Steeds meer evenementen bannen wegwerpplastic en kiezen voor herbruikbare drankbekers. Alleen is de waarborg voor die dingen altijd zo’n gedoe. Goodless maakte al furore met zijn slimme recycleerbare bekers die de waarborg automatisch regelt. Nu pakt de Oost-Vlaamse start-up ook uit met automaten die ketens helpen om plasticvrij te worden.


  • Opgericht? Rudi De Kerpel
  • Sinds? 2019
  • Werknemers? 18
  • Omzet? 2 miljoen euro
  • Funding? Bootstrapping + VLAIO-projectsteun

Het principe achter de SmartCups van Goodless is eenvoudig. Als je vijf vrienden trakteert op een festival, en dus ook de waarborg voor hun bekers betaalt, dan krijg jij dat geld dankzij de chip in de bekers automatisch terug. Ook wanneer iemand anders de bekers terug inlevert.

Nu boort Goodless met de automaat die het ontwikkelde ook een nieuwe doelgroep aan, legt bezieler Rudi De Kerpel uit. “Stel dat je in het station van Antwerpen-Centraal een koffie koopt bij Panos en Starbucks, in een herbruikbare beker waar je een waarborg voor betaalt. Dan kan je die koffie rustig opdrinken op de trein. In Gent-Sint-Pieters drop je hem in onze automaat en krijg je automatisch je geld terug. Handig voor jou, maar ook voor die ketens. Want ze hebben een perfect overzicht van waar hun herbruikbare bekers zich bevinden en naar welke vestiging de waarborg moet.”

“Ons uitgangspunt is altijd geweest dat de consument echt wel bereid is om wegwerpplastic mee de wereld uit te helpen, zolang je het niet te complex maakt. Met onze oplossingen verlagen we de drempel om voluit voor recycleerbaar materiaal te kiezen. Zonder dat je geld verliest en zonder dat je er zelf veel moeite voor moet doen.”

Gas terugnemen om te kunnen versnellen

Goodless was klaar om de automaten te lanceren toen de coronacrisis losbarstte. Een geluk bij een ongeluk, vertelt De Kerpel. “Net voor de eerste lockdown hadden we onze automaat getest, maar we waren eigenlijk niet tevreden. Hij was nog niet goed genoeg. Crisissen zijn opportuniteiten, klinkt het vaak. Wel, wij hebben van de coronacrisis gebruik gemaakt om onze technologie te herbekijken. We hebben wat gas teruggenomen, maar nu kunnen we de schade inhalen en versneld groeien met een veel beter product.”

Marktleider in 2025

De Kerpel noemt Goodless een atypische start-up. “We willen rustig groeien, we letten erop dat we onszelf niet voorbijhollen. Er is veel interesse uit Nederland en Frankrijk. Maar we focussen ons nu eerst op onze samenwerking met voetbalclub AA Gent. We gaan hen helpen om hun hele stadion plasticvrij te maken. Als dat project goed loopt, dan is het tijd voor de volgende stap en richten we onze pijlen op andere Europese landen.”

“We hebben een heel duidelijke ambitie. In 2025 willen we marktleider zijn. Soms zullen we snel gaan, soms wat trager, maar we houden onze ogen altijd strak op dat doel gericht”, aldus de founder van Goodless.


Elke woensdag stellen we in willekeurige volgorde een bedrijf voor uit de lijst van 30 meest innovatieve tech start-ups en scale-ups die Omar Mohout speciaal voor Bloovi samenstelde en die we de Flanders Tech 30 doopten.

  1. D-CRBN
  2. Foodpairing
  3. SoundTalks
  4. Goodless