Het schooljaar loopt stilaan op zijn einde, maar veel scholen zijn nu al druk in de weer om plannen te maken voor september. En daarbij kijken ze nadrukkelijk naar digitale leermiddelen: steeds meer scholen overwegen om de sprong te wagen. Dat merkt easy-m, de grootste Apple-verdeler van België. Met het project ‘Radicaal Digitaal’ helpt het scholen om iPads te implementeren in de klas. Want tablets geven het onderwijs veel meer mogelijkheden.

De eerste stap naar het digitale onderwijs

Het schoolbord wordt vervangen door een Smartboard, cursusbladen door iPads en de schoolboeken worden digitaal. Digitale hulpmiddelen zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse onderwijs.

In Nederland steeg het aantal tablets in het basisonderwijs op twee jaar tijd van 1 naar 16 procent. Nederland loopt met dat hoge cijfer heel wat voor op ons land, waar de digitale revolutie trager op gang komt.

Toch kiest ook België voor de digitale snelweg. Tot enkele jaren geleden was er in veel Vlaamse scholen slechts één computer beschikbaar per zes leerlingen. Maar nu bekijken scholen massaal wat de digitale mogelijkheden zijn. Dat blijkt uit proefprojecten die enkele jaren geleden op poten gezet werden en waarbij veertig scholen experimenteerden met tablets.

Ondertussen hebben al heel wat scholen beslist de overstap definitief te maken. “We worden regelmatig door scholen gecontacteerd met de vraag hoe ze tablets in hun lesaanbod kunnen gebruiken”, zegt Annick Maes, zaakvoerder van easy-m. “Daarom hebben we in samenwerking met enkele partners het project ‘Radicaal Digitaal’ opgericht, waarbij we scholen helpen de digitale sprong te maken.”

Radicaal Digitaal

Niet alleen leerkrachten en leerlingen krijgen informatie en opleiding van ‘Radicaal Digitaal’, ook de ouders van de leerlingen worden betrokken in het verhaal: zo voorkomen de initiatiefnemers dat er een digitale kloof ontstaat tussen de leerlingen en hun ouders.

Bovendien besteedt ‘Radicaal Digitaal’ veel aandacht aan de IT-infrastructuur. De projectleiders kijken bijvoorbeeld of of er een WiFi-netwerk aanwezig is en of het sterk genoeg is. Als het nodig is, passen ze de infrastructuur aan, zodat de tablets zeker goed werken.

Het IT-team van de school of de  leerkrachten die het technologische aspect van de zaak op zich willen nemen, krijgen ook de kans om een opleiding te volgen. “Enkel door in het begin van het project een stevige basis te leggen en de school voldoende ondersteuning te bieden, kan het project in de maanden en jaren erna vlot verlopen,” zegt Annick Maes.

Enkele scholen uit de scholengroep Kempen maakten vorig schooljaar al de overstap naar digitale leermiddelen.“Ik vind iPads bijzonder intuïtieve toestellen die leerlingen kunnen helpen bij het leerproces”, zegt Nico Maes, directeur van basisschool Het Klepperke. “Dankzij het succes van dit proefproject zullen de andere scholen uit onze scholengroep vanaf september ook werken met iPads.”

Verkoopcijfers

De verkoopcijfers van tablets daalden het laatste jaar, maar dat had grotendeels te maken met het doelpubliek. In de beginjaren kochten vooral particulieren iPads, om te gebruiken in hun privé-leven. Ondertussen heeft de iPad de interesse van het bedrijfsleven opgewerkt en stijgt de vraag vanuit deze doelgroep.

Naast bedrijven hebben nu dus ook steeds meer scholen interesse voor de digitale mogelijkheden die iPads bieden. Het zal niet verbazen, mochten de verkoopcijfers binnenkort dus weer de hoogte ingaan.