“It’s all about convenience.” Zo begon Filip Nuytemans, de Belgische directeur van Uber, zijn uiteenzetting. Uber mag zich dan nu wel de taxitsaar noemen, ook zij begonnen ooit klein. Dit zijn volgens Nuytemans de zes pijlers die van Uber de multinational maakte die ze nu zijn. Ook jij kan je erdoor laten inspireren.

Ken jij verhaal over de oorsprong van Uber al? Dat begon verbazingwekkend niet zo heel ver van ons, namelijk in Parijs. Twee mannen proberen er een taxi vast te grijpen. Het regent en niet zo’n beetje ook. Dikke druppels vallen loodrecht uit de hemel naar beneden. Een taxi is dus wel nodig, en een beetje snel graag. Maar zo’n taxi doen stoppen, blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Pas na een halfuur hebben ze eindelijk beet. Eindelijk komen ze aan op hun congres. Te laat. Gefrustreerd. Doorweekt.

Die twee mannen waren Travis Kalanick en Garrett Camp, de grondleggers van Uber. Ze verbaasden zich erover dat ze in 2009 niet sneller en gemakkelijker een taxi kunnen nemen. Het is het tijdperk van het internet en de smartphone, begot. Eens ze terug zijn in San Francisco, bouwen ze aan een kleinschalige app die ze UberCab dopen. Na een tijdje hebben ze twaalf chauffeurs kunnen overtuigen om hun platform gebruiken. Een hele overwinning voor de twee.

Nu rijden er in de V.S. alleen al meer dan zo’n 300.000 Uberchauffeurs rond. Er is heel wat gebeurd sinds 2009. UberCab werd Uber, ging internationaal en doet nu heel wat meer dan enkel mensen op hun bestemming brengen. Uber werd natuurlijk niet vanzelf zo groot. Dit zijn volgens Nuytemans de zes factoren die van Uber tot taxigigant gevormd hebben – en dat overigens nog altijd doen.

De 6 succesfactoren achter Uber:

1. Minimum Viable Product
Het is niet nodig om meteen voor alle toeters en bellen te gaan. Méér nog, dat is vaak zelfs gekkenwerk. Ook Uber trapte niet in die val. Al was dat deels omdat het Uber van toen bijlange nog niet zo ambitieus was. De app had dan ook een pak minder functionaliteiten. “Uber had in het begin maar 5% van de functionaliteiten die het nu heeft” vertelde Nuytemans daar over.

2. Big data
Hoewel big data naar mijn gevoel wat overhypet is, kan het wel interessante inzichten opleveren. Bij Uber doen ze er dan ook alles aan om hun datagebruik te optimaliseren. Ze verzamelen zoveel mogelijk data om vervolgens hun diensten te optimaliseren. Zo zijn er niet alleen lagere prijzen op momenten van rust, Uber registreert ook wanneer gebruikers hun app openen. Vaak betekent dat ze op het punt staan om een taxi te bestellen. Openen er veel gebruikers op dezelfde plaats de app? Dan wordt er alvast een hele vloot taxi’s naar die plek gestuurd.

3. Groei en kannibalisatie
Op een bepaald moment wou dacht Uber na over hun groei in de toekomst. De logische manier is natuurlijk om meer chauffeurs in te zetten. Maar kan dat wel altijd? En wat als je elke beschikbare taxichauffeur in de stad tot het Uberisme hebt bekeerd? Wat als je meer chauffeurs hebt dan klanten? Uber ging nadenken over andere manieren om te groeien. Een van die ideeën was UberPool, waarbij je met onbekende een taxi deelt om de kosten te drukken. ”Op het eerste gezicht lijkt dat niet echt voordelig voor Uber. Nu delen mensen een taxi én de kosten, terwijl ze anders twee taxi’s zouden nemen en dan zou Uber ook twee keer langs de kassa passeren” merkt Nuytemans op. Toch besloot Uber het erin te houden.



“Het is beter om jezelf te kannibaliseren voor een ander het marktaandeel opschrokt"


Screen Shot 2016-04-25 at 07.04.18

Nuytemans verklaart: “We bereikten een heel nieuwe laag van de markt, mensen voor wie taxi’s dankzij UberPool nu betaalbaar worden. Daarnaast is het beter om jezelf te kannibaliseren voor een ander het marktaandeel opschrokt.”

4. Experimenteren
Uber groeide gestaag, maar de werknemers merkten dat de zomer een dip met zich meebracht. Door het goede weer begonnen mensen meer te wandelen of te fietsen. De taxi’s lieten ze links liggen. Iets waar Uber weinig kon aan veranderen, maar ondertussen begonnen hun chauffeurs wel te morren. Dus speelde Uber in op iets waar mensen in de zomer wél naar verlangen: ijsjes. Bij wijze van experiment startte Uber met UberIceCream, waar je niet taxi’s maar ijsjes mee bestelt. Het idee sloeg aan en vormde later de basis voor UberRUSH en UberEATS. Niet alle experimenten bij Uber groeiden uit tot successen, maar volgens Nuytemans zijn zo’n experimenten onmisbaar als je wil groter worden.

5. Partnerships
Overeenkomsten met andere bedrijven spelen bij Uber een grote rol. Belangrijk is dat het beide partijen iets oplevert. Ook bij Uber zijn ze duidelijk. Het moet hen meer klanten opleveren of het hun bestaande klanten aangenamer maken. Een voorbeeld van een partnership binnen Uber, is die met Spotify. Zo kan je in de taxi naar je eigen Spotify-lijst luisteren.

6. Ga tegen de stroom in
“People don’t like change”, vertelt Nuytemans, “en dat is de reden dat ze je tegenwerken.” Het kan moeilijk zijn om door te zetten als iedereen je idee afbreekt. Ook Uber had met dat soort commentaar te maken. Nee, mensen gingen heus niet op die manier een taxi boeken. Kalanick en Camp geloofden toch in hun idee en bleven daarbij. Ook toen de pers hun dood verklaarde nadat ze een rechtszaak aan hun been hadden. Luister naar anderen, maar blijf kritisch. Geloof niet zomaar wat anderen zeggen.



“People don't like change. Maar zolang je een heldere toekomstvisie hebt en dingen waarmaakt, zullen mensen die verandering wel volgen"


Bron: Het Laatste Nieuws Bron: Het Laatste Nieuws


“Denk op lange termijn, niet op korte. Zolang je een heldere toekomstvisie hebt en dingen waarmaakt, zullen mensen de verandering wel volgen” sluit Nuytemans nog af.

Ik vond Nuytemans alvast inspirerend om naar te luisteren. Wat vind jij zijn beste tip?