Topo, een product van bedrijf Ergodriven, kende een immens succes. Reden? De crowdfunding campagne die het bedrijf op eigen houtje heeft opgezet. Bovendien waren ze zo sympathiek om een uitgebreide handleiding samen te stellen over hoe ze dat hebben geflikt. Ja, straks kan jij zelf aan de slag met je eigen crowdfunding campagne.


kitperkins

Er bestaan genoeg artikels die uitleggen hoe je snel een smak geld verzamelt via Kickstarter. Maar hoe doe je dat nu zónder Kickstarter? Kit Perkins, Co-founder van Ergodriven - het bedrijf dat zich toelegt op de meest ergonomische werkmethodes - geeft enkele bruikbare tips om zonder middelen 100.000 dollar op te halen. En dat in 30 dagen! Dat deed zijn bedrijf voor kersverse product Topo, een anti-vermoeidheidsmat voor wie standing desks gebruikt.

1. Haal in een vroeg stadium het maximum uit je e-maildatabase

Tijdig e-mailadressen verzamelen? Iedereen die bezig is met eender welk type crowdfunding campagne zou dat moeten beschouwen als absolute prioriteit. "Het is belangrijk om dat in een vroeg stadium al te doen," vult Perkins aan. "Zo hadden we al meteen een flinke streep voor op andere crowdfunding campagnes. De mensen die vanaf het begin interesse toonden, waren het uitgangspunt voor het succes dat we op lange termijn hebben geboekt."

Zorg wel dat je dat op een efficiënte manier doet. Ergodriven gebruikte List Builder en raadt anderen ook aan om een dergelijke tool te gebruiken. "Gebruik een systeem dat je helpt bij het bereiken van de juiste resultaten," aldus Perkins. "Wij wilden een manier vinden om iets waardevols weg te geven aan de mensen die van ons wilden horen voor en na de lancering. Maar ze moesten ons product ook effectief nodig hebben: mensen die standing desks bezitten of er in de nabije toekomst eentje gaan kopen."

preorder

In elke mail verscheen onderaan de call-to-action 'pre-order now!'. Maar zijn consumenten echt bereid te betalen voor een bedrijf dat nog nooit een product had uitgebracht? Ook daar had Perkins een oplossing voor. Onder de call-to-actionknop was een tweede, minder opvallende call-to-action te zien: 'Of ontvang een bericht wanneer Topo in stock is'. "Die mensen stuurden we een e-mail op de lanceringsdag," vertelt Perkins. Daarin zeiden we letterlijk "Topo werd zojuist werkelijkheid - koop nu!" De conversieratio van die eerste mail was een stevige 23%. Met die simpele techniek hebben we meer dan 1.000 sales behaald en duizenden nieuwe e-mailadressen," klinkt het.

Wek nu al interesse op

Terwijl je jouw e-maillijst samenstelt, moet je even stilstaan bij het volgende: je gaat de allereerste mail toch niet uitsturen op de lanceringsdatum? Volgens Perkins moet je vroegtijdig interesse opwekken bij je doelgroep. "We gebruikten onze mailing list om surveys uit te sturen naar mensen. Wat is hun job? Welke noden hebben ze? Dat deden we in combinatie met gratis aanbiedingen van prototypes. Zo kregen we gaandeweg nuttige feedback, waardoor we erin zijn geslaagd een beter product te ontwikkelen. Van onschatbare waarde!"


topo

Ergodriven zette vlak voor de lancering ook een aparte Topo-blog op met een 4-delige reeks. Elke dag verscheen er een nieuwe post die werd afgevuurd op de nieuwsbriefabonnees. "Dat gaf ons een pak meer ruchtbaarheid dan één enkele webpagina boordevol wanhopige sales-argumenten," meent Perkins.

2. Denk verder dan gewoon Kickstarter

Potentiële klanten zitten niet elke dag op Kickstarter. Volgens Perkins betekent dat dus dat, ook al sta je op de startpagina, je er waarschijnlijk niet veel zult uithalen.

Kickstarter verdient veel lof voor het populariseren van crowdfunding. Dankzij hen werd het aanvaardbaar om prototypeproducten te kopen. Maar wat krijgt Kickstarter in ruil voor haar 5-10% commissie? Web development, een stukje reputatie maar voor de rest bitterweinig.


Kickstarter_3

Het punt is: zelfs al beschik je niet over de in-house skills om je crowdfunding campagne te hosten, is het nog steeds mogelijk iemand in huis te nemen die de klus goedkoper en efficiënt voor jou kan klaren. Je kunt echt wel wat coole dingen doen, zoals affiliate sales programma's, wat bij Kickstarter niet eens kan.

Affiliate crowdfunding

Inderdaad: online verkoop wordt overwegend gesteund door affiliates. Sommigen verdienen 1 miljoen dollar per maand door gewoon maar te linken naar andermans producten. En dat in ruil voor een commissie op elke sales referral. Toch heeft crowdfunding nooit gewerkt op deze manier. Tot de komst van Topo. "Aangezien we onze crowdfundingcampagne zelf hostten, konden we makkelijk de sales opvolgen die voortkwamen uit referral links," vertelt Perkins. "Zo konden we snel prominente bloggers aantrekken om over ons product te praten. Eigenlijk hebben we zo ook alle promotie en advertising uitbesteed aan een netwerk van professionals. Met kwalitatieve traffic als resultaat."

3. Andermans crowd is ook de jouwe

De kans is groot dat iemand's crowdfunding campagne uit het verleden een hoop backers had die ook jouw project willen steunen. "Nog beter, zulke mensen hebben al getoond dat ze bereid zijn om geld op te hoesten voor een product dat nog niet bestaat," vult Perkins aan. "Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen, maar er ontstond wel een piek in onze sales zodra we iets hadden opgeleverd voor onze first-round backers. Want toen werd ons product ook tastbaar."

Hoe je ervoor zorgt dat die crowdfunders ook jouw campagne delen? Zeer eenvoudig! Steek iets in elkaar dat ze WILLEN delen (en tweet hen de link van jouw *iets*). Veel succes!