van Ondernemers voor Ondernemers

Van februari tot en met mei 2019 kan je via deze dos­sier­pa­gi­na alles volgen over ondernemen. Hoe stel je een businessplan op, werf je de grootste talenten aan en krijg je de juiste financiering? Krijg advies en praktische tips van experts en mede-ondernemers binnen de thema's:  sales & strategie, IT, people en finance.

STRATEGIE & SALES

van Ondernemers voor Ondernemers

Durfkapitalist Jürgen Ingels deelt zijn vier sleutels tot succesvol ondernemerschap

Durfkapitalist Jürgen Ingels deelt zijn vier sleutels tot succesvol ondernemerschap

Durfkapitalist Jürgen Ingels deelt zijn vier sleutels tot succesvol ondernemerschap

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Teamleader

Jürgen Ingels is ondernemer pur sang: techpionier, durfkapitalist én organisator van SuperNova. In België geldt Ingels voor heel wat bedrijven als rolmodel. In Europa is de West-Vlaming vooral bekend als drijvende kracht achter het succesvolle Clear2Pay, pioniersbedrijf in FinTech, dat intussen 1200 medewerkers heeft in 14 landen. Vandaag investeert Jürgen actief in veelbelovende techbedrijven en zetelt hij in de raad van bestuur van talloze andere ondernemingen. Op 16 mei kan hij dan ook niet ontbreken op Work Smarter, het jaarlijks event van Teamleader, waar hij zijn belangrijkste ‘lessons learned’ deelt met de ondernemerswereld.

De sleutels tot succesvol ondernemen

In zijn vrije tijd schrijft Ingels een boek met 50 lessen voor ondernemers - naar eigen zeggen voor z’n kinderen. “Mochten ze ooit de stap zetten om ondernemer te worden, wil ik dat ze met de juiste bagage van start kunnen gaan. Het boek, met werktitel ‘50 ondernemerslessen uit ervaring’ vat dan ook alle lessen samen die ik als startende ondernemer graag had gekend.”

"Verwacht geen al te technische of theoretische uitleg, maar wel concrete en praktische tips die voor elke ondernemer een meerwaarde vormen", aldus Ingels. “Dat gaat van operationele zaken tot strategie, alles komt aan bod.” Ingels hoopt zijn boek in komende oktober in de rekken te zien liggen.

Ingels licht nu al een tipje van de sluier op met deze vier tips!

Tip #1: Tijd is je kostbaarste goed

Groot of klein, succesvolle bedrijven slagen er volgens Ingels het best in om tijd te winnen. “Tijdverlies is als ondernemer de grootste hinderpaal voor groei. Bijvoorbeeld: je wil in Londen een investeerder aanspreken, maar eer die alles heeft doorgepraat in de hiërarchie, ben je een jaar verder. Wie erin slaagt om dát soort vertragingen te omzeilen, steekt zijn concurrenten de loef af.”

“Het klinkt banaal, maar je kan bijvoorbeeld meetings hebben van twee uur waarin geen enkele beslissing wordt genomen, of meetings van een kwartier waarin je alle prioriteiten behandelt en een aantal essentiële beslissingen neemt. De details, die vul je nadien in”, vertelt Ingels

Als ik kijk naar hoe ik bedrijven kan helpen, kijk ik in de eerste plaats naar hoe ze tijd kunnen besparen. Vaak speelt digitaliseren daar een grote rol in. Hoe kan je processen verbeteren, en wat kan er sneller of efficiënter zodat je als bedrijf meer tijd overhoudt voor wat belangrijk is? Zoiets als Teamleader doet, dat draait voor een groot deel rond tijdsreductie. En daar gaat het uiteindelijk om voor bedrijven. Maak gebruik van cloudapplicaties om documenten te bewaren, zoals contracten en facturen, zodat je niet steeds in je archief die zaken moet gaan terugzoeken.”

