In de marge: Vlaming voelt weinig voor levenslang leren

In de marge: Vlaming voelt weinig voor levenslang leren

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Uber Nederland voert strengere regels in voor chauffeurs

Begin deze week voerde Uber in Nederland een pak nieuwe maatregelen in die de verkeersveiligheid moeten vergroten. De nieuwe regels kwamen er nadat Uber heel wat kritiek te slikken kreeg. Op korte tijd hadden zich namelijk drie dodelijke ongevallen met Uber-chauffeurs voorgedaan.

Wie zich nu bij alternatieve taxidienst wil aansluiten, moet minstens 21 jaar oud zijn (in plaats van 18 jaar) en één jaar rijervaring hebben. Ook moeten alle chauffeurs onder 25 een verkeersveiligheidtraining volgen. Daarnaast gaat Uber bekijken of hun app chauffeurs niet te veel afleidt of roekeloos rijden aanmoedigt.

Levenslang leren ziet de Vlaming nog niet meteen zitten

Dat we meer moeten inzetten op levenslang leren in Vlaanderen, wordt al langer geroepen. Toch blijken we daar niet echt geneigd toe. Zo zouden vier op de vijf Vlamingen niet gemotiveerd zijn om een of meerdere extra opleidingen te volgen. Dat blijkt uit het Skills Strategy-rapport dat OESO publiceerde. Redenen waarom we dat niet willen, zijn vooral tijdsgebrek, familie en het feit dat opleidingen georganiseerd worden op tijden of plaatsen die ons slecht uitkomen. Ook (de ontbrekende) steun van de werkgevers is een belangrijke factor. Zeker in kleinere ondernemingen blijft de ondersteuning beperkt of zelfs afwezig.

Vorig jaar volgde zo’n 39 procent van de beroepsbevolking een opleiding die te maken had met zijn of haar werk. Het OESO-gemiddelde ligt op 41 procent. In Nederland deed meer dan de helft van de werknemers dat. Voor Vlaanderen is het belangrijk dat dat cijfer snel naar omhoog gaat, anders dreigen we onvoldoende wendbaar te zijn voor de toekomst.

Volgens OESO zijn er een aantal belangrijke prioriteiten. Zo moeten we een leercultuur stimuleren, het volwassenenonderwijs toegankelijker maken en relevantere opleidingen, die inspelen op de actuele vraag naar competenties, aanbieden.

Zuckerberg serveert Twitter-baas geit die hij eigenhandig doodde

Vreemde anekdote die Twitter-baas Jack Dorsey opdiste toen het Amerikaanse magazine Rolling Stone in een recent interview polste naar zijn meest memorabele ontmoeting met zijn collega van Facebook. Tijdens een informeel etentje bij Mark Zuckerberg thuis, kreeg Dorsey tot zijn grote verbazing geit voorgeschoteld. Saillant detail: dat was in 2011, het jaar waarin Zuckerberg enkel dieren at die hij zelf had geslacht.

Volgens Dorsey was de geit in kwestie door de Facebook-topman met een stroomstootwapen verlamd en vervolgens met een mes de keel overgesneden, om het nadien te laten bereiden door een slager. “In Palo Alto is er een wet die zegt dat je maximum zes veedieren op je land mag houden”, vertelt hij. “Mark had dus zes geiten.”

“Na een halfuurtje in de oven, kregen we de zelf gedode geit koud geserveerd. Ik weet niet meer of hij die nadien terug opwarmde, want ik heb dan maar gewoon mijn slaatje gegeten”, vertelt Dorsey.

Amazon test zelfrijdende robotbezorgers

Een stofzuigerachtig blauw ding op zes wielen. Het zou de ‘persoonsbeschrijving’ kunnen zijn van Sprout, de bezorgrobot waarmee Amazon sinds 23 januari een proefproject heeft lopen in een woonwijk in Snohomish County, in de Amerikaanse staat Washington. Momenteel rijden er zes Sprout-exemplaren rond, van maandag tot en met vrijdag en enkel tijdens de daglichturen.

De robots leggen volledig autonoom hun bezorgroute af, aan wandelsnelheid, maar zullen in eerste instantie wel steeds vergezeld worden door een Amazon-medewerker. Normaal gezien hoeft die niet te interveniëren want de devices zijn zodanig ontwikkeld dat ze voetgangers, dieren of andere obstakels die ze op hun pad kruisen, op een veilige en efficiënte manier ontwijken. De Amazon Prime-klant moet zelf het bovenste luik openen om daar zijn of haar pakketje uit te halen.

Zo ziet Formule 1 er volgens McLaren in 2050 uit

Vandaag worden er in de Formule 1 al snelheden tot 350 kilometer per uur gehaald, maar tegen 2050 - wanneer de sport haar honderdste verjaardag viert - zouden topsnelheden tot 500 km/u niet ondenkbaar zijn. Dat is althans wat McLaren beweert. Via sociale media deelde de Britse autofabrikant, die sinds jaar en dag een eigen renstal heeft, zijn visie op de F1-bolide van de toekomst.

De MCLE, volledig elektrisch aangedreven en voorzien van zelfherstellende banden, zal nog steeds door menselijke piloot bestuurd worden, weliswaar met behulp van artificiële intelligentie die het gedrag van de F1-rijder zal monitoren en hem assisteert tijdens de race. De emoties worden gereflecteerd op het chassis van de wagen en de prestaties zullen afhangen van de kennis, emoties en psychologische respons. Een G-suit moet het lichaam beschermen tegen de extreem hoge snelheden.

Ook het circuit oogt extreem futuristisch, met onder meer kombochten, een pitstraat waar de batterij opgeladen kan worden en circuits die aangepast kunnen worden aan extreme weersomstandigheden. In de 'black-out zones' is geen enkele communicatie of AI-ondersteuning mogelijk.

De fans zullen alvast hun hart kunnen ophalen: e-sporters kunnen zelfs live in de race virtueel meestrijden voor het podium. Gamers zullen trouwens worden ingezet voor de GP races om de gebruikte AI-technologie nieuwe strategieën aan te leren.

Connecteer met 81.904 abonnees