Ken je het New Normal? Wij vroegen ons af welke impact deze nieuwe situatie heeft op onze communicatie als bedrijf. Missie & visie is een onderdeel van die communicatie, zowel intern als extern. Zijn deze up to date? En wat is dan het verschil met 'focus' en 'red dot'.

The New Normal

Waarschijnlijk heb je de term wel al eens gehoord "the New Normal", ze werd voor de eerste keer gebruikt door Bill Gross, oprichter van investeringsmaatschappij Pimco. Veel bedrijven zijn nu nog aan het "wachten tot de crisis voorbij is". Dan hebben we goed nieuws voor hen, 't is gedaan. Wie nu nog hoopt dat het snel weer zal zijn zoals pakweg 4 jaar geleden, zal nog lang mogen wachten. Dit is het nieuwe normale, the new normal.

De begrippen 'red dot' en focus beginnen vooral op te komen in context van New Normal. Waar het in het New Normal zo belangrijk is om duurzaam en sociaal verantwoord te ondernemen, betekent "focus" hier dat je de missie & visie concreter maakt met onder andere je engagement naar de maatschappij, een red dot is dan het ultieme doel waar je focus op gericht is.

Missie & visie VS. focus

Het grootste verschil tussen missie & visie en dan focus, is dat je bij focus niet enkel vanuit het bedrijf naar de klant en medewerkers schrijft, maar je betrekt er de hele maatschappij & omgeving bij. Een 'red dot' is dan weer het ultieme doel van je bedrijf, het horizonpunt waar je focus op gericht is.

Noël Slangen & Jan Withofs geven deze definitie aan focus: "Focus hebben betekent beschikken over een heldere omschrijving die stelt wat je doet, hoe je dat doet, wat je ambities zijn en waarom die ambities ertoe doen in de samenleving." (Vooral dat laatste element wordt alsmaar belangrijker.

Hoe kom je tot een focuspunt of een Red Dot?

Aangezien de red dot in principe het horizonpunt is van je bedrijf, kan je het dikwijls met één enkele term uitdrukken.

Een voorbeeldje: Toen een marketingmedewerker van Ryanair bij de CEO op gesprek ging, zei ze dat uit marktonderzoek blijkt dat reizigers liever een slaatje zouden eten op het vliegtuig ipv een zakje pindanootjes. Toen zei de CEO hetvolgende: "Helpt dit om van Ryanair de allergoedkoopste vliegtuigmaatschappij ter wereld te maken? Neen, dus we doen dit niet."

Dankzij je red dot, dankzij je focus kan je heel snel bepalen wat je wel en niet kan doen. In tijden na crisis beginnen er zich aan sneltempo nieuwe opportuniteiten aan te bieden, waarvan je soms denkt dat je gewoon mee MOET gaan. Afleidingen van je doel-pad doen zich heel snel voor en het is gevaarlijk om dan je focus te verliezen.

Dus stel jezelf de vraag: "wat als mensen de naam van ons bedrijf horen, met welk begrip wil ik dat ze die associëren?" Zo denk je bij Ryanair aan goedkope vluchten, bij Combell aan service en bij de NMBS aan ..eum vertragingen.

Een laatste voorbeeldje om focus te illustreren. Dit voorbeeld bewijst hoe uitermate belangrijk het is dat je de focus van je onderneming zo specifiek mogelijk definieert zonder het té beperkt te zien: spoorwegmaatschappijen waren een hele tijd dé koningen van transport van zowel mensen als goederen, tegenwoordig hebben zij praktisch geen impact meer op deze markt. Hoe komt dat? Ze hebben het toegelaten dat andere opkomende transportmiddelen hun klanten inpikten. Want volgens henzelf waren zij geen transportbedrijven, maar spoorwegmaatschappijen..

Hoe kan je jouw focus behouden?

Zowel de bedrijfsleiders als elke andere medewerker moeten dezelfde focus behouden om het bedrijf naar dezelfde red dotte leiden. Vooral door social media is het belangrijk dat iedereen binnen je organisatie duidelijk weet waarvoor je bedrijf staat, welke waarden je belangrijk vindt en waar je naartoe wil.

