Wat worden ze snel groot is een cliché dat je zeker en vast zult horen als je ooit met de ouders van de Australische Ben Pasternak spreekt. Amper 18 maanden geleden, toen de knaap 15 jaar was, bleek de iPhone app die Pasternak had gemaakt, een schot in de roos te zijn. Vandaag is hij CEO en het brein achter de gloednieuwe app Flogg, die online aan- en verkopen een fluitje van een cent moet maken. Bloovi vertelt je hoe dit het begin betekende van Pasternaks ondernemerscarrière.

Toen Pasternaks eigen iPhone app, Impossible Rush, hoge toppen scheerde in de Apple App Store (lees: hoger dan Tinder en Twitter), werd hij uitgenodigd door een reeks techgiganten (waaronder Google en Facebook) voor een babbeltje. De toen nog vijftienjarig kreeg zelfs een beurs om Apple's Worldwide Developers Conference bij te wonen. "Ik bouwde de app toen ik mij verveelde tijdens de les," zei hij in een interview. "Het was nooit mijn bedoeling om er geld mee te verdienen, maar klaarblijkelijk is het goed uitgedraaid voor mij (lacht)."

De ondernemerskriebels laaiden hoog op bij Pasternak, en dat is meteen ook het geheim achter Flogg, zijn nieuwe app/bedrijf.

"Als je funding krijgt, mag je blijven"

Tijdens de zomer van 2015 mocht Ben Pasternak met zijn ouders vanuit het verre Sydney afzakken naar Hack Generation Y, een event in Silicon Valley dat wordt gesponsord door Google en MIT. Zijn ouders maakten een duidelijke belofte: "als je venture capital funding krijgt voor je nieuw idee, dan mag je blijven."


Screen Shot 2016-04-21 at 07.51.27

De meetings verliepen goed, en de zestienjarige ondernemer overtuigde enkele VC's die vandaag ook achter enkele befaamde mobiele applicaties zitten. Twitter, Snapchat en Tumblr zijn daar slechts enkele voorbeelden van. De belofte van Pasternaks ouders werd een droom die in vervulling ging: Flogg heeft nu zijn eigen hoofdkantoor in NYC.

Inspiratie voor Flogg

Ken je die Facebook groepen 'Koopjes Antwerpen'? Wel, die vormen de 'why' achter Flogg. "Mijn Australische vrienden deden vaker een beroep op zulke groepen," vertelt Pasternak. "Logisch, want ze kunnen meubelen, producten en andere dingen aan- en verkopen binnen een betrouwbare omgeving. Alleen zag ik dat Facebook niet veel inspanningen deed om die groepen te ondersteunen. En ik merkte ook dat dat mensen slechte ervaringen kregen."


flogg

De Flogg app is een soort mix van eBay en Instagram, waarbij je als jonge verkoper een foto kunt posten van een item dat je wilt verkopen. Alle vrienden binnenin je netwerk (en vrienden van vrienden, enzovoort) kunnen een bod plaatsen. Gebruikers krijgen dan weer items te zien die iemand uit hun lokale omgeving te koop heeft gezet, en - net zoals bij Tinder -, kunnen ze naar links of rechts swipen om een listing te weigeren of te bewaren.

"Als je dingen online te koop wilt zetten of zelf wilt kopen, moet dat op een eenvoudige en betrouwbare manier kunnen," vindt Pasternak. "Flogg beantwoordt daaraan: het is helder en eenvoudig."

Niet enkel rozengeur en maneschijn

En hoewel Pasternaks verhaal behoorlijk veelbelovend klinkt, is the american dream in de praktijk zwaarder dan je zou denken. "Geld verdienen is een ding, maar een hoop dingen op je eentje doen is een pak moeilijker," geeft hij toe. "Toen ik pas in New York aankwam, was het niet eens legaal om als vijftienjarige alleen te wonen. Mijn moeder is bij mij gebleven tot ik 16 werd, en sindsdien zit ik hier. Wonen is hier ook erg duur. Ik slaap op een matras op de grond, maar mijn moeder heeft me wel een tv en een zetel gekocht."