Ex-founders Take Eat Easy lanceren nieuwe start-up: 'Wij willen de iPhone van de elektrische fiets zijn'

Ex-founders Take Eat Easy lanceren nieuwe start-up: 'Wij willen de iPhone van de elektrische fiets zijn'

Karim Slaoui en Adrien Roose

Adrien Roose en Karim Slaoui, founders van het voormalige Take Eat Easy, lanceren samen met voormalige Djump-oprichter Tanguy Goretti het gloednieuwe Cowboy. Die start-up staat voor een innovatieve elektrische fiets voor de moderne pendelaar. “We hebben de ambitie om de mobiliteit in de stad te verbeteren en snel én veilig fietsverkeer mogelijk te maken”, klinkt het bij CEO Adrien Roose en co-founder Tanguy Goretti . Ik legde hen het vuur aan de schenen en polste naar de plannen.

iPhone van de elektrische fiets

Iedereen weet wat een elektrische fiets doet: het wordt aangedreven door een elektromotor, waardoor je als fietser hogere snelheden kan behalen. In de praktijk gaat het om een zwaar, log vervoermiddel dat vooral populair is bij oudere mensen. Niet als het van Cowboy afhangt. “Wij willen vanaf het begin een fiets aanbieden met een sexy design en performante eigenschappen”, vertelt Roose me. “Vergelijk het een beetje met de iPhone van de elektrische fiets (lacht).Niemand wil rondrijden met een ding dat eruitziet alsof je het van je grootouders leent. Maar wanneer je kwaliteit, design en technologie samenvoegt, dan krijg je iets heel moois.”

Het technologische bevindt zich in de bijbehorende Cowboy app, beschikbaar op Android en iOS. “Daarmee kan je de fiets op een veilige en verantwoorde manier aan- en uitschakelen”, gaat Goretti verder. “Ook het volgen van de snelheid, afgelegde afstand en andere relevante gegevens kan met de applicatie. We hebben er zelfs navigatie en GPS tracking in verwerkt.”

We zijn ervan overtuigd dat Cowboy biedt wat de hedendaagse fietser nodig heeft

En er is meer: het sensorgebaseerde motorondersteuningssysteem meet de snelheid en koppeling. De technologie reikt zelfs zo ver dat Cowboy de fiets kan optimaliseren vanop afstand door nieuwe functionaliteiten toe te voegen. “Bovendien past onze technologie zich volledig aan volgens de rijstijl van de gebruiker en biedt extra ondersteuning wanneer die bijvoorbeeld bergop rijdt”, voegt Roose daar aan toe. “ Wij zijn er heilig van overtuigd dat dat is wat de moderne fietser van vandaag nodig heeft.”

“Niet te vergeten: qua prijs zijn we zeer competitief”, zegt Goretti. “Doordat heel veel fietsproducenten hun elektrische fiets verkopen via distributeurs, tel je als consument al snel 2.500 euro neer voor één exemplaar. Terwijl die distributeurs eigenlijk weinig toegevoegde waarde bieden, buiten het feit dat ze er hun naam op kleven. Cowboy kan je al voor een luttele 1.700 euro op de kop tikken, en je krijgt er een mooie elektrische fiets voor die in totaal amper 16 kilogram weegt.”

Ondernemerslessen uit Take Eat Easy en Djump

Met Cowboy is het drietal niet aan hun eerste proefstuk toe. Slaoui en Roose bouwden de maaltijdleverdienst Take Eat Easy uit tot een Belgisch succesverhaal. Van Brussel tot Parijs en zelfs Londen en Madrid: het bedrijf streek in een recordtempo neer in heel wat Europese steden. Toch sloot de Brusselse start-up in 2016 de boeken. Eerder vertelde Slaoui aan Bloovi dat Take Eat Easy haar winner takes all markt had onderschat, en dat Deliveroo de absolute koploper was in het landschap van maaltijdleverdiensten.

Take Eat Easy was een gevecht van leven en dood

“Met Take Eat Easy hebben we enorm kunnen profiteren van het netwerkeffect”, blikt Roose terug. “Je service wordt beter naarmate diens omvang groter wordt. Een hoger aantal aangesloten restaurants zorgde voor meer koeriers, welke op hun beurt meer klanten binnenbrachten. “Maar dat netwerkeffect creëerde inderdaad ook een ‘winner takes all’-dynamiek. Dat betekent dat, wanneer je grootste concurrent razendsnel groeit - in ons geval Deliveroo - dat elke andere start-up het onderspit delft. In de realiteit was het voor Take Eat Easy echt een gevecht van leven en dood. De prioriteit van groeien was zodanig hoog, dat de rest eraan moet geloven. Begrijp me niet verkeerd - er liggen wel meerdere oorzaken aan de basis van Take Eat Easy’s faillissement. Bij de oprichting van het bedrijf had ieder van ons amper 2 jaar professionele ervaring. Misschien waren we wel jonge en naïeve broekventjes (lacht).”`

Volgens Roose kan Cowboy, in tegenstelling tot zijn vorige start-up, groeien op eigen tempo. “We willen de fietsmarkt heruitvinden, maar de business zelf is ietwat traditioneler”, geeft hij toe. “Maar het is een verademing en enorme motivatie dat we vanaf dag één winst kunnen draaien, en tegelijk een duurzaam bedrijf uitbouwen.”

Als beginnend bedrijf moet je echt je tijd nemen om de juiste mensen te vinden

Ook Tanguy Goretti, die bij Take Eat Easy verantwoordelijk was voor de koeriers, heeft de nodige bagage uit zijn start-up Djump. Die autodeeldienst, ook een concurrent van Uber, moest haar activiteiten in België stopzetten. “Het gigantische protest van de taxichauffeurs en het gegeven dat onze dienst illegaal was in Frankrijk - onze grootste markt - heeft ons gedwongen het bedrijf te verkopen”, knikt Goretti. “Het voornaamste dat ik heb geleerd, is dat je als beginnend bedrijf echt de tijd moet nemen om met de juiste partners in zee te gaan.”

Kapitaal en toekomstmuziek

En daarvoor lijken de eerste stappen te zijn gezet. Sinds Cowboy’s start in januari 2017 heeft het jonge bedrijfje al 2,4 miljoen euro opgehaald bij Hardware Club, Kima Ventures, Thibaud Elziere (eFounders), Bertrand Jelensperger (LaFourchette), Harold Mechelynck (Ogone), Frederic Potter (Netatmo) en Francis Nappez (BlaBlaCar) en Index Ventures. Die laatste vertelde al dat er ons een enorme revolutie te wachten staat in mobiliteit. “We zijn optimistisch over Cowboy”, bevestigt Roose.

De elektrische fiets kwam amper 10 jaar geleden op de markt. In een redelijk kort tijdsbestek haalde die een adoptie van 15%. Maar slechts 10% van de kopers zijn jonger dan 50 jaar oud. Dat wil zeggen dat er voor ons een enorme opportuniteit zit in het aantrekken van dat jongere publiek. Daarom hebben we ook een fiets ontwikkeld die garant staat voor goede prestaties en ook mooi oogt. Het eerste kapitaal dat we hebben opgehaald is bijna integraal naar de ontwikkeling van de fiets en de bijbehorende app gegaan.”

Aan kwaliteit wilden we nooit inboeten

Toch steekt Cowboy niet onder stoelen of banken dat het ook heel wat uitdagingen heeft meegemaakt. “Het typische start-up leven”, nuanceert Goretti. “Zo waren er wel wat problemen met de productie, welke voor vertragingen zorgden. Maar aan kwaliteit wilden we zeker nooit inboeten - elke fiets moest dezelfde eigenschappen hebben.”

De fiets is momenteel enkel verkrijgbaar voor mannen, al hoopt Goretti dat ook het vrouwenmodel niet veel later op de markt komt. “Uiteindelijk willen we elektrisch fietsverkeer democratiseren voor iedereen”, zegt hij daarover. “Dat is waar de naam van de fiets vandaan komt en waarvoor we willen staan: niemand die nog gevangen hoeft te zitten in de file maar kan gaan waar hij wil. Die free spirit is vandaag onmisbaar geworden.

Connecteer met 82.134 abonnees