Als zaakvoerder

Als bedrijfsleider, CEO of noem het alpha-dog, moet je je bij elke beslissing één ding afvragen: helpt dit om onze red dot te bereiken? Zo niet, niet doen. Verder is het ook van belang dat je ten eerste een duidelijke red dot en focus bepaalt en dat je deze heel duidelijk weergeeft naar alle lagen binnen de onderneming. En niet zoals vroeger bij missie en visie: hier en daar in een mooi kadertje een tekst aan de muur hangen, maar bij elke activiteit, bij elke communicatie zelf die waarden en focus toepassen. Het moet van alle medewerkers een reflex zijn om volgens die waarden te handelen en vooral: te communiceren naar de buitenwereld.

Als Sales/Marketing manager

Een marketing manager en een sales manager moeten goed onthouden dat je niet voor élke prospect de beste keuze kan zijn. Je kan ook niet altijd goed doen voor elke stakeholder (iedereen die ook maar iets met je bedrijf kan te maken hebben zoals pers, buren, klanten, aandeelhouders, maar ook overheid enz...).

Hier is de essentie dat je jezelf moet verplichten om ernaar te streven zoveel mogelijk stakeholders te plezieren zonder af te wijken van de algemene focus én bij de rest verkrijgen dat ze niet overdreven negatief zijn. Hierbij is communicatie en transparantie héél belangrijk.

Voor een sales manager is de focus ook meestal het verwerven van klanten die passen bij de doelgroep van het bedrijf en ook het behalen van targets. Dit opnieuw in functie van de algemene focus van het bedrijf.

Als Project Manager

Als project manager ligt het dikwijls iets delicater, je moet hier rekening houden met de focus van je project - wat in grote lijnen neerkomt op 3 elementen: scope, budget en timing - maar deze moet ook in lijn liggen met de algemene focus van het bedrijf. Hoe doe je dat? Opnieuw: communicatie! Gericht en regelmatig overleg met de verschillende partijen die iets met je project te maken hebben. Een voltooid project is voor vele webbedrijven een manier om naar de buitenwereld te laten zien met wat ze bezig zijn. Dus we hoeven niet te onderstrepen hoe belangrijk het is om hierbij de waarden van het bedrijf naar voor te brengen.

Als HR manager

Een HR manager zou bij elke aanwerving goed kunnen nagaan of deze persoon wel kan bijdragen tot het bereiken van de red dot en meer nog: vraag je af of deze de focus zelfs niet zou verstoren. Tegenwoordig is het niet meer voldoende om te kijken naar het kennen en kunnen van de nieuwe medewerker, maar ook naar het karakter, ingesteldheid, niveau van enthousiasme, ...

Voorbeeldje: stel dat je je als 'vastgeroest' bedrijf wil herprofileren als een innovatief, modern en flexibel bedrijf. Dan kan het in dit geval interessant zijn om een jong en dynamisch persoon aan te nemen. Heeft die wat minder technische kennis? Geen probleem, hier is vooral belangrijk in hoeverre die nieuwe kracht je bedrijf in de juiste richting kan trekken om je focus te behouden.

Omgekeerd ook, is de groei van je bedrijf de laatste tijd wat chaotisch verlopen en wil je liever wat meer rust en vastheid en daarbij dé autoriteit wordne binnen jouw markt? Dan is deze bovenstaande waarschijnlijk niet de juiste keuze, hoe aanstekelijk zijn enthousiasme ook is.

 

Veel van de content van dit artikel is gebaseerd op het boek "Communiceren in het New Normal" van Noël Slangen en Jan Withofs. Dit boek is verplichtte lectuur voor elke manager of geïnteresseerde die wil weten hoe de economie van morgen en de "bijhorende communicatie eruitziet  Communicatie is geen bijzaak meer, het wordt het zenuwstelsel van je company.

 



--  --

Kan je dit artikel appreciëren?
Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi