Tijdens het Mobile World Congress met zijn 1800 exposanten vond een hele week lang simultaan ook de “What’s next”-conferentie plaats. Hier zijn alvast drie ‘must knows’.

Wearable technologie = statussymbool

Volgens Intel-antropologe Genevieve Bell (@feraldata)  is draagbare technologie op zich niets nieuws.  In de 13de eeuw bestonden er al brillen. Later kwam daar ook het uurwerk bij. Draagbare technologie schenkt de eigenaar echter meer dan extra functionaliteit. Ze levert hem ook een bepaalde status, identiteit en stijl op.

En dat wordt er met de nieuwe ‘mobiele’ technologieën niet minder op. Intel demonstreerde bijvoorbeeld een designschaal die alle apparaten automatisch oplaadt. Een ander mooi voorbeeld is de Google Glass: een knappe technologie, maar zeker ook een felbegeerd statussymbool. Startup Blippar (@rishmitra) maakte een demo tijdens welke via Google Glass beelden in een tijdschrift werden herkend en tijdens welke ook draaiende 3D-beelden werden getoond.

“What’s next” = “what’s app”

De vraag van "what's next" heeft veel te maken met "what's app?".  Zogenaamde OTT-spelers (‘over the top’) leveren diensten bovenop het mobiele datanetwerk van de operatoren. Dat doet de inkomsten van de operatoren zelf uit spraak en SMS verminderen. 

Daarom zetten mobiele operatoren in toenemende mate in op andere bronnen van inkomsten en op andere relevante diensten via hun steeds snellere datanetwerken.  Zeer opvallend tijdens de conferentiesessie dit jaar was alleszins de grote belangstelling voor het thema "innovatie":  dit thema lokte dit jaar een volle zaal, tegenover slechts een halfvolle vorig jaar.

Mobiele operatoren = innovatieve operatoren

Hilde Tonne (@hildetonne), CEO van mobiele operator Telenor, gaf aan dat mobiele operatoren zich moeten transformeren tot innovatieve operatoren. Wat dat concreet betekent? In de organisatie fondsen vrijmaken voor innovatie door uitvoerende operaties te stroomlijnen, onderzoek en  ontwikkeling organiseren in een partnergeoriënteerd model, data en de vernieuwde klanteninzichten inzetten als sleutel voor innovatie, op de klant focussen, een mix tussen lokale en centrale innovatieactiviteiten nastreven. 

Ook de GSM Association zet in op innovatie voor mobiele operatoren.  Binnen het ‘connected living’-thema zet GSMA een aantal ecosystemen op tussen mobiele operatoren en steden, auto's, machines,...  

Met 85.000 individuele bezoekers (een toename van 19% in vergelijking met vorig jaar) was dit congres er weer één van superlatieven. Agoria heeft zijn aanwezigheid in het Belgisch paviljoen aangegrepen om de App Alliance-bedrijven zo goed mogelijk in de kijker te zetten.