Alsmaar meer bedrijven hebben een flexibele aanwervingsstrategie in het kader van de gig economy. Maar welke lading dekt die uitdrukking waar iedereen de mond van vol lijkt te hebben? En hoe verandert dat nieuwe economische model onze manier van werken en aanwerven?

Vraag stijgt snel

Er bestaan verschillende definities voor de gig economy. Voor Robert Half gaat het eerst en vooral om een vraag naar flexibel werk via tijdelijke of interim-contracten. Door een goede balans te vinden tussen vaste en tijdelijke werknemers zijn bedrijven inderdaad beter gewapend om om te gaan met veranderingen.

Zoals blijkt uit de cijfers van Federgon, de federatie van uitzendwerk, is er nog nooit zoveel vraag geweest naar uitzendwerk. De stijgende vraag op de uitzendmarkt heeft zich in 2017 doorgezet en is zelfs versneld (+ 4,1%). Zo is het aantal interimmanagementopdrachten gestegen met 13,9%, net als het aantal interim-managers (12,9%). Er zijn nu dubbel zoveel bedrijven met interim-managers als tien jaar geleden.

Als recruiters merken we dat interim-management voorkomt in verschillende geledingen van een bedrijf, met heel uiteenlopende doelen. De gig economy geldt niet alleen voor basisfuncties, zoals chauffeurs, maar ook voor ervaren directeurs en middenkaderpersoneel. Interim-managers worden vooral aangenomen in het kader van projectmanagement (35%), ondersteuning van veranderingen binnen een bedrijf (31%) en verbetering van de duurzaamheid (23%).

Voordelen langs beide kanten

De flexibiliteit van deze vorm van werk biedt heel wat voordelen. Steeds meer mensen kiezen voor een freelancecarrière of een loopbaan die bestaat uit verschillende opeenvolgende interim-opdrachten. Zo kunnen ze hun projecten beter kiezen en beslissen waar en hoe ze werken. Nog een voordeel is dat ze zelf kunnen beslissen hoeveel ze werken.

Die flexibiliteit is dan weer goed voor bedrijven, die zich op basis van hun noden anders kunnen organiseren. Tijdelijke managers passen zich snel aan en gaan meteen aan het werk. Dat heeft een positieve impact op de continuïteit van de processen binnen het bedrijf. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld op korte termijn hulp nodig hebben tijdens een drukke periode, zoals het einde van het boekjaar, tijdens grote technologische projecten of in een periode met veel veranderingen.

Flexibiliteit troef

64% van de rekruteringsverantwoordelijken vindt dat de zoektocht naar werknemers met het juiste culturele profiel moeilijker is geworden door de gig economy. Werkgevers en werknemers moeten tijdens het aanwervingsproces de nodige inspanningen doen en moeten ervan overtuigd zijn dat ze de juiste keuze maken. Dat geldt zowel voor senior medewerkers, middenkaderpersoneel als beginners, maar de keuze is des te belangrijker als het gaat om functies die een hoge mate van specialisatie of veel ervaring eisen.

Werknemers moeten ook de impact van tijdelijk werk op hun pensioenrechten, vakantie of pensioeninkomen begrijpen. En ook de facturatie vraagt tijd… tijd die iemand die diensten presteert liefst zou inzetten als uren die hij of zijn kan factureren.

De behoeften van bedrijven veranderen snel. Volgens ons zullen steeds meer bedrijven profiteren van de flexibiliteit die de gig economy biedt. Als partner van die bedrijven willen we hen helpen en bieden we hen de garantie van onze expertise en een aanpak op maat. In die zin begeleiden we ook een groeiend aantal mensen die willen werken zoals ze zelf willen. Zo bieden we de mogelijkheid om de positieve aspecten van werk op projectbasis te koppelen aan de zekerheid om een loopbaan uit te bouwen en toegang te krijgen tot een aantal voordelen en mooie kansen.