Darwin: more insights, less KPI's. Daarmee is direct duidelijk waar het bij Darwin om draait, simpele en overzichtelijke rapporten rond social media ROI, de impact dus van je social media activiteiten op je sales funnel. Wij gingen eens op gesprek bij bedenker Anthony Bosschem om meer te weten te komen.

Social Media ROI, finally

Gisteren – 4 juli – werd de opvangpagina gelanceerd waar je kan intekenen om op de hoogte te blijven over het verdere verloop, over de launch, … De bedoeling van Darwin is om een massa aan complexe data te vertalen en weer te geven in een overzichtelijk geheel, waarmee je duidelijk zal kunnen zien welke impact je social media efforts hebben op je sales funnel.

Vandaar het zinnetje: "Enough with the ‘value of a fan' discussion. Darwin will show you the impact of social media on your sales funnel."

Hoe zag het traject van Darwin er tot nu toe uit?

Anthony Bosschem: "We zijn nu anderhalf jaar bezig met de ontwikkeling van de tool, meer bepaald met het bepalen, testen en bijsturen van de manier waarop de data wordt verwerkt en nadien wordt weergegeven. Voorlopig maakt Darwin deel uit van Talking Heads en het is dan ook vooral gegroeid vanuit onze sterke ervaring met social media en de monitoring ervan bij projecten voor onze klanten."

"Om zeker te zijn dat we een sterke basis hebben vooraleer we lanceren, werken we nu al een tijdje samen met enkele van onze klanten om op basis van hun feedback te technologie achter Darwin te verfijnen. Zo werken we bijvoorbeeld met SD Worx samen en de komende weken nog enkele bekende merken. Dankzij de continue feedback en medewerking die we van deze bedrijven krijgen, zijn er al belangrijke elementen toegevoegd of verwijderd. De eerste versie was bijvoorbeeld héél gedetailleerd, maar het was snel duidelijk dat dit net niet iets is waar bedrijven naar op zoek zijn. Het bleek dus dat er vooral vraag was naar een tool waarmee je als het ware in één oogopslag conclusies kan trekken."

Je zegt dat Darwin gebaseerd is op de ervaring die jullie opgebouwd hebben binnen Talking Heads, kan je daar wat meer uitleg over geven?

"De concrete elementen waar Darwin rekening mee houdt, liggen in lijn met het IAB Framework. Hierbij zijn er 4 pijlers:

  • Awareness
  • Engagement
  • Action
  • Advocacy

Ik ben er namelijk van overtuigd dat we als bedrijf niet elk kanaal afzonderlijk mogen analyseren, beter is om cross-platform te werken en dan eventueel van daaruit kanalen afzonderlijk te bekijken. Het is bijvoorbeeld veel interessanter voor een bedrijf om te weten hoeveel engagement er is met het bedrijf en hoeveel impact bepaalde acties hebben. Zo kunnen ze vooraf inschatten met welk budget welke resultaten kunnen neergezet worden. Binnen dat onderdeel "engagement" kan je dan wel nog kijken naar de kanalen afzonderlijk. Zo weten ze hoe het budget best verdeeld wordt. Maar het vertrekt wel vanuit een meer algemene analyse."

Wat is nu precies het doel en de doelgroep van Darwin?  

"We richten ons met Darwin vooral op decision makers. Vaak zijn dit mensen die veel verantwoordelijkheden hebben en niet de tijd vinden om dagelijks in een tool rond te neuzen met pakken data en cijfers. Daarom maken wij er een sterk punt van dat we het zo simpel en clean mogelijk houden. Je kan eigenlijk zeggen dat Darwin ‘zen' is en een tool als Google Analytics het hyperactieve broertje binnen de monitoring-tools-familie."

"Natuurlijk kunnen online marketeers hier ook gebruik van maken, meer nog, met Darwin gaan ze met een heel beperkte investering qua tijd snel conclusies kunnen trekken. Overzicht en inzicht is voor ons enorm belangrijk, zodat je bijvoorbeeld maar één keer per maand hoeft te kijken naar de tool, eventueel rapporten uit te trekken en  tot duidelijke conclusies kan komen. Dit in tegenstelling tot Google Analytics, waar het meer om constante monitoring draait."

Vanwaar een boom als logo?

"Twee redenen. De eerste is omdat een boom simpel en duidelijk oogt, maar onder de grond behoorlijk complex is. Darwin neemt dit over: de data wordt eenduidig gecommuniceerd, maar het geheel is gebaseerd op complexe data uit heel diverse bronnen."

Hoe ziet de toekomst er verder uit voor Darwin?

"Zoals vermeld is gisteren de landingspagina online gekomen waar je kan intekenen om op de hoogte te blijven. De volgende stap is om de volledige site van Darwin online te zetten, met meer duidelijke uitleg en in het najaar gaan we een beta-versie lanceren waar verschillende mensen en bedrijven op zullen worden uitgenodigd."

"We werken hier dus met de lean startup methode. Een stevige basis-tool, die doorheen de komende maanden verder zal worden ontwikkeld en verfijnd op basis van de feedback die we krijgen van onze eerste users."

"Ondertussen ben ik ook op zoek naar een goeie developer, dus geïnteresseerden mogen me altijd contacteren hiervoor! Wie geïnteresseerd is in Darwin zelf kan terecht op DarwinAnalytics.com"

Anthony concludeert:

"Darwin wordt dé tool om een antwoord te bieden op de vragen achter social ROI: 1/ Hoe draagt social media bij tot de communicatiedoelstellingen van de organisatie? 2/ Hoe efficiënt en effectief is social media hierin, in vergelijking met andere communicatiekanalen? 3/ Hoe evolueren de prestaties op sociale media, in vergelijking met andere communicatiekanalen?"

Bedankt voor je tijd Anthony en veel succes met de verdere uitbouw! Volgens ons is hier zeker nood aan, dus we houden het hier zelf ook in de gaten ;-)

Gerelateerd artikel: Hoe Social Media ROI meten? 2 Complementaire Modelle
-- --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi