ABTO (the Association of Belgian Touroperators) en SafeShops.be vzw (beheerder van het SafeShops.be label) slaan de handen in elkaar en werken samen aan een eenvormige label certificatie voor webshops. Zo worden de leden van ABTO gestimuleerd te kiezen voor het onafhankelijk certificatietraject van SafeShops.be. Verschillende leden van ABTO, startten recentelijk met het certificatietraject.

Nood aan E-commerce platform

Ondanks de goede reputatie van de touroperators, blijft het noodzakelijk om het consumenten- vertrouwen in internet verder te stimuleren en te ondersteunen. Als sector hebben we ook nood aan een platform waar kennis over e-commerce kan uitgewisseld worden en waar we kunnen samenwerken om te komen tot een positief omgevingsklimaat waarin onze bedrijven optimaal kunnen opereren met respect voor de consument.

Keuze voor SafeShops.be vzw

Internet is de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de belangrijkste boekings- en informatiekanalen voor de reiziger. Als beroepsvereniging zijn we er ons terdege van bewust dat de consument nood heeft aan zekerheid als het om het gebruik van online kanalen gaat. ABTO heeft sinds 2005 reeds een eigen E-travel guarantee label voor de webshops. Dit label wordt intern gescreend. De samenwerking met Safeshops biedt de leden de mogelijkheid om een externe, volledig onafhankelijke en professionele certificering te bekomen voor hun website, met een aantal bijkomende garanties tegenover het ABTO-basislabel.

Omdat een onafhankelijke en externe certificatie een meerwaarde betekent, gingen we eind vorig jaar op zoek naar een partner. Bij de keuze voor een kwaliteitslabel, viel het oog van ABTO op het SafeShops.be label. Dit label, dat rekening houdt met de specifieke wetgeving voor de reissector en reeds een traditie vertoont in het samenwerken met andere associaties (lees, de samenwerking met verenigingen zoals bdma, de belgian direct marketing associatie) viel hierdoor in de smaak.

"Belangrijke stap"

Claude Pérignon, voorzitter ABTO:” Ik vind deze stap voor de sector zeer belangrijk aangezien internet in de toekomst nog meer aan belang zal winnen zowel als informatie- als als boekingskanaal. Het is essentieel dat touroperators het vertrouwen blijven krijgen van de steeds beter geïnformeerde consument”

Marc Perin, voorzitter SafeShops.be vzw: “We zijn verheugd met de strategische alliantie met ABTO. Dit traject toont de openheid van SafeShops.be vzw om samen te werken met andere associaties aan. Het is namelijk van belang dat andere associaties en bedrijven zonder extra lidmaatschapsvoorwaarden kunnen toetreden bij de SafeShops.be community, dit rekening houdend met hun specifieke sectornoden. SafeShops.be heeft hierbij naast een streng certificatietraject, eveneens oog voor een goede informatie doorstroming naar de labeldragers toe. Zo organiseert deze vzw eveneens leer- en uitwisselingsmomenten met haar SafeShops cafés en eTradeSummit op 3-4-5 Oktober. “