Don’t push it: 5 tips om pushberichten op de juiste manier in te zetten

Don’t push it: 5 tips om pushberichten op de juiste manier in te zetten

Breaking news, een speciale kortingsactie, het begin van de sale, een nieuwe aflevering van je favoriete serie – en zo kun je nog een tijdje doorgaan. Het zijn enkele voorbeelden van pushberichten die via mobiele apps worden verzonden. Voor veel merken zijn deze meldingen een interessante manier om op een laagdrempelige manier contact te leggen met consumenten.

Pushmeldingen zorgen er namelijk voor dat je op het ultieme moment je meest relevante doelgroepen bereikt. Gemiddeld laat zo’n 67 procent van de consumenten toe om pushnotificaties te ontvangen via mobiele apps. Dat maakt dat ze een onmisbaar onderdeel zijn geworden van de marketingmix.

Tegelijkertijd moet er gewaakt worden voor een overload aan pushmeldingen. Omdat gebruikers zoveel berichten ontvangen, worden pushmeldingen al snel niet meer als handig ervaren, maar eerder als irritant. Verder speelt relevantie natuurlijk een grote rol: als een consument telkens pushmeldingen krijgt over zaken die hem of haar niet aanspreken, dan zal die ook in dit geval sneller geneigd zijn om zich af te melden voor dergelijke berichten.

Het is dus zaak om pushmeldingen op een strategische manier in te zetten. Daarom presenteren we vijf snelle tips om je pushstrategie te verbeteren met een paar kleine aanpassingen.

1. Bewijs eerst de meerwaarde

Een pushmelding is één van de meest directe manieren om je doelgroep in realtime te bereiken. Ga er dus voorzichtig en terughoudend mee om. Vraag bijvoorbeeld niet meteen om toestemming voor het verzenden van pushmeldingen als een gebruiker je app voor de eerste keer opent. Bewijs eerst de meerwaarde van deze app en respecteer persoonlijke grenzen. Op de vraag waarom een 'gepersonaliseerd' marketingbericht hen irriteerde, zei 32 procent van de internetgebruikers dat het voelde als een schending van hun privacy.

2. Alles draait om timing

Eén slecht getimede pushmelding kan al genoeg zijn om de relatie met een klant volledig te verpesten. Zo blijkt uit een recent onderzoek van DMA dat 78 procent van de consumenten een app meteen verwijdert na een irritante pushmelding. Het is dan ook belangrijk om de optimale verzendtijd te bepalen op basis van eerdere reacties van de betreffende klant. Pas ook je marketingdruk aan om het aantal gelijktijdige triggers te beperken.

3. Maak gebruik van realtime klantgegevens

Het versturen van pushmeldingen is een realtime marketingtool, dus zorg ervoor dat je de meest actuele consumentgegevens gebruikt. Meer dan 56 procent van de consumenten vindt het erg vervelend als een merk producten blijft promoten die ze al hebben gekocht. Combineer daarom inzichten uit unieke consumentenprofielen met realtime gedragsgegevens. Gebruik waar mogelijk ook locatiegegevens, want locatiegebaseerde pushmeldingen leveren click-through-ratio's tot 40 procent op.

4. Testen, testen en nog eens testen

De ideale pushmelding is kort en gepersonaliseerd, en biedt toegang tot waardevolle content. Probeer eerst via test- en rapportagetools de succesformule te vinden voor je doelgroep en zorg ervoor dat je de juiste gegevens gebruikt. Zo zijn conversiepercentages erg belangrijk, maar moet je 'conversie' wel heel specifiek (en traceerbaar) definiëren. Kijk ook naar de open-, retentie- en opt-out-ratio's om een beeld te krijgen van de loyaliteit op de lange termijn.

5. Kijk naar het totaalplaatje

Denk eraan dat push slechts één onderdeel is van omnichannel-marketing. Het kan zomaar zo zijn dat sommige gebruikers liever e-mails ontvangen in plaats van pushmeldingen. Verder zijn in-app-meldingen ideaal voor het bereiken van de 33 procent van de gebruikers die zich niet hebben aangemeld voor pushmeldingen. En wil je ook de consumenten bereiken die je app niet hebben gedownload? Voorzie je website dan van pushmeldingen via de browser. Ook hierbij gelden de bovenstaande tips. Succes!

Connecteer met 81.853 abonnees