Reid Hoffman is geen onbekende naam in het befaamde Silicon Valley. Na een job bij Apple besloot Hoffman in 2002 om samen met enkele founders (van onder andere Paypal) LinkedIn op te richten. En wist je dat Hoffman ook een fantastische mentor is? Vandaag schotelen we je zijn 7 waardevolle lessen over leiderschap voor.


ben-casnocha

Van 2012 tot 2014 werkte Hoffman nauw samen met ondernemer en auteur Ben Casnocha. Die laatste werkte voor Hoffman als personeelshoofd. In zijn blog blikt hij terug op zijn samenwerking met de LinkedIn-oprichter. En vooral: de 7 lessen over leadership die hij kreeg. Een belangrijke bagage in zijn carrièrepad.

1. Besef dat ieder persoon minder goede kanten heeft, maar erken ook zijn troeven

Casnocha leert ons dat Hoffman geen zwart-witkijker is. Een mens is niet hetzij brilliant, hetzij idioot. "Hoffman apprecieert het brede spectrum van sterkten en zwakten in een bepaald persoon. Als hij een tekortkoming bij iemand waarneemt - bijvoorbeeld, egocentrisme - zal hij enkele seconden later ook die persoon zijn troeven benadrukken."

Een slechte eigenschap beschrijft Reid als 'navigeerbaar'. "Hij beschouwt dat als de route naar iemand's positieve eigenschappen," legt Casnocha uit.

2. De beste manier om aandacht te krijgen van een succesvol iemand, is door hem toegevoegde waarde te bieden

"Als personeelshoofd heb ik mij gebogen over duizenden verzoeken voor Reid's aandacht, tijd of geld," beweert Casnocha. "Verrassend genoeg waren er slechts enkele afzenders die iets waardevols aanbieden. Iets waarmee ze Reid konden helpen."

Dus: als je met iemand een professionele band wil opbouwen, bied hem dan iets aan waar enkel jij voor kunt zorgen. Je bent aan het schreeuwen voor de aandacht van iemand die constant druk in de weer is. Kruip uit die grijze massa en laat weten dat je die persoon zijn tijd waard bent.



“Daar waar startup managers echt vooruit moeten gaan, moeten ze hun beslissingsproces vertragen naarmate het bedrijf groeit”

 

3. Ga op tijd vooruit, houd de dingen eenvoudig en vertrouw je medewerkers

Casnocha vertelt dat Hoffman nooit echt bedrijfsmanagement en -strategie heeft gestudeerd. Wel creëerde de man zijn eigen driedelige aanpak, gebaseerd op snelheid, eenvoud en kracht.


hoffman-2

"Als je snel vooruit gaat, zal die haast ook een paar tegenslagen met zich meebrengen. Maar indien je als manager belang hecht aan snelheid, dan zal je jouw team moeten laten weten dat daarbij bepaalde afwegingen komen kijken," schrijft Casnocha in zijn blog.

Naar verluidt vertelde Hoffman hem dat hij bereid is om een foutmarge van -10% of -20% te accepteren. Hoffman maakte daarbij wel een kanttekening: "daar waar startup managers echt vooruit moeten gaan, moeten ze hun beslissingsproces vertragen naarmate het bedrijf groeit."

Niet te vergeten: snelheid deelt zijn eerste plaats met focus. Dat betekent dat je een duidelijke richting moet bepalen voor je bedrijf. Enkel dan kan het hele team ernaartoe streven.

En tot slot is het belangrijk om ook je managers te vertrouwen. Geef hen de vrijheid om hun eigen beslissingen te maken. En bied hen de ruimte om jouw strategie aan te passen als daar volgens hen ook reden toe is. Ga voor maximale efficiëntie, en vermijd micromanagement.

4. Laat iedereen in je omgeving weten dat je hen waardeert

Er zijn momenten waarop je iemand lof toewuift voor zijn prestaties - simpelweg omdat die persoon dat verdient. En omdat je vriendelijk bent. "Het is belangrijk dat je elke persoon - ja, élke persoon - die je tegenkomt in je carrière respecteert," besluit Casnocha.

"Reid Hoffman bestudeert trouwens zelfverloochenend gedrag, en bouwt mentale modellen op voor bepaalde mensen," gaat Casnocha verder. "Dat doet hij op vlak waar zelfperceptie en de realiteit niet op eenzelfde lijn liggen. Een veel voorkomend praktijkvoorbeeld zie je bij vleireij in de business wereld. Zelfs als iemand doet alsof complimentjes hem niet interesseren: gebruik die dan op belangrijke momenten. Je zal zien dat de dingen vlotter verlopen."

Geef wel enkel complimenten als je ze ook meent. Want sommige mensen kunnen los door je heen kijken, en dan val je door de mand.


Reid-Hoffman-Ben-Casnocha-1024x682

5. Wees rechtuit en eerlijk als je met een van je medewerkers niet op dezelfde golflengte zit

Het is belangrijk dat iedereen in je bedrijf bij dezelfde doelstellingen zweert. Toen Casnocha en Hoffman voor hun eerste boek samenkwamen bij de Random House, maakten ze 1 ding duidelijk: het aantal lezers is belangrijker dan winst rapen. "Meer nog, we legden een voorstel voor een gratis ebook versie op tafel, waar onze uitgever niet mee kon lachen," getuigt Casnocha. "Dat misverstand heeft de deal gelukkig niet verpest. Maar het heeft ons wel geholpen om de huidige relatie te handhaven."

Wees dus duidelijk over de doelstellingen die je wilt bereiken - voor jezelf én de andere betrokken partijen. Zo voorkom je elk mogelijk misverstand.

6. Plaats persoonlijkheid boven vaardigheden wanneer je iemand aanwerft

Of dat is toch Hoffman's visie, lezen we in de blog van Casnocha. "Bouw een vertrouwensrelatie, ook als dat betekent dat je een stukje van je verwachtingen omtrent competenties moet inleveren."

Die redenering houdt steek, toch? Want als je iemand aanwerft op basis van je vertrouwen in die persoon - en niet op basis van een mooi cv - zal hij/zij nieuwe vaardigheden kunnen aanleren. "Dat heb ik ook persoonlijk zo ervaren," vertelt Casnocha. Hoffman had Casnocha enkele verantwoordelijkheden toegewezen waar hij in principe niet helemaal klaar voor was. En toch twijfelde Hoffman geen seconde - je weet wel, die 'snelheid' - om Casnocha die taken toe te vertrouwen.

7. Laat je omringen door mensen waar je naar opkijkt

"Dat is Hoffman's belangrijkste levensles," besluit Casnocha. "Diegenen waarmee je veel tijd spendeert, hebben op ongekende manieren een gigantische impact op jou. En dat kun je enkel beamen zodra je het zelf hebt meegemaakt."