Ondernemen in sex tech: 'Taboe is big business'

Ondernemen in sex tech: 'Taboe is big business'

Stephanie Alys

Een synergie tussen het creatieve en technologische. Dat was het onderwerp van de eerste editie van ‘MINDBLOWERS’ in de gerestaureerde Stella Artois brouwerij in Leuven. Met deze sessies wil ontmoetingshub De Hoorn de kruisbestuiving stimuleren onder creatieve ondernemers. Wat hebben seksspeeltjes en technologie met elkaar gemeen? Kan je met vibrators van de toekomst een betere plek maken? Veuve Clicquot Business Woman of the year 2018, Stephanie Alys, mocht als eerste de rol van Mindblower op zich nemen en nam de aanwezigen mee in een verhaal van competitief schaken tot sex tech.

De titel van de presentatie: ‘Fucking with the future’ is voor Alys het scheppen van een betere toekomst en de manier om af te raken van dystopische, techno-pessimistische toekomstbeelden, en het niet aanvaarden van huidige tendensen en een eigen weg inslaan. Ze hamert op het belang van een community en looft de twee vibrators die haar leven hebben veranderd.

Niet zomaar een vibrator

Als CEO van Mystery Vibes bracht Alys een innovatieve vibrator op de markt die naar eigen zeggen niet kan verbeterd worden. De concrete impact die dit product kan hebben op het welzijn van een individu is niet te overschatten. Ze is dan ook trots op het resultaat: “We creëerden een innovatief product in de oudste business ter wereld.”

Innovatie wordt al te vaak gezien in termen van producten en gadgets. Alys gelooft niet meer in het consumerism van vandaag. Ze gelooft dat we naar een systeem van ‘purpose driven innovation’ moeten evolueren, met een sterke focus op impact. Het mag niet meer gaan over louter de functionaliteit van een product maar over het gevoel dat een product teweegbrengt.

Alys tijdens haar talk op MINDBLOWERS

De nood voor dit type innovatie was nog nooit zo hoog, maar innoveren is tegelijk ook nog nooit zo laagdrempelig geweest. Door evoluties in productieprocessen, hyperconnectiviteit en het makkelijker ophalen van funding, ligt de weg open voor andere creatieve geesten om het voorbeeld van Alys te volgen.

Het belang van samenhorigheid

Toen ze nog professioneel schaakster was, zag Alys al snel de grote waarde in van een community. “Zoek en vind je stam”, is een van haar leuzen. Voor haar was dat eerst de schaakcommunity, nu is het die rond geavanceerde sekstechnologie. Combineer dat met haar andere leuze -“wees enorm bezorgd om een probleem”- en er ontstaat creatieve eensgezindheid die de eerder genoemde sociale en maatschappelijke impact kan teweegbrengen.

Dat er wat beweegt binnen de sekstechnologie is duidelijk. Na de keynote kregen de aanwezigen vrij spel in het uittesten van allerhande speeltjes, stuk voor stuk van de hand van vrouwelijke onderneemsters. Geen roze, penisvormige toestanden uit plastic maar ergonomische devices ontworpen met oog voor design, discretie en uiteraard de best mogelijke gebruikerservaring.

Scoren in taboesectoren

In haar keynote doorspekt met moedige persoonlijke anekdotes en een oproep voor vrouwen om hun angsten te overstijgen en te gaan ondernemen, getuigt Alys hoe ze gelooft in het feit dat technologie de realiteit beter kan maken en ons kan helpen ontsnappen. Ze tracht (potentiële) ondernemers de moed te geven om de stap te durven zetten en bestaande taboes of onderbelichte sectoren niet te vergeten. Het onontgonnen potentieel van deze markten valt niet te onderschatten. Denk maar aan seks, mentale gezondheid, verslaving maar ook dodenzorg bijvoorbeeld. De miljarden industrieën van morgen? Zoals ze het zelf zegt: “Taboe is big business.”

Het Mindblowers-concept van De Hoorn toont met haar eerste editie een platform te zijn dat, hoewel uitsluitend voor creatieven, zeer breed kan gaan in de definitie van creativiteit. Overeenstemmend met de boodschap van Alys kan vanuit onverwachte hoek, of een minder belichte sector creativiteit samen met technologie zorgen voor een voelbare impact.

Connecteer met 81.976 abonnees
Schrijf u in voor onze wekelijkse nieuwsbrief