foto: shutterstock.com

Online audio gaat moeilijk viraal, of het nu om verhalen, interviews of documentaries gaat. Nochtans is audio een genre dat zich perfect leent tot creatieve storytelling:

  • met één goedgeplaatst woord roep je een ganse wereld op,
  •  je kruipt als verteller letterlijk in het oor van de luisteraar en
  • je kan het als maker vrij snel en degelijk leren maken.

Verandering op til in podcastland 

De revival van de podcast - een on demand audioverhaal voor de smartphonegeneratie - toont dat er verandering op til is. In Gent vond onlangs het allereerste podcastfestival van België plaats. We verzamelden daar 5 killertips van podcastmakend Vlaanderen.

1. Wees eigenwijs: zoek en vind je eigen ding. Maak je eigen, originele verhaal

Frederik De Backer (Antiradio): "Vind je eigen ding en laat je vooral niet ontmoedigen. Volhard! Er zullen altijd onnozelaars zijn die niet begrijpen wat je wil doen, of zullen zeggen dat het nooit zal aanslaan. De luisteraar kiest. Ja, zelfs een podcast over de emoties die je kan aflezen in de blik van een dood paard op een kille novemberochtend kan een hit worden."

Fredo De Smet & Joost Vandecasteele (foto: Kris Jacobs)

Fredo De Smet (How Life Works): "Geloof in de kracht van de marge, daar ontstaan alle uitdagende dingen. Dat is van levensbelang voor elk nieuw idee. En het is een tip die letterlijk uit de mond kwam van Joost Vandecasteele, een van mijn praatgasten in mijn podcast 'How Life Works'."

Charlotte Huyghe (Relaas): "Een helder basisidee maakt een goede podcast, dat krijg je aan iedereen uitgelegd. En eindeloze toepasbaarheid gaat niet vervelen. Kies dus (wijs) waarin je je wil verdiepen. Met Relaas kozen we voor waargebeurde verhalen en ontdekten we dat de kunst van het vertellen en de kracht van de anekdote nog lang niet vergeten zijn. Heel de crew gelooft er ook in, iedereen ambassadeur."

2. Begin klein maar just do it!

Lode Roels (Radio Roels): "Je kan blijven wachten op ‘het juiste moment’ om eraan te beginnen. Een betere microfoon, wat meer tijd, een uitgewerkt script, of de sterren die op een lijn staan. Spring gewoon en neem die eerste aflevering op. Leer al doende."

Sigrid Dufraimont (The Lesbian Romantic): "Start small, but start.  Denk niet meteen een mega concept uit, waarna je formats uitwerkt, jingles maakt… en dan na 2 afleveringen merkt dat het niets is. Eerst eens testen, opnemen, feedback vragen,... En dan gewoon doen: organisch je concept laten groeien, al doende leer je bij en groeit je podcast."

Ben van Alboom (Hurray for Washington): "Als je 'gewone radio' maakt, moet jouw eerste uitzending in feite even goed zijn als jouw tiende. Met een podcast kun je meer groeien, vind ik. To be brutally honest: ik heb nog altijd het gevoel dat we met HFW een formule aan het zoeken zijn én dat dat oké is."

3. Ken je materiaal

Floris Daelemans (Mastertrack): "Leer zo snel mogelijk je micro's en opnamemateriaal kennen. Het bepaalt nu eenmaal of je opname lukt of mislukt. En als het mislukt heb je niets. En ook: van zodra je dat materiaal goed kent kun je het vertrouwen én vergeten als je aan het opnemen bent. Daarna kun je helemaal focussen op het verhaal."

Timon Van de Voorde (Foto: Djanlissa Pringels)

Timon Van de Voorde (RELAAS): "Podcast is zeer DIY. Met een microfoon en (gratis) montageprogramma ben je er klaar voor. Wees ook vooral tomeloos nieuwsgierig en lekker eigenzinnig: zowel in je zoektocht naar een onderwerp als in de afwerking van je podcast kan je alles van a tot z zelf bepalen."

4. Zoek hulp

Fredo De Smet (How Life Works): "Begin er niet alleen aan, maar zoek gelijkgezinden. Samen sta je sterker. De kracht van de community is niet te onderschatten, en zal je continuïteit én je online impact verbeteren."

Timon Van de Voorde (RELAAS): "De kracht van RELAAS zit in de kracht van het team. Je kan een podcast perfect alleen maken, maar met een divers team met uiteenlopende interesses (radio, social media, events, techniek,...) en een gezamenlijk doel heb je een ongelofelijke slagkracht. Online zijn we ook allemaal ambassadeurs van ons eigen merk, en dat helpt wel."

5. Wees te alle tijde jezelf, en bereid je extreem goed voor


Fredo De Smet (How Life Works): "Jezelf zijn is een overlevingsmechanisme dat gruwelijk onderschat wordt. Mensen horen het meteen als je fake bent, en dan ben je alle vertrouwen kwijt."

Heleen Debruyne

Heleen Debruyne en Anaïs van Ertvelde (Vuile Lakens): "Denk niet dat je genoeg weet en/of geestig genoeg bent om in het wilde weg te gaan lullen. Doe je fucking research, en schrijf een script. Je kan er altijd van afwijken, maar het geeft je iets om op terug te vallen. Pas als je heel goed voorbereid bent, kan je helemaal jezelf zijn."

Wie zelf met een podcastidee zit en online verhalen wil leren vertellen in audio, video, tekst en foto, kan dat in onze opleidingen digital storytelling.