DPD start vandaag met een Europees netwerk van ParcelShops, waarmee het haar klanten de mogelijkheid biedt pakketten via deze shops te leveren, zodat eindconsumenten hun bestellingen kunnen afhalen wanneer het hen past. DPD is de eerste in de Benelux die de consument een geïntegreerd grensoverschrijdend netwerk aanbiedt. DPD heeft vandaag een aanbod van 1.000 ParcelShops in de Benelux. Dit aantal wordt tegen eind dit jaar uitgebreid tot 1.400 en tegen april 2014 komen er nog eens honderd ParcelShops bij. In de nabije toekomst wordt het Benelux netwerk bovendien aangesloten op dat van Duitsland en Frankrijk.

Geïntegreerd multicountry-netwerk creëert jobs

Met de introductie van een grensoverschrijdend netwerk speelt DPD in op de sterk stijgende trend van cross-border e-commerce. Vanaf vandaag biedt DPD naast traditionele thuis-aflevermogelijkheden ook de aflevering in een DPD ParcelShop in de Benelux aan. Volgend jaar vindt de integratie plaats van 5.000 punten in Duitsland en 6.500 punten in Frankrijk.  Als gevolg hiervan zullen pakketten vanuit de Benelux naar Frankrijk en Duitsland kunnen verzonden worden, en vice versa. Marc Morioux, Managing Director van DPD Belux: “Een mooie ontwikkeling, waarbij we ons, benevens op de B2B-markt, ook steeds meer concentreren op de sterk groeiende B2C-markt.”

Met het nieuwe ParcelShop netwerk creëert DPD ook werkgelegenheid. Sinds juli 2013 werden er 20 mensen in dienst genomen. Verdere aanwervingen volgen in 2014.

Consument centraal

Uit onderzoek van Comeos en Insites blijkt dat 3 op de 10 consumenten de voorkeur geven aan een afhaalpunt voor het afhalen en versturen van pakketten. “Bij DPD merken we de steeds veranderende behoeften van de consument, en blijven we constant innoveren om aan zijn wensen te voldoen. Wij weten dat een pakket meer is dan een simpele verzending. Het is iets waarop de ontvanger zich verheugd en het dus zo snel mogelijk wil hebben. Met dit netwerk van ParelShops kunnen eindconsumenten pakketten ophalen, en binnenkort ook versturen, op de momenten dat het hen schikt.” vertelt Marc Morioux, Managing Director van DPD Belux.

ParcelShop in de buurt

Morioux vervolgt: “Uiteraard is de bereikbaarheid van de shops ook een belangrijk punt voor de consument. Wij hebben de locaties van de DPD ParcelShops zorgvuldig uitgezocht op basis van geomarketing, waardoor er altijd wel een shop in de buurt van de eindconsument is.” Het grootste deel van de shops zijn krantenwinkels, lokale kruidenierszaken en bloemisten.