Tip #2: Focus, in de brede zin van het woord

Een tweede belangrijke aspect voor Ingels is focus, focus, focus. “Daarmee bedoel ik dat ik geen ruimte laat voor afleiding tussendoor. Als ik ergens aan werk, verdient en krijgt dat de volle honderd procent van mijn aandacht.”

Dat wil niet zeggen dat Ingels zich maar op één project richt, gezien zijn rol binnen talloze ondernemingen. “Dat komt omdat ik lessen uit de ene bezigheid kan gebruiken voor de andere. Mijn ervaring leert dat je zo sneller kan groeien door de grotere hoeveelheid kennis die je wint. En dat is volgens mij wat focus écht inhoudt.”

Tip #3: Wees niet te trots om je te laten inspireren door anderen

Ook tip 3 sluit daar nauw bij aan: Ingels schuift kruisbestuiving naar voren als een sterk pluspunt in z’n eigen loopbaan. Doordat hij zelf bij heel wat bedrijven betrokken is, ziet hij aan de hand van tendensen wat er goed en minder goed loopt. “De stappen die het ene bedrijf toepast, kan je dan vaak overnemen bij de andere organisatie. Dat contact met verschillende velden is iets dat ik alle ondernemers zou aanraden. Het helpt je om creatief te zijn, en out-of-the-box te durven denken.”

Ondernemen is geen one man show. Je hebt anderen nodig, wees dus niet te trots om te netwerken, te leren en je te laten inspireren”, geeft Ingels als advies mee. “Kijk dus naar andere bedrijven, en haal inspiratie uit wat ze doen. Waar ik vaak inspiratie uit haal, is iets doen dat buiten mijn comfortzone ligt. Help bijvoorbeeld eens een CFO om zijn financieel plan op te maken, of woon de raad van bestuur bij van een andere onderneming. Je leert de dingen uit een ander perspectief bekijken, en je comfortzone verlaten blijft natuurlijk de sleutel tot persoonlijke groei.”

Tip #4: Laat je omringen door de juiste mensen

Topondernemers laten zich volgens Ingels omringen door de juiste mensen. Een mening die hij deelt met Jeroen De Wit, CEO van Teamleader. “Stel dat je met mensen werkt die jouw passie niet delen, dan straalt dat af op je organisatie en je succes. Dat geldt zowel voor medewerkers, partners als leveranciers. Als niet iedereen keihard naar hetzelfde doel wil toewerken, dan loop je jezelf onvermijdelijk vast.”

“Mijn favoriete quote is die van de Chinese filosoof Confucius: ‘choose a job you love, and you’ll never work a day in your life’. Dat is voor mij een universele regel - het leven is te kort om iets te doen dat je niet graag doet. Zorg er dus voor dat jij en de mensen rond je hun passie kwijt kunnen, want anders hou je het beiden niet vol.”

Het ultieme advies van Ingels? “Je hoeft het warm water niet te blijven heruitvinden. Wat wij nu doen bij Scaleups.eu, is kijken naar start-ups en de technologie die zij gebruiken. Hoe laten ze zich ondersteunen? Wat voor CRM-systeem gebruiken ze? Hoe volgen ze hun sales pipeline op? Verdoe geen tijd aan al die verschillende tools zélf te onderzoeken in een maandenlange analyse, want er zijn er nu eenmaal heel veel. Kijk naar wat het leeuwendeel van je concurrenten of collega’s doen en neem dat als vertrekpunt. Als jonge onderneming is snel schakelen het belangrijkst.”

Benieuwd naar de ondernemerslessen van Jürgen Ingels of de pro-tips van topsprekers als Thierry Geerts (CEO Google België), Wouter Torfs (CEO Schoenen Torfs), Carole Lamarque (Founding partner Duval Union Consulting)? Ontdek hier het volledige programma van Work Smarter.

Durfkapitalist Jürgen Ingels deelt zijn vier sleutels tot succesvol ondernemerschap

Dit stuk is een samenwerking tussen Bloovi Studio & Teamleader

Connecteer met 82.107 abonnees