Adobe heeft vandaag nieuwe features en mogelijkheden aangekondigd die de marktleidende capaciteiten van Adobe Analytics – een kernelement van Adobe Marketing Cloud - verder uitbreiden. De upgrades zijn ontworpen zodat marketeers en data-analisten nog beter en sneller marktinzichten kunnen identificeren en hierop actie te ondernemen. De vernieuwingen omvatten voorspellende analysemogelijkheden, geavanceerde realtime rapportage en datavisualisatie, verbeteringen in video-analyse en krachtige analyse voor mobiele applicaties.

“Marketeers hebben de verantwoordelijkheid om voortdurend de ROI op hun marketingbestedingen te verbeteren”, zegt Bill Ingram, vice president Adobe Analytics en Adobe Social bij Adobe. “Nieuwe Adobe Analytics-opties zoals voorspellende analyse en datavisualisatie helpen marketeers om de effectiviteit van hun marketingcampagnes te begrijpen en betere zakelijke resultaten te realiseren.”

Nieuwe geavanceerde analysefunctionaliteit omvat:

  • Voorspellende analyse (anomalie-detectie) – Marketeers en data-analisten krijgen – dankzij de nieuwe voorspellende mogelijkheden – de mogelijkheid om snel belangrijke inzichten te verkrijgen via geautomatiseerde anomalie-detectie; een krachtige optie die datapunten identificeert die buiten de - op basis van historische trends vastgestelde - norm vallen. Omdat het volume van cross-channel data blijft groeien, kunnen deze inzichten door analysten en datawetenschappers worden gemist. Anomalie-detectie kan worden benaderd via de Adobe Marketing Cloud en in de nieuwe Adobe Analytics iOS app voor rapportage op mobiele apparaten. Het kan tevens worden geïntegreerd in gepersonaliseerde marketing dashboards via open API’s.
  • Geavanceerde realtime rapportage – Verbeterde realtime rapportagemogelijkheden in Adobe Analytics stellen marketeers, redacteuren en eindbeslissers in staat om beter inzicht te krijgen in contentconsumptie, het succes van campagnes en on-site conversie. Marketeers kunnen hun data op een zeer gedetailleerd niveau bekijken en iedere vijf seconden verversen.
  • Datavisualisatie upgrades – Marketeers kunnen nu realtime datastromen filteren om belangrijke cijfers te isoleren en inzichten zoals het succes van een ‘dagelijkse aanbieding’ van een retailer te visualiseren; of weer te geven op welk moment van de dag bestellingen op hun website worden geplaatst. Realtime rapportage-visualisaties kunnen bovendien ontsloten worden voor weergave op grote TV’s of monitoren in de nieuwsruimte of op de marketingafdeling.
  • Mobiele analyse – Adobe meet meer dan 400 miljard transacties per kwartaal via mobiele web- en app-ervaringen. De nieuwe software developer kit (SDK) voor mobiele applicaties maakt volledige toegang mogelijk voor het analyseren van data uit mobiele apps in Adobe Analytics. Een nieuwe mobiele dimensie die is toegevoegd, is GPS-locatie die marketeers in staat stelt om locatiespecifieke content aan hun klanten aan te bieden, gebaseerd op de locatie van de klant bij het openen van een mobiele app.
  • In-app conversie-analyse – Op basis van conversiegegevens – zoals de tijd die een gebruiker spendeert of de acties die hij of zij neemt binnen een app – kunnen marketeers inzicht verkrijgen in hoe gebruikers belangrijke acties afronden, zoals aankoop van een item na deze eerst bekeken te hebben. Dit kan nuttig zijn voor het identificeren van app-ervaringen waarin gebruikers ‘vastlopen’ en biedt richtlijnen voor verbeteringen in de app.
  • Video metrics – Geüpgradede video metrics bieden voortaan krachtige, gestandaardiseerde video-analyserapportage en meetmogelijkheden. De nieuwe optie legt gebruikersdata iedere tien seconden vast voor content en iedere vijf seconden voor advertenties. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ‘hartslag’-metingen die verzameld worden en worden teruggestuurd naar Adobe Analytics om nauwkeurige inzichten te geven. Videoadvertentie-tracking, geïntegreerd met contentlevering, biedt broadcasters inzicht in de beste tijdstippen om advertenties in te zetten, het meest gewenste aantal te vertonen advertenties en de ideale lengte van advertenties. Dit stelt hen in staat om hun advertentiebudget te optimaliseren en de impact op de positieve betrokkenheid van kijkers zoveel mogelijk te beperken.