Daltix, de Antwerpse start-up die verzamelde retaildata rond prijs, promotie en assortiment vertaalt naar nuttige marktinzichten, heeft een eerste kapitaalronde succesvol kunnen afronden. Geld - 1,3 miljoen euro om precies te zijn - dat Daltix wil gebruiken om zijn Europese expansie te acceleren, nieuwe innovaties uit te rollen en een verdere strategische uitbouw van het team. Onder de nieuwe investeerders zitten klinkende namen als Tim Duhamel (Insites Consulting), alsook het Showpad-duo Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere.

Daltix, met hoofdzetel in Boom en een tweede vestiging in de Portugese tech-hub Lissabon, werd in 2016 opgericht door de jonge ingenieur Jonas Deprez, die vandaag de rol van CEO vervult. Het jonge bedrijf kende sindsdien een sterke groei en kan intussen rekenen op een team van circa 30 medewerkers. “We denken niet in grenzen en we willen de eerste jaren de omzet minimum blijven verdubbelen. Het is onze ambitie om de Google van de retail te worden”, aldus Deprez.

De nummer 1 in Europa worden

Dankzij het Belgische online platform kunnen retailers (en hun leveranciers) realtime inzichten verwerven in de meest actuele prijzen, promoties en assortimenten van hun concurrenten. Het verzamelen van online data gebeurt volledig automatisch, via een permanente monitoring van webshops, en wordt vervolgens overzichtelijk aangereikt aan de hand van intuïtieve dashboards.

“Dat maakt dat onze klanten (waaronder retailketens als Intergamma, Makro en Dreamland) de mogelijkheid krijgen om ad hoc beslissingen te nemen en hun commerciële strategie waar nodig bij te sturen. In een retailmarkt die steeds meer onder druk staat, kan je op die manier toch concurrentieel blijven”, zei Jonas Deprez anderhalf jaar geleden in een interview met Bloovi.

“De ambitie is om binnen een aantal jaar dé referentie voor retaildata in Europa te worden”, zei hij toen al. Dat het niet bij woorden blijft, bewijst de recente kapitaalronde die 1,3 miljoen euro in het laatje brengt en waarmee Daltix zijn groei in de Benelux wil versnellen, om vervolgens te expanderen naar andere Europese markten.

Smart money

Naast founder Jonas Deprez, CTO Simon Esprit en BrainTower-oprichter Jan De Lancker (die in september 2017 vennoot en medeaandeelhouder werd), stappen nu ook Tim Duhamel, co-founder van Insites Consulting, en Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere van Showpad als nieuwe investeerders in de Antwerpse start-up. Daarmee haalt Daltix niet enkel vers kapitaal op, maar haalt het tegelijk een enorme kennis over De FMCG-markt, alsook expertise op vlak van SaaS-ontwikkeling en sales in huis.