Jumbo-Visma met (vlnr) Sepp Kuss, Wout Van Aert en Dylanvan Baarle

Visma is niet alleen Europees leider in bedrijfskritische softwareoplossingen, maar heerste als titelsponsor van wielerploeg Jumbo-Visma vorig jaar ook in de Tour de France, met als indrukwekkend resultaat de gele én de groene trui. Wat de huidige Ronde van Frankrijk betreft, is het nog koffiedik kijken maar de ambities van de ploeg (en sponsors) zijn opnieuw torenhoog. En voor wie denkt dat Visma louter financieel sponsort: de wielerliefde zit het bedrijf écht in het bloed. “Wat is mooier om de afstand tussen management en klant te verkleinen door een wielerteam te sponsoren, zeker in de wielergekke landen België en Nederland?”

Visma, goed voor 14.500 medewerkers, levert bedrijfskritische softwareoplossingen over heel Europa en Zuid-Amerika. De Visma-groep telt ook maar liefst ruim 200 autonome bedrijven. Eén daarvan is Visma Bouwsoft dat in 2020 werd overgenomen en specifieke SAAS-oplossingen ontwikkelt voor de bouwsector, waar het Belgisch marktleider is.

“We noemen onszelf het Zwitserse zakmes van bouwsoftware”, legt Peter Janssens, managing director van Visma Bouwsoft uit, “omdat onze software een breed scala aan modules en functies biedt die het hele bouwproces afdekken - van offerte over nacalculatie tot facturatie en betalingsopvolging - en zo zelfstandigen en kleine bedrijven bedrijfszekerheid bieden. Die vormen namelijk de belangrijkste doelgroepen van Visma Bouwsoft. En voor alle duidelijkheid: de bouwsector is in volle digitalisering. Noem het gerust een versnelling, aangezien we als sector wat trager uit de startblokken zijn geschoten.”

Nodige learnings opgedaan

Wie het parcours van de Visma-groep ziet, kan niet anders dan vaststellen dat overnames van sterke bedrijven een belangrijke groeistrategie vormen - vijf jaar geleden, toen het bedrijf de Belgische en Nederlandse markt opkwam, maakten die overnames twee derde van de groei van Visma uit. Maar, benadrukt business area director Visma Benelux Heiko Bonenkamp, het is niet de enige groeistrategie.

We voegen nog altijd heel graag die mooie bedrijven, met goede en succesvolle SaaS-technologie en een sterk management, aan ons ecosysteem toe. Dat is de cultural fit waarnaar we op zoek zijn

We willen vooral heel mooie, snelgroeiende SaaS-bedrijven overnemen en die vervolgens helpen om de volgende stap te zetten. Door die overnames hebben we ook al de nodige learnings opgedaan die we vervolgens bij andere bedrijven kunnen toepassen, zodat elk bedrijf een betere versie van zichzelf kan worden doordat eerder gemaakte fouten in de toekomst vermeden worden en dingen die goed gaan goed blijven gaan.”

“Maar zoals gezegd is het niet de enige groeistrategie. Integendeel zelfs: vandaag hebben we dat weten om te buigen en wordt twee derde van onze groei organisch gerealiseerd. Maar we voegen nog altijd heel graag die mooie bedrijven, met goede en succesvolle SaaS-technologie en een sterk management, aan ons ecosysteem toe. Dat is de cultural fit waarnaar we op zoek zijn.”

Heiko Bonenkamp (© Lilian van Rooij)

Mensen laten groeien

Wat ons naadloos bij het gegeven van cultuur en politiek brengt, want hoe krijg je al die bedrijven onder de Visma-vlag? “Een overgenomen onderneming wordt inderdaad niet zomaar een Visma-bedrijf”, beaamt Peter Janssens. “Toch past alles waar zo’n bedrijf zich naar moet richten op een half A4’tje, en dat gaat dan nog vooral over gegevensveiligheid.”

Eigenlijk willen we dat de autonomie van elk bedrijf reusachtig groot blijft, zodat de sterktes maximaal kunnen worden uitgespeeld en de groei kan versnellen

“Eigenlijk willen we dat de autonomie van elk bedrijf reusachtig groot blijft, zodat de sterktes maximaal kunnen worden uitgespeeld en de groei kan versnellen”, verduidelijkt Bonenkamp. “Het is net de synergie van al die bedrijven die ons zo sterk maakt. Het enige wat al die bedrijven écht bindt, is het people centric gegeven: we willen mensen echt laten groeien.”

