Daskalidès, overheerlijke Belgisch chocolade. Gestart in 1931 in het Gentse, groeide Daskalidès uit tot een wereldwijde speler. Ondertussen is het Daskalidès-gamma beschikbaar in meer dan 25 landen: van de buurlanden Nederland en Frankrijk tot zelfs het verre China. En Daskalidès blijft groeien. Zopas opende op 1 juli 2012 in Covent Garden een nieuwe "Daskalidès Store".

Daskalidès Easter Egg Hunt by AGX from AGX on Vimeo.

Daskalidès Easter Egg Hunt by AGX from AGX on Vimeo.

Samenwerking

Sinds 2009 werkt Daskalidès samen met AGX voor de volledige communicatie van het merk. Daarbij wordt telkens rond vaste thema's gewerkt, zoals bijvoorbeeld Kerstmis, Pasen en vaderdag. AGX bewaakt daarbij de kwaliteit van de huisstijl van Daskalidès en creëert alle materiaal rond het gevraagde thema. Enerzijds de offline communicatie met verpakking, posters en POS materiaal voor de winkels. Anderszijds de volledige online communicatie waaronder homepage van de website, coverbeelden op Facebook, ...

Daarnaast wordt per onderwerp ook gebrainstormd over een creatieve uitwerking over verschillende kanalen heen. Daarbij worden telkens nieuwe doelen gesteld. Ook het social media-verhaal van Daskalidès wordt verzorgd. Zowel de Facebookpagina als het Twitterkanaal  worden van relevante content voorzien. De monitoring gebeurt via tools als Alterian ,Vitrue en Google Analytics.

Nieuwe trends

AGX speelt bewust in op nieuwe trends, gebruikt nieuwe materialen en verkent nieuwe kanalen. De laatste Pasen-actie was hiervan een goed voorbeeld. Zoals eerder vermeld werkte AGX daarvoor standaard de posters en packaging uit. Uitgangspunt hierbij, de door Daskalidès gecreëerde paascollectie met een onder andere een kleurrijk eitje gevuld met chocolade. De creatievelingen hadden een strak lastenboek met ambitieuze KPI's te volgen: nieuwe instroom aan emailadressen, extra visibiliteit op Facebook en de verkoop van de paascollectie stimuleren.

Easter Egg Hunt

Vanuit die gedachte groeide het idee om een echte Easter Egg Hunt te ontwikkelen. Want zeg nu zelf, wie gaat niet graag op zoek naar eitjes tijdens Pasen? Designers gingen aan het werk bij de creatie van een volledig zelf ontworpen Daskalidès Easter World. Een wereld 4 keer de grootte van een gemiddeld beeldscherm. Ruimte zat dus om eitjes in te verstoppen.

Daarbij werd gestart vanuit ruwe schetsen. Figuuur per figuur, van konijn tot vliegtuigje, werd zo de afbeelding uitgebreid. Na de goedkeuring van de initiële schetsen kon elke figuur worden gedigitaliseerd. Het volledige tekenproces nam zo'n 5 dagen in beslag en het resultaat mocht er zijn: een virtuele Daskalides Paastuin, met daarin 5 blauwe eieren, elk €50 waard, en 1 oranje ei ter waarde van €500 verstopt.

Testgroep

DE eerste testgroep voor de zoektocht bestond uit Daskalidès- en AGX-medewerkers, die niet hadden meegewerkt aan het project. Heel wat gevloek en gespeur later bleken de eitjes goed genoeg verstopt. De uitdaging was een feit. De nood om alle eitjes te vinden duidelijk ook.

Wedstrijd

Hoe stak de wedstrijd technisch in elkaar? De afbeelding werd op een dedicated page geplaatst (www.daskalides.be/pasen). Na inloggen met je Facebookprofiel kon je op zoek naar de vele eitjes. Eentje gevonden? Een boodschap werd op je Facebook Timeline geplaatst als teaser voor je vrienden en collega's. In for a hunt?

Mediakanalen

De wedstrijd werd via verschillende kanalen als blogs en klassieke pers verspreid om hem zo nog meer ruchtbaarheid te geven. Daarbij werd ook telkens de paascollectie van Daskalidès in de kijker gezet.

De wedstrijd liep 2 weken, hierna werden de winnaars bekend gemaakt. Zij mochten hun voucher komen afhalen aan de Daskalidès winkel in Gent. 5 gelukkige winnaars, die elk €50 aan chocolade in ontvangst mochten nemen en 1 gigageluksvogel met maar liefst €500 aan chocolade.

Database vergroot

Daarnaast leverde de wedstrijd een verdrievoudiging aan e-mailadressen op voor Daskalidès. Zo werd de database dus gevoelig vergroot en kwalitatief versterkt met mensen met een voorliefde voor Daskalidès. De deelnemers bleken ook een stuk jonger en actiever op social media dan de algemene doelgroep van Daskalidès. De wedstrijd zorgde dus voor een nieuw bereik voor Daskalidès. Dit publiek verspreidt actief en met heel veel enthousisme de boodschap van het merk en doet dit ook via uiteenlopende kanalen

Op de dedicated page over de wedstrijd spendeerden de bezoekers gemiddeld dubbel zo lang tijd in vergelijking met de rest van de website. De merknaam Daskalidès werd op heel duidelijke verwerkt in de applicatie. Deze extra visibiliteit heeft zeker zijn invloed gehad op de verkoop: nog nooit was de Daskalides paascollectie zo snel uitverkocht als tijdens de paasactie 2012.

Geslaagde actie

Daarnaast werden er maar liefst 2000 eieren gevonden. Dat betekent 2000 Facebook-berichten, ofwel meer dan 50.000 personen die de naam Daskalides in hun nieuwsoverzicht zagen verschijnen.

-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi