De Antwerpse start-up Scriptbook heeft één miljoen euro opgehaald bij investeerders. De technologie van Scriptbook kan voorspellen welke films een box-office succes kunnen worden via een slim algoritme. De start-up wil het geld gebruiken om haar product te finetunen én internationaal uit te rollen. 

Slim algoritme voorspelt kassasucces

Scriptbook werkt aan een algoritme dat het succes van films kan voorspellen. Dat doet het door op grote schaal filmscripts te analyseren en deze te vergelijken met een database met meer dan 3000 scripts en 10.000 films. Aan de hand van de analyse kan het algoritme een voorspelling doen over het succesratio van een film voor deze in productie gaat.

Aangezien 87% van de filmproducties op een verlies uitdraaien is de kans dat deze software enthousiast onthaald wordt door filmstudios erg groot. Volgens Azermai kan het algoritme verhalen analyseren en complexe emoties begrijpen. Het algoritme kan emoties zoals humor, sarcasme, kwaliteit van de dialoog e.a. tal van factoren analyseren.

"Alles wat we graag als exclusief menselijk en subjectief beschouwen, valt wel degelijk wetenschappelijk te objectiveren," vertelt Azermai aan De Tijd.

Het verhaal achter Scriptbook

Scriptbook werd bedacht door de Vlaamse economiestudente Nadira Azermai. Het idee achter Scriptbook kwam er nadat Azermai een filmflop (Gigli met Jennifer Lopez en Benn Affleck) van dichtbij meemaakte. Dat gebeurde toen Azermai achter de schermen meewerkte op de set van de film. Met een productiekost van 75 miljoen dollar en een opbrengt van slechts 7,2 miljoen dollar werd Gigli een van de grootste financiële flops uit de filmgeschiedenis.

Dat had allemaal voorkomen kunnen geweest zijn als filmbonzen wisten dat de film niet zou aanslaan; dacht Azermai. De flop inspireerde haar om het succes van films preciezer te kunnen voorspellen. Vanuit dit idee werd Scriptbook geboren. 

De toekomst 

Scriptbook wil het geld gebruiken om haar team verder uit te breiden én het product verder te finetunen. Daarnaast heeft de start-up ook de ambitie om haar dienst internationaal uit te rollen. De investeringsronde liep via PMV en Pamica, het investeringsbedrijf van Michel Akkermans. Akkermans wordt ook voorzitter van de raad van bestuur van Scriptbook. 

Meer info: scriptbook.io
bron: De Tijd