Mexicaanse miljardair Carlos Slim, de tweede rijkste man ter wereld, heeft 31 miljoen euro geïnvesteerd in muziekherkennings applicatie Shazam. Dat zegt de Financial Times. 
 

Door deze deal zal Shazam standaard worden geleverd op alle toestellen van América Móvil, het telecombedrijf van Slim dat vooral actief is in Latijns-Amerika. 

Shazam

Shazam is een programma voor smartphones en tablets, dat muziek kan herkennen. Zo kan je nummers die op de radio of live optredens gespeeld worden identificeren via de app. Op basis van het fragment kan de app de gebruiker vertellen wat de titel en de naam van de artiest is, van het betreffende nummer. 

Snellere groei & meer innovaties

Shazam maakte bekend dat de investering van Carlos Slim hen toelaat om sneller te groeien.  Om hun woorden kracht bij te zetten geven ze enkele 'key facts' mee. Zo heeft Shazam momenteel 370 miljoen gebruikers, een verdubbeling met vorig jaar, en heeft het 70 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Met het geld van Slim, gaat Shazam investeren in de verdere groei van hun product. 

"We groeien heel erg snel. We moeten de capaciteit inbouwen om deze groei te blijven ondersteunen. Bovendien zullen we ook sneller moeten kunnen innoveren," zegt Andrew Fisher, hoofd van het raad van bestuur, aan Mashable. 

Shazam heeft bovendien aangegeven dat het zou streven naar een beursgang rond begin 2014.