Twee wielergekke landen

Ongetwijfeld helpt het ook om titelsponsor van een succesvolle wieler- én schaatsploeg te zijn om een soort van eengemaakte cultuur te realiseren: samen trots zijn op het team dat goed presteert. Of is dat te ver gegrepen? “Nee, dat is zelfs een heel mooie link die je legt”, aldus Bonenkamp. “En het helpt al helemaal als die wielerploeg gebruikmaakt van onze software - op die manier versterken we elkaar.”

“Al ga ik natuurlijk niet zo ver om te beweren dat de ploeg zo goed presteert dankzij onze software (lacht). Maar ik denk wel dat het een beetje helpt. Omgekeerd komen mensen van het team hier soms workshops geven over hoe je zo’n topsportteam vormgeeft en die gele-truimentaliteit aankweekt. Dergelijke inzichten helpen ons dan weer vooruit in de richting van meer customer success, nog betere veiligheid, enzovoort.”

(© Bram Berkien)

“Waarom Visma in de eerste plaats besloot om het team te sponsoren? Je wil daar ongetwijfeld een eerlijk antwoord op. Wel, als softwarebedrijf is het heel belangrijk te weten wat klanten willen en wat er in hun bedrijven gebeurt. Niet evident, want hoe groter je als bedrijf wordt, hoe groter het risico dat de afstand met de klant ook alleen maar groter wordt.”

Wat is dan mooier om die afstand te verkleinen door een wielerteam te sponsoren, en al zeker in de wielergekke landen België en Nederland? Uiteraard is onderzoek gedaan naar het kostenplaatje en de ROI, maar het was al snel duidelijk dat Visma in het gat zou springen dat Lotto, de vorige sponsor van de ploeg, had gelaten.”

Fietsen van zonsopgang naar zonsondergang

Peter Janssens en Heiko Bonenkamp zijn beide fervente fietsers, en dat is dus op basis van het voorgaande echt geen toeval. “Ik denk dat het de belangrijkste rode draad zal zijn binnen de managementfuncties van de groep”, aldus Peter Janssens. “Mijn motto daarbij: hoe langer, hoe lastiger en pijnlijker, hoe liever ik het heb (lacht). Gewoon de Mont Ventoux oprijden volstaat niet voor mij, dat moet toch minstens een paar keer na elkaar.”

Het helpt als je voeling hebt met wielrennen als je bij Visma werkt, maar het is zeker geen must

“Een collega fietste dan weer van de ene kustlijn van Schotland naar de andere, van zonsopgang tot zonsondergang. Voor alle duidelijkheid: het helpt als je voeling hebt met wielrennen als je bij Visma werkt, maar het is zeker geen must. Ik ben er in elk geval niet op gescreend (lacht). Dat gezegd zijnde, is het volgens mij geen toeval dat het zo vaak terugkomt bij onze profielen: we zijn bij Visma wat we doen en we doen wat we zijn.”

(© Bram Berkien)

Jezelf uitdagen en grenzen verleggen

Er zijn nu eenmaal heel veel linken tussen fietsen en ondernemen”, vult Heiko Bonenkamp aan. “Het komt in beide gevallen aan op jezelf uitdagen en grenzen verleggen, want als je iets wil bereiken, moet je bereid zijn erin te investeren. Ook langetermijnvisie is een gemeenschappelijk gegeven: weten waar je naartoe wil en daar vervolgens naartoe werken, met de nodige ups en downs. Maar als je dat doel vervolgens bereikt, geeft dat een heel mooi gevoel.”

“Nog een link: overleg en communicatie. In de Tour van vorig jaar hoopte Wout Van Aert ook zelf ritten te kunnen winnen, waar hij zowaar drie keer in slaagde, maar daarnaast wilde het team uiteraard ook Jonas Vingegaard aan de eindoverwinning helpen. Op dezelfde manier moeten wij onze vele bedrijven in dezelfde richting doen kijken en technieken laten delen, om zo optimaal te presteren.”

Daarom zijn we zo’n fan van de atleet en Jumbo-Visma-renner Wout Van Aert”, pikt Peter Janssens nog in. “Iemand die zichzelf heel scherpe doelen stelt, daar hard in gelooft en met volle overgave naar toewerkt. Het is enorm dankbaar om die imagebuilding vervolgens op het eigen bedrijf te kunnen projecteren.”