E-commerce bedrijven zijn steeds zoekende om de levering naar hun klanten toe te verbeteren. En klanten willen niets liever dat hun levering zo weinig mogelijk geld en tijd kost. Bufferbox, een Canadees bedrijfje die kluisjes plaatst als tussenpersoon (buffer) tussen koper en verkoper lijkt een schot in de roos.

Wie is Bufferbox?

Het concept is heel eenvoudig. Bufferbox heeft kluisjes staan op strategische plaatsen waar mensen die online iets hebben aangekocht, hun goederen kunnen oppikken. De kluisjes werken via een PIN code waarmee automatisch het kluisje met de bestelde artikelen wordt geopend. Ze hebben afspraken met leveringsbedrijven zoals UPS.

Bufferbox werd opgericht op de Universiteit van Waterloo (Canada) en is opgezet door een aantal studenten. Hun eerste geld t.w.v. 25.000 Canadese dollar is afkomstig van VeloCity Venture fonds, van de universiteit zelf. Op dit moment is deze startup uit Waterloo nog een kleine speler in de online delivery markt. Eind 2011 hadden ze nog slechts honderd kluisjes doorheen heel Canada. Op dit moment staan er maar paar kluisjes in Waterloo en Toronto.

Maar eigenlijk is Bufferbox niet zo heel nieuw. In de US heeft Amazon iets gelijkaardig, Amazon locker genaamd.

Opgekocht door Google

Google heeft recent Bufferbox overgekocht voor $17 miljoen dollar. Hiermee zou Google serieuze plannen hebben om met Amazon Locker te concurreren. Amazon heeft al eigen kluisjes die onder meer bij winkelketen Staples worden geplaatst. Wat we hier zien is een duidelijk seintje dat er een grote toekomst is weggelegd voor bedrijven die oplossingen aanreiken aan e-commerce bedrijven en hun klanten. In dit geval een distributieoplossing.

Een leuk startup verhaal

De drie oprichters van Bufferbox hebben hun concept getest in de nabijheid van hun Universiteit. Toen bleek dat het verhaal aansloeg zijn ze fors beginnen uitbreiden. Mede door de sterke stijging van e-commerce en het aantal aankopen die mensen doen. Dergelijk kluisjessysteem is een win-win voor zowel verkoper als koper. Ondertussen werken er zeven mensen en hebben ze, mede door de investering van Google, sterke groeiplannen. 

Ik ben ervan overtuigd dat er hier in Europa en zelfs dichterbij huis -in België en Nederland- behoefte is aan een dergelijk kluisjessysteem. Ook al zijn de afstanden hier dichter i.v.m. Canada.

Laat het jou alvast op ideeën brengen om de e-commerce verder te helpen ontwikkelen.