Vijf op een rij: een blik in het leven van Dries Henau

Vijf op een rij: een blik in het leven van Dries Henau


(Photo by Jean Van Cleemput)

Topondernemers zijn hot in België. Ze schitteren in diverse televisieprogramma's, komen uitgebreid aan het woord in kranten en tijdschriften, en worden door start-up ondernemers aanbeden als waren het rockgoden. Maar vaak laten deze vertrouwde sterren aan het ondernemersfirmament ons niet zo makkelijk toe in hun persoonlijke leefwereld, hebben we geen flauw benul van wat ze in hun vrije tijd doen, wat hun favoriete boek is en aan welke hobby ze graag geld spenderen. Je komt het allemaal te weten in onze nieuwe wekelijkse rubriek ‘vijf op een rij’. Deze week: rasondernemer Dries Henau, die samen met zijn partner Yuri Vandenbogaerde het WASBAR-concept in de markt zette en nu onder de naam 'Chez Claire' met gepimpte éclairs opnieuw een succesverhaal schrijft.

Hoe kan je naast je drukke ondernemersbestaan het best ontspannen?

Dat lukt nog altijd het best aan de Belgische kust. Oostende is voor ons echt een breakout destination. Al is het maar voor een paar uurtjes, het geeft ons toch het gevoel dat we er eventjes uit zijn. Het geluid van de zee, de andere omgeving en vooral ook tijd hebben om te praten met mekaar en onze hond zien crossen op het strand, het brengt me echt tot rust.”

Waaraan geef je graag geld uit?

“Het overgrote deel van onze privé-uitgaven gaat naar 'kwalitijd' met vrienden en familie. De dag mag nog gevuld zijn met tal van problemen en issues, met een goed glas en onze beste vrienden of familie 's avonds aan tafel kunnen schuiven maakt alles weer goed. Veel van onze vrienden zijn zelf ook ondernemers, dan doet het deugd om eens je gedachten te kunnen ventileren.”

Welk recent boek kan je iedereen aanraden? Waarom?

“Hoe graag ik het ook zou willen en hoe vaak ik het ook probeer, zelfs op vakantie slaag ik er niet in om te lezen. Mijn brein is het - denk ik - intussen zo gewoon om verschillende impulsen te krijgen dat het oncomfortabel aanvoelt als ik mijn neus urenlang in een boek steek.”

“Vakantie is voor mij ook echt het uitgelezen moment om met Yuri, familie en vrienden bij te praten en te bounden. Yuri en ik zijn dan wel vaak 24 op 24 bij elkaar maar dat wil niet zeggen dat wij die momenten ook altijd als echtgenoten met elkaar kunnen doorbrengen. Op vakantie proberen we daarom voldoende tijd te maken voor elkaar, en dat is dan eerder door een scooter te huren en door ’t land te trekken, dan met een goed boek aan het zwembad te liggen.”

Wie tip jij als een beloftevolle start-up waar we de komende jaren nog veel zullen van horen?

“Ik heb bijzonder veel respect voor de mensen die lokaal een kruidenierszaak of kledingzaak openen. Er zou meer aandacht mogen zijn voor dergelijke lefgozers dan voor funded tech start-ups.

Als niemand nog de kloten aan z’n lijf heeft om een winkel te openen, zijn onze steden dood, kopen we alles op internet en verloopt ons sociaal contact nog enkel online

“Mocht niemand nog de kloten aan z’n lijf hebben om een winkel te openen, dan zijn onze steden dood, kopen we alles op internet en verloopt ons sociaal contact nog enkel online. Dus bij deze: a big shout-out naar alle lokale starters!

Op welke realisatie ben je zelf het meest trots?

“Ik vind mezelf niet dé allerbeste people manager of strategische ondernemer maar ik ben fier op de concepten die Yuri en ik als ondernemersduo hebben neergezet.”

“Zowel bij WASBAR als bij Chez Claire zijn er veel zaken die beter kunnen of hadden gekund, maar dat het plaatje én verhaal klopt en dat de doorsnee consument dat verhaal ook begrijpt vind ik één van onze grootste prestaties.”

“Het geeft ook veel voldoening dat we die conceptuele kennis als met andere merken kunnen delen, via consulting met ons agentschap De Jongens.”

Connecteer met 82.108 abonnees