Bart De Waele (@netlash) is CEO bij het nieuwe Wijs, vroeger Netlash-bSeen. Exact 1 jaar na de fusie tussen Netlash en bSeen was het tijd voor een nieuwe naam, een nieuw imago, een nieuw hoofdstuk. Ik mocht eventjes op gesprek om hem een paar vragen te stellen over de gevolgen van de fusie en over Wijs.

Hoe reageerden de klanten op de fusie tussen Netlash en bSeen?

De meeste klanten reageerden met "ahja, heel logische stap". Niet alleen onze klanten, hoor, meer iedereen die aan de klantzijde zit. Ze vinden het een logische evolutie. De fusie zelf was ook marktgedreven. We zagen dat er een nood was om onze diensten te combineren. We zagen een frustratie bij klanten over het feit dat ze het maken van de site en de online marketing moesten apart nemen.

Dus geen klanten die ertegen waren, of terughoudend?

Niet openlijk, maar ik denk dat er een aantal doorverwijzen weggevallen zijn, bijvoorbeeld waar vroeger waarschijnlijk veel webbouwers klanten doorverwezen naar bSeen, die zijn voor een groot deel weggevallen, wat ook logisch is en niet onverwacht.

We zijn natuurlijk ook sterk geëvolueerd in wat we doen en daar zie je ook soms een reactie op. Zowel netlash als bseen waren vooral uitvoerend, we waren klein. En we zijn in dat laatste jaar geëvolueerd naar een meer strategische partner en naar grotere klanten.

De eerste klanten, die kleinere KMO's zijn dan ook voor het grootste deel niet mee gegaan met dit verhaal. We waren ook gewoon niet meer de juiste partij voor die kleinere KMO's.

Jullie richten je met Wijs dus op grotere KMO's, is het dan de bedoeling dat de huidige, kleinere klanten afvloeien?

Een moeilijke vraag, maar er zal wel degelijk een evolutie zijn. Waar maken wij het verschil met de markt? Dat is in de geïntegreerde, brede aanpak, die vertrekt vanuit een strategisch denkproces. Dus uiteraard zoeken we liefst klanten die daarin willen meegaan.

We hebben wel een aantal klanten die enkel deel-aspecten nemen en dat is OK. We gaan die klanten natuurlijk niet buitengooien.

Ik maak graag de vergelijking met een buffet. Wijs biedt een buffet aan met heel veel gangen en als je van alles iets neemt, dan heb je een heel uitgebreide en complete maaltijd. Maar je mag natuurlijk ook enkel voor de desserts komen, geen probleem.

En hoe namen de medewerkers de fusie op, is de integratie vlot verlopen?

Eigenlijk heel vlot. Ik heb al een aantal fusies vanop afstand gezien en één van dichtbij, op een andere schaal, zijnde Kredietbank en CERA (KBC Bank). Dus als ik vergelijk is het wel heel vlot verlopen. De cultuur, waarden en aanpak van zowel netlash als bseen lagen al dicht bij elkaar. Dus dat heeft er wel voor gezorgd dat het vrij organisch gegroeid is.

Natuurlijk, wanneer je samenkomt, zijn het niet meer de gelijkenissen die opvallen, maar net de verschillen. En er waren wel degelijk verschillen. Ik denk dat, wanneer je Netlash en bSeen bekeek en vergeleek met andere bedrijven, ze dichter bij elkaar lagen dan gelijk welk ander bedrijf. Maar die enkele verschillen komen wel duidelijk naar voor op het moment dat je effectief samensmelt.

We hebben er dan ook een jaar aan gewerkt om dat vlot te laten integreren en de cultuur die er nu is, is eigenlijk een mix van de twee. Een beetje Netlash, een beetje bSeen. Natuurlijk, omdat ik veel van die cultuur er zelf in stop, zit er veel van mij in. Maar het is dus niet meer de Netlash-cultuur, niet meer de bSeen-cultuur, het is Wijs.

Inderdaad, nu 1 jaar na de fusie, is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Kan je de naam Wijs wat verder toelichten?

Ik zou er eigenlijk uren over kunnen vertellen…

De evolutie die we nu meegemaakt hebben, is dus van uitvoerend naar strategisch, van klein en afzonderlijk naar geïntegreerd, van kleinere klanten naar grotere klanten. En we wisten op voorhand, op het moment van de fusie, dat die naam netlash-bseen maar tijdelijk was. We hadden ons dan ook 1 jaar voorgenomen. Het mocht niet Netlash zijn, ook niet bSeen en netlash-bseen was een Frankenstein-naam, die moest weg.

Netlash en bseen klinken ook vrij technisch. Dat moest weg. We werken uiteraard nog technisch, maar dat strategische moest ook duidelijk zijn door de naam.

