24 miljard euro, dat investeerden adverteerders in 2012 aan reclameruimte in de Europese internetsector. In vergelijking met 2011 betekent dit een groei van 11,5%. Ook in België blijft internetreclame aan belang winnen; de totale uitgaven stegen van 365 miljoen naar 372 miljoen euro (+2%). Dit blijkt uit de jaarlijkse AdEx-studie van het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) waarvoor de uitgaven in internetreclame voor 26 Europese landen werden geanalyseerd.

 

Opnieuw een double digit-groei in Europa

Ondanks de aanhoudende crisis, draagt de diversiteit van internetreclame sterk bij tot de continue groei van de sector. Kimon Zorbas, CEO van IAB Europe: “Met een groei van 15,3% in 2011 en van 11,5% in 2012 ontsnapt onze sector aan de Europese trend. Display-reclame zet zijn heropleving verder. Dit heeft zowel te maken met erkenning van online display als branding-medium als met de explosie van de 'big data'-economie. Big data steunt op de rijke meetkundige functies die het online medium oplevert om display-reclame te plannen.”

De online reclame-uitgaven volgen het mediagebruik van het publiek. Zo stegen de uitgaven in online videoreclame in 2012 met 50,6% tot bijna 661,9 miljoen euro. Dit is de eerste keer dat online videoreclame met dubbele cijfers groeit (+12,9%).

Ook mobiele reclame zet zijn groei verder: de totale uitgaven bedroegen bijna 392 miljoen euro wat een stijging inhoudt van 78,3% tegenover 2011. De uitgaven in mobiele reclame maakten in 2012 al 5% uit van de totale reclame-uitgaven via online display in Europa.

De IAB Europe AdEx Benchmark-studie splitst de online reclamemarkt op in 3 segmenten: ‘Display advertising’ (banners), ‘Classifieds & Directories’ (online zoekertjes) en ‘Paid Search’ (zoekmotoren). Deze segmenten groeiden door ons veranderd mediagebruik en consumptiepatronen.

Display advertising

In 2012 kende Display advertising een omzetgroei van 9,1% (like-for-like) met een totale waarde van 7,8 miljard euro. Deze stijging was voornamelijk te danken aan de groei van mobiele reclame en online videoreclame. Betrouwbaardere audimetrie, betere campagnemetingen en vereenvoudiging van het aankopen van online advertentieruimte hebben het vertrouwen in het online reclamemedium onder marketeers versterkt.

De marktwaarde van Classifieds & Directories bedroeg in 2012 4,5 miljard euro. Dit komt door een verschuiving van de uitgaven van printadvertenties naar online reclame.

Paid Search kende de grootste like-for-like groei van 15,5% tot 11,9 miljard euro. Dit komt voor een deel door het sterke resultaat (+44,9%) dat Rusland neerzette, maar ook ons gestegen gebruik van mobiele platformen speelde een rol. 

De Europese top 10 wat betreft online reclame-uitgaven:Verenigd Koninkrijk – €6,6 miljardDuitsland – €4,6 miljardFrankrijk – €2,8 miljardRusland – €1,5 miljardItalië – €1,4 miljardNederland – €1,2 miljardSpanje – €0,9 miljardZweden – €0,8 miljardNoorwegen – €0,6 miljardDenemarken – €0,6 miljard

En in België

In ons land investeerden adverteerders vorig jaar tot 372 miljoen euro aan online reclame. Wat een lichte stijging van 2% inhoudt tegenover 2011. Zoekmotoren (Paid Search) zijn goed voor bijna 147 miljoen euro (38,3%) terwijl Classified & Directories (32,8%) en Display advertising (28,9%) goed zijn voor respectievelijk 118 miljoen en 107 miljoen euro. “In België groeien de uitgaven in internetreclame iets trager dan het Europese gemiddelde. Dit valt deels te verklaren doordat de digitale investeringen anders verdeeld worden over de "paid", "owned" en "earned" online media. Daarnaast merken we dat de automatisering van de aankoop van mediaruimte voor branding-campagnes en de echte doorbraak van online reclame op smartphones en tablets trager op gang komt dan in de ons omringende landen,” aldus Patrick Marck, general manager van IAB Belgium.

Het volledige rapport zal later gepubliceerd worden, maar je kan de volledige IAB Europe AdEx-presentatie hier al downloaden.

Over de AdEx Benchmark van IAB Europe:

Dit onderzoek – samengesteld door IHS Screen Digest – covert de volledige Europese regio, van de mature markten van West- en Noord-Europa tot de groeimarkten in Oost- en Zuid-Europa, voor 2012.

De data werden door IAB Europe verzameld op basis van informatie vanuit de nationale IAB-afdelingen in heel Europa. Ze werden vervolgens verwerkt en geanalyseerd door IHS Screen Digest. Het rapport omvat waardevolle informatie op marktschaal voor alle landen waar IAB Europe in 2012 vertegenwoordigd was: Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Slovenië, Roemenië, Rusland, Spanje, Slovakije, Servië, Turkije, Zweden, Zwitserland en het VK. De gegevens gelden voor kalenderjaar 2012, van januari tot december.