Op 4 oktober deed de openbaarvervoermaatschappij De Lijn haar intrede op social media, na een uitgebreide voorbereiding in samenwerking met RCA Group. Na de eerste 6 maanden maakte De Lijn een tussentijdse balans op in een infografiek. De conclusie: het socialmediaengagement mag een succes genoemd worden.

De balans na 6 maand

Elke 10 minuten is er een ‘mention’ op de Twitteraccount of Facebookpagina van De Lijn. Niet slecht, een halfjaar na de start en meteen ook een indicatie van de noodzaak ervan. De introductie op Facebook en Twitter maakt deel uit van de inspanningen van De Lijn om nog beter de vinger aan de pols van de reizigers te houden en hen te informeren. En met meer dan 4000 conversaties per maand lijkt dat aardig te lukken.

Dichter bij de gebruiker

“Als openbaarvervoermaatschappij zijn social media de gedroomde kanalen om dicht bij de gebruiker te staan. Om te informeren, maar ook om van hen te leren”, laat woordvoerder van De Lijn Tom Van de Vreken weten. Een speciaal opgeleid team beantwoordt vragen van individuele gebruikers. Daarnaast is er een team verantwoordelijk voor de eigen proactieve communicatie.

Tom Van de Vreken: "Samen met RCA Group hebben we ons uitgebreid en met het nodige kritische en strategische oog voorbereid op onze officiële aanwezigheid. Want als vervoermaatschappij weet je natuurlijk dat je veel respons zal krijgen, en ook niet alleen complimenten. Maar dat hoeft ook niet. We willen leren van onze gebruikers en zoveel als mogelijk met hen in dialoog gaan."

De volgedige infografiek vind je hier.

De infografiek werd door RCA Group opgesteld en toont transparant de resultaten van 6 maanden socialmediaengagement. Een boeiende en leerzame reis. Elke dag opnieuw.

Een presentatie over onze aanpak voor De Lijn kan je hier vinden.