HR mensen en bedrijfsleiders hebben door de jaren heen dan ook veel tactieken gebruikt om medewerkers te motiveren en harder hun best te laten doen op de werkvloer. En door de jaren heen hebben diezelfde mensen vaak gefaald of hebben ze de zaken alleen maar erger gemaakt.

Door de vele gesprekken met werkzoekende is mij opgevallen dat verschillende goedbedoelde motivatiestrategieën hun effect bij de medewerker vaak missen. Daarbij komt dat uw medewerker hier niet altijd even open en eerlijk zal over communiceren. Onderstaand vind je dan ook de vier meest voorkomende aanmoediging die tegen je kunnen keren.

1. De financiële aanmoediging

Een financiële extra is ongetwijfeld een goede manier om iemand te motiveren en vooral bij medewerkers in de verkoop of financiële sector. Als dit echter de enige manier is tot stimuleren, zou je wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen.

Mensen zullen zich nooit verder blijven inspannen als de enige beloning wat extra euro’s zijn. Er dient dat ietsje meer te zijn: het gevoel dat dat hun job van belang is; dat ze deel uitmaken van een (bedrijfs)familie en hun geleverde werk ten voordele is van die familie, dat ze herkend en erkend worden in hun werk door iemand die ze respecteren.

Met andere woorden, een financiële aanmoediging werkt misschien op korte termijn. Echter, één van bovenstaande zaken in combinatie met een financiële aanmoediging zorgt voor een gemotiveerde medewerker die zijn best zal doen voor jouw bedrijf.

2. De intimiderende aanmoediging

Het motiveren door te intimideren (verbale agressie) van je medewerkers via schelden of bedreigen kan soms werken... voor een korte periode. Maar hier zijn veel nadelen aan verbonden.

Je bent niet het bezit van hun loyaliteit wanneer je die nodig hebt. Plus een bange medewerker staat niet gelijk aan een innovatieve medewerker en is daarom niet bereid risico’s te nemen of nieuwe concepten uit te proberen. Sterker nog, degenen die de kans krijgen een nieuwe opportuniteit aan te gaan zullen dat vaak doen.

Resultaat : jouw getalenteerde en vaardige medewerker zal de eerste zijn die het bedrijf verlaat wanneer de mogelijkheid hem aanbiedt. Daarnaast gaan verbale agressie en een hogere ziekteverzuim vaak hand in hand.

3. De rivaliserende aanmoediging

Sneller werken dan de directe collega, trachten meer producten te verkopen dan de andere verkoper, stimuleren om de klantenservice sneller af te werken, …

Bovenstaande uitdagingen lijken misschien een goede manier om jouw medewerker harder te laten werken, maar opnieuw is dit meestal maar van korte duur.

Op lange termijn is samenwerking veel rendabeler dan tegen elkaar te werken. Het delen van leads, elkaar helpen en bijstaan is waar je naar toe dient te streven. Dus focussen op de concurrentie mag zeker, maar dan wel de concurrentie buiten jouw bedrijf en nooit binnen hetzelfde team.

4. De lovende aanmoediging

Het loven van je medewerkers is als Manager van essentieel belang, maar wees zuinig en eerlijk met het complimenteren. Gebruik ze dan ook enkel als ze echt toepasbaar zijn. Voorbeeld bij het afwerken van een groot project of opdracht, wanneer je medewerker zich op een speciale manier heeft bewezen of goed door een stressvolle situatie weet te komen.

Je medewerkers overstelpen met lovende woorden kan na verloop van tijd zijn kracht verliezen en zeer goedkoop overkomen. De boodschap is jouw lovende woorden specifiek te gebruiken bij medewerkers die dit omwille van hun uitzonderlijke inzet verdienen. En tracht lege boodschappen, zoals: ‘Jullie zijn het beste team van de wereld” te vermijden.

Denk terug hoe jij je voelde bij het ontvangen van een schouderklopje na goede prestatie van iemand die dat normaal niet doet. Het betekende veel, niet? Jouw medewerkers hebben hier dezelfde mening over.

Kortom een gemotiveerde medewerker die zich de volle 100% inzet is het resultaat van welgemeend respect en het creëren van een mooie wisselwerking tussen geven en nemen.