Sharing the blooming vision
92.812 abonnees

Happiness at Work

Bedrijven die een hogere vorm van geluk weten te creëren bij hun werknemers, laten automatisch ook betere prestaties én een grotere klanttevredenheid optekenen.

Maar wat zijn nu de elementen die dit werkgeluk kunnen verhogen? Of anders gezegd: waar zetten bedrijven en leidinggevenden precies op in om de cultuur, tevredenheid en balans van medewerkers en teams drastisch te verbeteren.

De leider van de toekomst is kwetsbaar en ligt niet wakker van status: “Als je jezelf opstelt als onfeilbaar, durven je medewerkers nooit fouten maken”
Happiness at work

Hoe ziet de leider van de toekomst eruit? Bart De Bondt (Youthstart, ex-CEO ING Insurance Belgium) en Klaus Lommatzsch (Duval Union, ex-Duval Guillaume) zijn gepokt en gemazeld in leiderschap, ze bundelden hun ervaringen allebei ook al in een boek. Over de belangrijkste eigenschap van een future proof leider moeten ze allebei niet lang nadenken. “Kwetsbaarheid. We zijn allemaal geconditioneerd om het gedrag van de leider van de groep te kopiëren. Als je dus als leider nooit durft toe te geven dat je bang bent of iets niét weet, gaan je medewerkers ook nooit fouten durven maken. Dan zet je het hele bedrijf onder hoogspanning.”

“Als je van gelukkige, gemotiveerde werknemers ook nog geëngageerde medewerkers maakt, kan je als onderneming écht potten breken”
Happiness at work

Hoe kan je het engagement van je medewerkers boosten in deze bizarre, hybride coronatijden? Het is zo’n beetje de heilige graal waar elke onderneming vandaag naar op zoek is. Herculean Alliance is al twintig jaar bezig met het meten en versterken van employee engagement. ”Veel Belgische bedrijven hebben er geen idee van hoe het zit het met engagement van hun medewerkers”, zegt co-founder Inge Van Belle. “Als je dat niet eens weet, hoe kan je het dan versterken?”

Trendwatcher Herman Konings over de grote ontslaggolf in de VS die ook onze contreien bereikt: “Corona was voor veel werknemers een aha-erlebnis”
Happiness at work

Na de coronacrisis veranderen mensen massaal van job. In de Verenigde Staten hebben ze het al over The Great Resignation. Trendwatcher Herman Konings ziet ook bij ons een gelijkaardige ontslaggolf aanzwellen, voortgestuwd door twee factoren: COVID-19 en de intrede van Generatie Z op de arbeidsmarkt. “De coronacrisis was voor veel mensen een aha-erlebnis. De ratrace stopte even en er ging een nieuwe wereld open. We gingen onszelf de vragen stellen waar we voordien geen tijd voor hadden. En voor een groeiende groep mensen was hét antwoord op al die vragen: ‘I quit my job’.”