingen

Na de scan krijg je een overzichtelijk rapport in je mailbox. Daarin staat een score op 5 die aangeeft hoe goed je bedrijf al omgaat met digitale toepassingen. Jouw resultaten worden vervolgens naast die van andere bedrijven in je sector gelegd. “Die vergelijking is niet onbelangrijk”, vindt Maertens. “Als je achterligt op collega’s, voel je al snel de nood om een tandje bij te steken. Doe je het beter dan hen, dan is dit net de incentive om die voorsprong te behouden.”

Met de scan willen Voka en Deloitte vooral bewustzijn creëren en ondernemers triggeren om de richting van de digitalisering in te slaan

Daarnaast worden er ook aanbevelingen gegeven die je aanzetten om actie te ondernemen. Tot slot krijg je de mogelijkheid om je resultaten te bespreken met een expert van Voka of Deloitte en te bekijken welke stappen specifiek voor jouw bedrijf nodig zijn.

Met de scan willen Voka en Deloitte vooral bewustzijn creëren en ondernemers triggeren om de richting van de digitalisering in te slaan. “Onze beide organisaties zien het als een morele verplichting om Vlaamse bedrijven te helpen groeien en te zorgen dat we als regio niet achterlopen op anderen”, zegt Peelaers. “Daarom zijn onze aanbevelingen ook heel actiegericht. De scan wijst aan op welk domein je best eerst inzet en geeft heldere richtlijnen. Een aantal kleine ingrepen kunnen een onderneming al helpen om een grote stap vooruit te zetten.” Dat maakt de scan volgens Peelaers net zo laagdrempelig, want niet enkel de grotere ondernemingen moeten ermee geholpen zijn, evengoed freelancers of de bakker om de hoek.

Ambitieuze trajecten

Het feit dat de scan is ontwikkeld door huizen van vertrouwen als Voka en Deloitte onderstreept voor ondernemers de geloofwaardigheid van de scan. “We hebben hier lang aan gewerkt en veel research rond gedaan. De ontwikkeling van de digitale tool is ook meegefinancierd door VLAIO, dat zet het sérieux van dit project nog wat kracht bij”, zegt Maertens.

“Hierdoor kunnen we natuurlijk meer ondernemers bereiken dan wanneer het enkel binnen het Voka-netwerk blijft”, klinkt het.

Bruno Peelaers, directeur Deloitte

Om al die ondernemers nog beter te ondersteunen, zijn ze bij Voka en Deloitte ambitieus. Ze denken nu al verder dan enkel de digitale quick scan. “We bouwen samen aan een plan voor vier jaar”, zegt Peelaers. “We zullen ondernemers korte en lange leertrajecten, infosessies en opleidingen aanbieden. Net om te zorgen dat we die digitale transformatie in onze bedrijven niet alleen mee in gang duwen, maar ook in gang houden.”

Digitaal of niets

En of het in gang moet gehouden worden, want digitalisering is niet enkel een mooi woord, het biedt nu ook eenmaal heel wat voordelen voor bedrijven. Maertens: “Pas je digitalisering goed toe, dan neem je gewoon betere en efficiëntere beslissingen. Je productiviteit gaat omhoog en je klanten zijn tevreden. Wie wil dat nu niet?”

Niet iedereen moet bezig zijn met state of the art AI-toepassingen, maar deze periode heeft ons geleerd dat een strategie belangrijk is

Peelaers haalt de coronacrisis aan als het beste voorbeeld van de nood aan digitale transformatie. “Bij heel wat bedrijven heeft de productiviteit een duik genomen omdat ze er niet op voorzien waren om hun mensen van thuis te laten werken.” Volgens beide heren zijn het de bedrijven die daar wel al mee bezig waren, die erin geslaagd zijn om zich sneller aan te passen aan de crisissituatie. Nog beter ging het voor de bedrijven die al op een goeie manier hun data inzetten. “Niet iedereen moet bezig zijn met state of the art AI-toepassingen, maar deze periode heeft ons geleerd dat een strategie belangrijk is”, zegt Maertens.

Een wakeup-call voor zij die zuchten bij het woord ‘digitalisering’, dat is wat Voka en Deloitte willen bereiken met de scan en de daarop volgende trajecten. Maar ze willen vooral ook iedereen de kans geven om mee te springen op de sneltrein. “Digitalisering is nu eenmaal waar we naartoe gaan, er is geen weg terug”, klinkt het bij Peelaers. Of hoe Maertens het met een sterke oneliner zegt: “De toekomst is digitaal of niets.”


Wil je weten hoe goed jouw onderneming het al doet op vlak van digitalisering? Of wil je meer tips om aan je digitale transformatie te beginnen? Vul de digitale quick scan van Voka en Deloitte in en ontvang concrete tips om de digitale competitiviteit van jouw bedrijf te versterken.

Hoe deze digitale quick scan elke Vlaamse ondernemer wakker schudt voor digitalisering

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & VOKA

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 84.821 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief