Met meer dan 1.5 miljoen mobiele apps in de App Store, wordt het hard werken om jouw app te doen opvallen. Om opgemerkt te worden, meer app downloads te genereren en aan upselling te gaan doen, is het belangrijk om in te zetten op app store optimization. Toch is ASO of app store optimalisatie een techniek die vaak vergeten wordt. We geven je graag mee hoe je je eigen mobile marketing het beste aanpakt.

Wat is App Store Optimization?

ASO is het optimaliseren van mobiele apps om hoger in de rangschikking van de zoekresultaten in de app store te geraken. Hoe hoger je ranking, hoe zichtbaarder je app wordt voor potentiële klanten. En eens je de visbiliteit hebt vergroot, heb je meer kans dat er meer verkeer komt naar de pagina van je app in de app store. En dat is waar ASO en SEO van elkaar verschillen. Bij ASO gaat het verder dan meer verkeer naar je pagina leiden. Je app moet gedownload worden en een goede review krijgen.

Bron: www.kissmetrics.com

1. Keyword onderzoek voor je app

Om je app te optimaliseren, moet je je doelgroep kennen. Doe onderzoek naar de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken om apps zoals de jouwe terug te vinden.

2. Beschrijving en titel

De keywords voor je app gebruik je in de content van je app pagina. Net zoals bij SEO, heeft een keyword in de titel een belangrijke waarde. Gebruik dus zeker het belangrijkste woord in de titel van je app pagina.

Keyword onderzoek helpt de beste resultaten voor Google en Apple's app stores te genereren, maar vergeet vooral de gebruiker niet. Hij of zij is diegene die beslist of ze jouw app downloadt.

Bron: www.kissmetrics.com

3. App logo en app naam


Mobile marketing, dat is ook je app logo en de naam van je app. Zorg ervoor dat beide opvallen en in één oogopslag alles zeggen. Wanneer potentiële gebruikers de app stores doorzoeken, is je logo het eerste wat ze opmerken. Val op!

Met een keyword in de naam van je app scoor je nog beter. Het kiezen van je naam is niet makkelijk door de beperkingen die Google Play en de App Store opleggen. Ga hoe dan ook voor een korte, informatieve naam.

4. Screenshots van je app


Screenshots zijn dé manier om meteen te laten zien hoe je app werkt. Makkelijk en visueel. Laat de kans niet liggen om met een paar eenvoudige app screenshots efficiënt je app te promoten.

5. Concurrentieanalyse


Om bovenaan in de ranking te blijven staan, is het belangrijk dat jouw keywords relevant blijven. Wekelijks een snelle concurrentieanalyse op keywords doen is dus geen overbodige luxe. Gebruik tools om relevante keywords te ontdekken.
 Houd de concurrentie ook in het oog op vlak van beschrijvingen, screenshots, video’s en andere manieren om hun apps te promoten.


6. Totaal aantal downloads

Uiteraard is het aantal downloads uiterst belangrijk voor de app store optimalisatie van je app.

Die factor heb je niet helemaal onder controle, maar met de juiste keywords en goede reviews kom je al een eind verder.


Bron: www.blueglass.ch

7. Ratings en recensies

Ook belangrijk en moeilijk te controleren. Er zijn echter een aantal manieren om tevreden gebruikers aan te sporen een beoordeling te geven. Negatieve beoordelingen en recensies vermijden? Zorg voor een verbinding tussen je klanten en je app. Geef hen een plek om hun bevindingen te uiten en de mogelijkheid rechtstreeks met de developer te praten.

Spoor tevreden klanten ook daadwerkelijk aan om positieve reacties achter te laten. Gebruikers bekijken ervaringen vorige gebruikers: zorg ervoor dat je de positieve beoordelingen in de verf zet en onmiddellijk antwoordt op de negatieve.

8. Kies een relevante categorie

De ranking van je app hangt ook af van de juiste categorie voor je app. Kies die categorie volgens de relevantie van je app, maar ook op basis van concurrentie en omzet. Ook dat is interessant voor de gebruiker. Die vindt jouw app in de categorie die voor hem of haar relevant is.

9. De prijs bepalen

Akkoord, de meeste apps kan je gratis downloaden. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor jouw app geldt. Als je kiest voor een bepaalde prijs per download, zorg er dan voor dat die prijs zinvol is en verwerk het prijskaartje in je marketingstrategie. Bied speciale aanbiedingen aan en doe aan upselling.

Bron: blog.testmunk.com

10. Location based marketing

In de beschrijving van je app spreek je best jouw gebruiker zeer direct aan. En bij voorkeur in zijn of haar eigen taal. Jongeren, Nederlandstaligen of vakmensen? Pas je taalgebruik aan volgens je doelgroep. Afhankelijk van de locatie van je gebruikers pas je ook best je content aan.

11. Analyse

App store optimization stopt nooit. Het is aan jou om voortdurend te meten en je resultaten te optimaliseren. Enkel dan kan je jouw concurrenten voor blijven en ervoor zorgen dat je app gevonden wordt. 

App store optimalisatie kost tijd. Je moet je keywords voortdurend controleren en aanpassen. Momenteel voegen de meeste app ontwikkelaars keywords en beschrijvingen pas op het laatste moment toe. Er wordt weinig of geen aandacht aan de app store optimisation besteed en de kans dat die apps ontdekt worden is vrij laag.

Conclusie: investeer dus tijd in de optimalisatie en je zal zien dat er een consistente stroom aan verkeer naar je app ontstaat. Meer weten over ASO? Neem een kijkje op onze website.