Hoe lees je het nieuws?

Mijn 14-jarige zoon heeft nooit veel interesse gehad in het dagelijkse nieuws. Hij vindt dat nieuwswebsites veel te veel oninteressant materiaal bevatten en ik betwijfel zelfs of het nieuws dat op zijn Facebook-account of YouTube-kanaal opduikt, ook maar enigszins zijn aandacht trekt.

Niet dat hij niet geïnteresseerd is in wat er zich in de wereld afspeelt. Integendeel, mijn zoon is een erg nieuwsgierige adolescent die bij het avondeten met plezier over allerlei onderwerpen discussieert. Maar de look & feel van klassieke nieuwssites en apps met hun verouderde krant-structuur vindt hij gewoon doodsaai.

Tot ik hem de Quartz-app liet zien.

Quartz is een relatief jonge speler in de digitale berichtgeving, met bijzondere aandacht voor mobiele nieuwsconsumptie. De Quartz-app werd minder dan een jaar geleden gelanceerd en biedt echt alles wat mijn zoon belangrijk vindt op vlak van technologie: de app is interactief, wordt zonder gedoe afgestemd op zijn interesses en is gewoon leuk.

Het nieuws van Quartz wordt in gespreksstijl weergegeven. Als lezer kan je het gesprek sturen door vooraf ingestelde antwoorden te kiezen:

Quartz geeft het nieuws weer in gespreksstijl – je reageert met de blauwe knoppen met vooringestelde emoji’s of tekst

Afhankelijk van wat je kiest, gaat Quartz verder met het gesprek

Werkt het? Zeker en vast! Mijn zoon heeft de app zelfs in de tabbalk van zijn startscherm gezet, zodat hij er snel bij kan. Wie had dat gedacht!

 

Waarom gaf hij deze app de meest exclusieve plaats op zijn smartphone? Niet alleen omwille van de originaliteit van het concept, de interactieve ervaring of de leuke ingebouwde snufjes. Daar wen je al snel aan. Het is de meerwaarde die hem steeds weer naar deze app doet grijpen.

Jouw waarden zijn niet de mijne

Als je iemand 10 jaar geleden (in het pre-smartphonetijdperk dus) verteld had over zo’n nieuwsapp waarmee je als het ware conversaties kan voeren, had niemand je geloofd. Toen werd technologie al wel als waardevol beschouwd als je ze zonder al te veel problemen kon gebruiken en het ontwerp gebruiksvriendelijk was. Tegenwoordig komt er meer bij kijken.

De gebruiksvriendelijkheid van digitale producten is een evidentie geworden. Je verwacht nu een uitstekende gebruikerservaring, en niets minder, van om het even welk digitaal product. Waarom? Simpel! Technologie heeft onze wereld op revolutionaire wijze veranderd en speelt nu een centrale rol in ons leven. Onze verwachtingen op vlak van technologie zijn geëvolueerd: een uiterst positieve ervaring mét meerwaarde, dat is wat we vandaag verwachten en eisen.

Het gaat zelfs nog verder. De digitale generatie verwacht dat technologie een meerwaarde levert in de vorm van een volledig gepersonaliseerde ervaring. Bij nieuwe technologie stellen ze de vraag: Hoe kan deze technologie een meerwaarde zijn voor mij? Hoe maakt het mijn dag beter? Dit is deels eigen aan de nieuwe generatie, die hier anders naar kijken, maar technologie kan vandaag op telkens betere manieren waarde toevoegen aan hun leven – of het nu het nu gaat om werken, spelen, reizen of wat anders.

Desondanks is het in werkelijkheid moeilijk om exact te bepalen wat die waarde dan precies is voor gebruikers. Het verschilt enigszins van persoon tot persoon, maar gelukkig hebben we ook een aantal gedeelde voorkeuren. In een recente studie over ‘De elementen van waarde’ (‘The Elements of Value’) – gepubliceerd in de Harvard Business Review in september 2016 – worden 30 soorten waarden die we allemaal delen gevisualiseerd, onderverdeeld in 4 categorieën:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is een erg nuttig model om te helpen bepalen welke soort waarde een product of dienst aan gebruikers zou moeten bieden. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de meerwaarde van de Quartz-app voor mijn zoon op verschillende niveaus zit: levensveranderd (zelfontplooiing), emotioneel (plezier/entertainment) en functioneel (vereenvoudigt, vereist minder moeite, informeert…).

Maar de verschillende waarde-elementen voor je product bepalen, is slechts de eerste stap. Voor een onmiskenbaar positieve en authentieke ervaring, moet je nog verder uitzoeken wat het verhaal is achter de waarden die je beoogt. Dat blijft grotendeel giswerk tot je het valideert: Wat vinden jouw gebruikers waardevol? Kan je die waarde bieden met jouw product? Of moet je het product veranderen of zelfs iets geheel nieuws maken?

Om diepgaand inzicht te krijgen in de waarde-elementen waar je gebruikers naar op zoek zijn, moet je in hun levens kunnen doordringen en onderzoeken welke functies of producten hen kunnen helpen om hun doelen te bereiken. Dat is de grond van de zaak.

En dat moet je op drie niveaus doen:

  • de strategie: je bepaalt de verschillende waarden die je digitaal product moeten bieden aan je klanten
  • het ontwerp: je integreert de gekozen waarden in vroege prototypes, zodat je die met echte gebruikers kan aftoetsen
  • user onboarding: je laat gebruikers de waarden ontdekken terwijl ze het product verkennen

Als je hierin slaagt, heb je alvast een goede basis voor een uniek en waardevol product.