Op maandag 29 april werd de site van De Standaard in een nieuwe layout gegoten. Die nieuwe layout is responsive, wat wil zeggen dat de site zich qua vormgeving automatisch aanpast aan het platform waarop hij bekeken wordt. Of u dus op een tablet of uw computer naar De Standaard surft: uw drager geeft de site steeds optimaal weer, tot schermen van minimaal 7 inch.

 

Adhese heeft er mee voor gezorgd dat de overstap naar deze nieuwe layout naadloos verlopen is. Zo heeft het bedrijf uit Gent de advertenties op de nieuwe De Standaard-site grondig onder handen genomen. 'We hebben ervoor gezorgd dat de manier waarop De Standaard advertenties toont drastisch veranderd én verbeterd is,' zegt Adhese. 'Niet alleen komt dit de surfervaring van bezoekers ten goede, Corelio kan hun pricacy ook beter garanderen.'

Corelio volgt

Naast een nieuwe layout voor standaard.be komt Corelio ook met een nieuwe digitale versie van de papieren krant. Erg handig om bijvoorbeeld op iPad of andere tablets te lezen. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor zowel redactionele inhoud als advertenties: die moeten overgezet worden van papier naar digitale drager.


Specifiek voor die omzetting biedt Adhese Corelio een eenvoudige oplossing: de papieren advertenties worden geëxporteerd en ingevoegd in het systeem van Adhese, waar ze -net zoals alle andere digitale advertenties- beheerd, geteld en gemeten kunnen worden. Bovendien zijn ze, indien de adverteerder dit wenst, makkelijk om te zetten naar een meer dynamische, digitale vorm.

Veranderingen

Er zijn, dankzij Adhese, nog een aantal andere zaken fundamenteel veranderd op vlak van adserving op de nieuwe site van De Standaard. We lijsten ze hieronder voor u op.

Eenvoudiger en sneller.

Een eerste -en voor gebruikers meest merkbare- aanpassing is dat alle advertenties als één pakket (.json-bestand of JavaScript Object Notation) verstuurd worden wanneer u een webpagina opvraagt. No big deal, zou u denken, maar toch. Vroeger werd voor elke plaats binnen één pagina waar een advertentie getoond kan worden een request (verzoek aan de server) verstuurd. Op basis van dit verzoek bepaalde de server welke advertentie getoond zou worden en stuurde vervolgens, per request, de juiste informatie terug naar de webpagina. Veel advertenties leidden dus tot veel requests en een langere laadtijd van de webpagina. Dit wordt nu keurig opgevangen door per pagina één request voor alle advertentieplaatsen te versturen, met een snellere laadtijd tot gevolg. 

De Standaard is echter maar één van de vele sites die Corelio beheert: hun andere websites (bijvoorbeeld Nieuwsblad.be) werken nog volgens het 'oude' systeem. Dit is geen probleem voor Adhese: zodra een request binnenkomt (met andere woorden, een gebruiker opent één van de vele pagina's binnen de sites van Corelio) bepaalt Adhese op welke manier de opgevraagde informatie verstuurd en weergegeven moet worden. Zonder bijkomend werk voor Corelio. Al hun advertentiecampagnes worden in Adhese ingebracht en van daaruit aangestuurd, zonder onderscheid tussen de verschillende sites.

Gezien of niet?

Het nieuw geïmplementeerde systeem is overigens ook een stuk transparanter en eerlijker naar adverteerders toe, aangezien Corelio de mogelijkheid heeft om advertenties enkel te laten zien wanneer ze bij de gebruiker in beeld komen. Denk aan een webpagina waarop u kan scrollen. Een advertentie die enkel zichtbaar is wanneer u naar beneden scrollt wordt normaal meegeteld als 'gezien' (een impression), ook al scrollt de gebruiker niet naar beneden op de bewuste pagina en ziet hij of zij de advertentie in realiteit niet. 

Op de nieuwe site van De Standaard is het mogelijk de advertentie pas te laden wanneer de gebruiker ze effectief op beeld ziet. Ook de telling als 'impression' komt er pas wanneer de advertentie geladen (en dus gezien) is. Dit laat Corelio toe om veel transparantere informatie aan zijn adverteerders te geven. Een impression is ook écht een impression, en niet langer een vertaling van 'deze advertentie werd geladen op een webpagina'.

Users, users, users (en privacy).

Een ander voordeel van het vernieuwde systeem is dat de informatie die Corelio van gebruikers krijgt, beter beveiligd is. Normaal gezien werken sites met cookies, kleine bestanden die de site op uw computer plaatst en waardoor bijvoorbeeld uw locatie of browser te identificeren is. Die gegevens worden bij de gebruiker zelf (client) of in zijn of haar browser opgeslagen. Hierdoor is deze informatie potentieel toegankelijk voor externen. De nieuwe site van De Standaard maakt geen gebruik van cookies, maar slaat de informatie zelf op via Adhese  (server-based). Hierdoor is meer en betere controle mogelijk op wie wel en wie geen toegang krijgt tot de gegevens van gebruikers. Adhese fungeert met andere woorden als het slot op de deur van deze gegevensdatabank.