Vijf tips om als marketeer het maximum te halen uit de back-to-schoolperiode

Vijf tips om als marketeer het maximum te halen uit de back-to-schoolperiode

De back-to-schoolperiode is voor merken een uitgelezen kans om zichzelf terug in de kijker te zetten bij de consument. Die laatste is namelijk op zoek naar de beste keuze en het terug-naar-school seizoen is daarom het ideale moment om kortingen aan te bieden. Wat volgt, is een handige checklist met 5 tips op om een doeltreffende marketingcampagne in elkaar te steken.

1. Richt je op het juiste publiek

Het zijn misschien de kinderen die terug naar school gaan, maar het zijn de ouders die hun portefeuille zullen opentrekken om de schoolbenodigdheden te bekostigen. Zij zijn met andere woorden het interessantste publiek om je marketingpijlen op te richten. Volgens het Franstalige magazine 'La Ligue des familles' geven gezinnen jaarlijks meer dan 300 euro uit bij de start van het nieuwe schooljaar. Eén op drie huishoudens spendeert zelfs meer dan 600 euro. Speel het dus slim: kies een thema dat interessant is voor schoolgaande kinderen, maar breng je campagne op het niveau van de ouders. Door beide partijen aan te spreken, ben je zeker van een win-win situatie.

2. Vergeet de leerkrachten niet

Leerkrachten zijn vaak een vergeten doelgroep wanneer we ons opnieuw klaarmaken voor de schoolbanken. Volgend op de tip van het juiste publiek, kun je ook hen een extra zetje geven. Zoek een manier om ook hen bij jouw campagne te betrekken, door bijvoorbeeld zowel in je online- als offline communicatie een specifiek plekje te creëren voor de leerkrachten van dienst.

Een andere manier om hen te betrekken, kan het weggeven van nuttige goodies zijn, zoals kalenders, een weekplanning of een promotieaanbieding specifiek gericht op leerkrachten. Dit geeft jou meteen ook de kans om hun gegevens op te vragen en die specifieke doelgroep tijdens je volgende campagne nog makkelijker te kunnen bereiken.

3. Creëer buzz met gratis goodies

Niet alleen leerkrachten worden gelukkig van gratis goodies. Cadeaus aanbieden kan een effectieve manier zijn om enthousiasme op te wekken bij heel wat (potentiële) consumenten. Als je de tijd en de middelen hebt om dit te doen, overweeg dan om relevante producten gratis weg te geven en deze giveaways te promoten op sociale media en in de op winkel. Dit verlaagt de drempel voor de consument om kennis te maken met jouw merk en kan de start van een langdurige relatie betekenen.

Verder kan een wedstrijdformule een goede manier zijn om buzz te creëren rond je merk en om gegevens te verzamelen over de interesses van potentiële consumenten. Om de wedstrijd extra te promoten, kun je dan bijvoorbeeld samenwerken met influencers. Zij brengen je merk en de lopende wedstrijd extra onder de aandacht om zo meer verkeer en uiteindelijk ook verkoop te genereren.

4. Een goede timing is alles

51% van de ouders gaat 3 to 4 weken voor de aanvang van het nieuwe schooljaar reeds winkelen, al wachten ze tegenwoordig steeds vaker op de beste aanbiedingen. Een goede timing is dus cruciaal. Een efficiënte campagne zorgt daarom voor relevante inhoud vanaf augustus en blijft interessant tot en met de eerste week van september.

Op die manier trek je vanaf het begin van deze periode de aandacht van je publiek met interessante aanbiedingen en inhoud en hou je die vast tot na het begin van het nieuwe schooljaar.

5. Overal omnichannel

Potentiële klanten kopen de dag van vandaag niet langer alleen in een fysieke winkel. Vaak zien ze eerst een advertentie op hun smartphone, zoeken ze online de goedkoopste prijs op en nemen ze vervolgens het product in de winkel onder de loep om de kwaliteit te checken, waarna ze het uiteindelijk bestellen in een webshop.

Maar liefst 50% van de ouders gebruikt hun smartphone tijdens het winkelen en 61% zoekt de producten die ze willen kopen op voorhand online op. Hou daarom zeker de interactie met de consument gaande door middel van retargeting via sociale media om zo de conversatie om te zetten in een conversie.

Sociale netwerken zijn dus van groot belang bij het uittekenen van een campagne. Om een idee te geven: in 2019 is 65% van de Belgische bevolking actief op minstens één sociaal netwerk. Als we kijken naar de activiteiten van personen ouder dan 13 jaar (de minimumleeftijd voor een officieel Facebook-account), stijgt dat cijfer in België zelfs naar 77%.

Het ideale scenario is er dus één waar alle kanalen goed op elkaar afgestemd zijn: van website tot sociale media tot de fysieke winkel. Probeer daarom een consistente omnichannel-campagne op te zetten, zodat overal duidelijk dezelfde boodschap gecommuniceerd wordt. Zorg er daarnaast voor dat de boodschap die je verkondigt, afgestemd is op ieder kanaal.

Klaar? Start!

De terug-naar-schoolperiode is één van de interessantste periodes voor een marketingteam. Om mee te surfen op deze golf hoef je helemaal geen schoolgerelateerde producten of diensten aan te bieden. Denk na over wat deze periode betekent voor je klanten én voor jouw merk.

Het aanbreken van een nieuw schooljaar geeft je merk bijvoorbeeld de mogelijkheid om te communiceren over iets nieuws: een nieuw product, een nieuwe visuele identiteit, een nieuwe dienst, en ga zo maar door. Laat de buitenwereld zien dat je bedrijf continu in beweging is.

Hou dus bij het uitwerken van je nieuwe campagne het juiste doelpubliek voor ogen en vergeet ook de leerkrachten niet. Plan je campagne zorgvuldig, voorzie budget voor gratis goodies en stem al je kanalen af op dezelfde boodschap. Deze vijf tips zetten je merk alvast op de goede weg om een succesvolle back-to-schoolcampagne op te zetten.

Connecteer met 82.152 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief