In april werden de resultaten van een Amerikaans onderzoek wereldkundig gemaakt, dat suggereert dat studenten met hogere examencijfers minder innovatief zijn dan hun medestudenten met lagere resultaten ...

Het onderzoek werd gevoerd aan de New York University door Matthew Mayhew en Benjamin Selznick, die 10.000 studenten onderzochten aan hogescholen en universiteiten in de US, Canada, Duitsland en Qatar.

Je kan je de vraag stellen hoe onderzoekers “innovativiteit” precies kunnen meten, gezien er over de term innovatie zelf ook geen consensus bestaat, doch de bevindingen zijn op z’n minst zeer interessant en intuïtief herkenbaar.

De voornaamste uitkomst van het onderzoek is, zoals al aangegeven, dat goede cijfers halen geen voorspeller is, maar zelfs een anti-voorspeller voor creativiteit en innovatie.

Dit wil niet zeggen dat naar de universiteit of hogeschool gaan op zich een anti-voorspeller is, integendeel. De mate waarin deze opleidingen bijdragen aan de ontwikkeling van de creativiteit en innovatiekracht van de studenten heeft te maken met een aantal specifieke academische en sociale ervaringen die studenten in de loop van hun studies meemaken:

1. Een klaspraktijk waarin problemen oplossen centraal staat

Studenten die aangeven dat de opdrachten die ze krijgen problem-solving stimuleren en ontwikkeling centraal stellen, zijn meer geneigd tot innovatie. Belangrijke onderdelen daarbij zijn het evalueren van hun persoonlijke creatieve mogelijkheden en het leren beantwoorden van zelf geformuleerde vragen, alsook het zelf cases ontwikkelen op basis van opzoekwerk, eerder dan hypothetische gevallen te bespreken en tot slot het ontwikkelen en goed leren verdedigen van argumenten.

2. De relatie tussen student en faculteit

Studenten die een sterke link ontwikkelen met iemand van hun faculteit of betekenisvolle interacties (ervaringen die een positieve invloed hadden op iemands persoonlijke groei, attitudes en waarden) hebben met een lid van de faculteit buiten hun eigen klas, tonen een hogere kans op innovatief gedrag. Wanneer iemand van de faculteit als mentor kan optreden en een klankbord kan zijn voor de ideeën van een student, kunnen er interessante innovaties volgen.

3. Netwerken is cruciaal

De onderzoekers concludeerden ook dat netwerken extreem belangrijk is. Het inpluggen van de student in een netwerk van gelijkgestemden en het gebruiken van deze connecties om ideeën te connecteren met de buitenwereld, is een sterk bepalende factor voor innovatief gedrag. Zo blijken studenten die wat ze leren in de klas connecteren met sociale uitdagingen waar ze in hun netwerk mee in aanraking komen, meer innovatief zijn.

Slechtere studieresultaten doen innovatief gedrag toenemen

Eén van hun interessantste bevindingen was dat wanneer de studieresultaten achteruit gingen, innovatie groeide. Waarom?

De onderzoekers denken dat dit te maken heeft met wat de innovators als prioriteit stellen in hun studie-omgeving en dat zijn: nieuwe uitdagingen aangaan, strategieën ontwikkelen in functie van nieuwe opportuniteiten, ideeën brainstormen met klasgenoten. Deze activiteiten bevorderen innovatie, maar zijn misschien niet de beste tijdsbesteding voor je rapport aan het einde van het jaar.

Verder geven de onderzoekers aan dat innovators eerder intrinsiek gemotiveerd zijn, wat wilt zeggen dat ze eerder uitdagingen zullen aangaan die voor hen persoonlijk betekenisvol zijn en dus niet noodzakelijk beloond worden door anderen, in punten bijvoorbeeld. Beoordelingen in cijfers benadrukken eerder de mogelijkheden van die individuen die gemotiveerd worden door externe validatie van hun inzet.

Voor innovatie bestaat er niet één juist antwoord

Mogelijkheden ontstaan door verschillende pistes te verkennen en de meest belovende te selecteren en onvermoeibaar uit te voeren. Eén antwoord geven, van de eerste keer goed, is een goede aanpak voor het managen van de status quo.

Willen we echter meer innovatie in onze bedrijven, dan zullen we moeten kijken naar de manier waarop colleges ingericht worden en minder nadruk leggen op de cijfers zelf. Het actief introduceren van leerervaringen en omgevingen die de ontwikkeling en implementatie van nieuwe ideeën prikkelen en dit voor een zo breed mogelijke groep studenten is een mooie uitdaging voor het hogere onderwijs. Nu doen we teveel het omgekeerde en dat is nefast voor onze creativiteit en innovatiekracht.