PageFair en Adobe hebben nieuwe cijfers gelanceerd over het gebruik van adblockers wereldwijd. Het blokkeren van online advertenties zit wereldwijd in de lift. Wat een impact heeft op de omzet van tal van online uitgevers. Zo ging in 2015 al 21,8 miljard dollar aan omzet in rook op. Tegen 2016 zou dat verlies oplopen tot 41,4 miljard dollar. Ook in België worden adblockers steeds vaker gebruikt. 

Adblockgebruik steeg met 41 procent in 2015

Het tempo waarmee ad blockers aan populariteit winnen zorgt bij vele uitgevers voor slapeloze nachten. Het nieuwe rapport van PageFair & Adobe bevestigt deze vrees opnieuw.

Zo blijkt uit de resultaten dat het gebruik van adblockers wereldwijd is gestegen met 41% in de laatste 12 maanden. Intussen zijn er volgens PageFair en Adobe al meer dan 198 miljoen mensen die maandelijks ad blockers gebruiken.

In de Verenigde Staten groeide het blokkeren van advertenties met 48% in de laatste 12 maanden (Q2 2014 tot Q2 2015) naar 45 miljoen gebruikers per maand. Dat is 16 % van de Amerikaanse bevolking. In Europa groeide adblocking in dezelfde periode met 35 % naar 77 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. 

Adblockers in België en Nederland

Ook in ons land zit het aantal adblockergebruikers in de lift. Uit het rapport van PageFair en Adobe blijkt dat het aantal Belgische adblockgebruikers rond de 1,1 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (MAU's) schommelt. In Nederland is dat het dubbele met 2,2 miljoen MAU's.

Kijk maar eens naar onderstaande grafieken:

Next: mobile adblocking

PageFair is al drie jaar bezig met het traceren van het aantal adblock-gebruikers en meet meer dan één miljard adblocking hits per maand via de 3000+websites van hun klanten. 

Uit deze data constateert PageFair dat mobile adblocking ook steeds populaider wordt. Vooral in Azië wordt deze vorm van advertentieblokkering steeds meer gebruikt. Volgens PageFair zou deze trend zich globaal doortrekken naar de rest van de wereld vanaf september 2015. Rond die periode zou Apple immers de nieuwe versie van iOS lanceren, waarin adblocking standaard zit ingebouwd.

Het volledige rapport van PageFair & Adobe kan je hier inkijken