Dan hebben we de denkoefening gemaakt: we willen iets ‘menselijker' zijn, iets meer ‘agency' klinken dan daarvoor en dat zit nu allemaal in die naam. Wat we willen zijn, is een bedrijf dat de weg wijst, dat een beetje de voorloper is en zegt "kijk, sector, dit is waar we naartoe kunnen." Als je kijkt naar hoe we bezig zijn met responsive design, HTML5, hoe we bezig zijn met de integratie van social media en SEO, dan zie je dat we eigenlijk al altijd, zowel netlash als bseen, pioniers geweest zijn. En daar komt die wijs vooral vandaan.

Er zit natuurlijk ook een wijs in van verstandig en expertise en een Gents aspect. Als je kijkt hoe we een strategisch traject aanpakken, dan weet je dat we eerst de trends gaan analyseren, op bedrijfsniveau, sectorniveau en maatschappelijk. En één van de duidelijke trends is: "terug naar de terroir", gebruik je roots, erken de waarde ervan en speel dat uit. Zo merk je bijvoorbeeld dat ook grotere restaurants teruggrijpen naar lokale, kwalitatieve producten. En dat zit ook in die ‘wijs'. Het is meer dan louter het Gentse, het is de roots meenemen, de lokale sterktes en die overstijgen.

En internationaal?

Het is vreemd hoe veel mensen nu suggereren dat we internationaal zullen gaan. Mocht ik dat vorige week aangekondigd hebben, mensen hadden me gek verklaard. Maar de vraag komt inderdaad wel hoe we die naam kunnen uitspelen op de internationale markt.

Laat me eerst duidelijk zijn en zeggen dat er geen directe internationale plannen zijn. 2012 moet nu eerder een jaar worden van stabiliteit en rust, na een vrij turbulente periode. We hebben natuurlijk ook anderstalige klanten, zoals onze Waalse vrienden en je kan je inderdaad afvragen hoe zij met die naam zullen omgaan. Maar ik maak me daar geen zorgen over.

Ken je The White Stripes? En ken je hun belangrijkste album die wereldwijd veel succes had? Die heette De Stijl. Dat is een kunststroming in het begin van de 20ste eeuw, waar wit, rood en zwart de hoofdkleuren waren (voor wie zich de cover van het album herinnert).

Uiteindelijk is een naam ook maar een naam en moet je die zelf kunnen overstijgen. Maar voorlopig zijn er nog niet direct plannen. Later? Waarschijnlijk wel…

Hoe verliep de samenwerking tussen de mensen voor de naam, het logo, de huisstijl, …

Dat was super éh. De eerste stap was de naam. We hebben met een aantal sleutelfiguren in 't bedrijf eerst nagedacht over de voorwaarden van de naam, dus de boodschap maar ook technisch (bv is de domeinnaam vrij?). Iedereen mocht suggesties doorsturen en wiens naam gekozen werd, kreeg dan een etentje in het Hof van Cleve. Daar zijn meer dan 120 namen uit gekomen. Daarna gingen we met een werkgroep gaan kijken tot welke we uiteindelijk konden komen.

We hebben dat ook zo gedaan en daar kwamen er 3 uit, die echt … niet goed waren. Een beetje Belfius-achtig. De naam wordt afgevlakt door de consensus. Niemand was er dan ook tevreden mee.

Dan hebben we beslist om terug opnieuw te beginnen en ik zou uiteindelijk kiezen. Een beetje de verlichte despoot uithangen, maar het is wel op basis van de suggesties gekozen. Het voldeed niet aan álle voorwaarden, want het is bijna onmogelijk om nog een naam te vinden die én goed klinkt, én internationaal klopt én de waarden in zich heeft én een vrije domeinnaam heeft. Dit was dan ‘the next best thing". Het draagt volledig de waarden, ook de domeinnaam konden we bemachtigen. Het enige compromis was het Vlaamse karakter.

Daarna hebben we er met het ganse team verder aan gewerkt. Er waren mensen die de lancering voorbereid hebben, de SEO verzorgd hebben, de strategie, het design, … Eigenlijk waren er een 20-tal sporen die apart aangelegd werden en vorige week was het dan stressen, want die sporen moesten dan allemaal samenkomen.

Klein voorbeeldje: vrijdag zijn op het juiste moment alle email adressen aangepast, maar op een goede manier. In die zin dat emails op de oude adressen nog doorgestuurd worden, maar de afzender krijgt een antwoord dat het adres op zich niet meer correct is. Dus elk detail moest goed zitten, echt elk detail. Dat heeft heel wat werk en inzet gevraagd van alle mensen. Maar dat is dus perfect gelukt.

Al reacties van klanten op de nieuwe naam?

De eerste reacties zijn meestal van "huh? OK…", maar nadien gaven ze wel toe dat het logisch klinkt. Het klopt in het plaatje. Het Gentse tintje is hetgeen wat eerst opvalt natuurlijk, maar je moet daardoor kijken.

Op de site van Wijs staat te lezen dat jullie willen werken aan een "beter web", kan je concreet benoemen wat dat voor jou betekent?

Het is ooit gestart vanuit een frustratie, van verdorie, er zijn toch veel slechte sites.

Een beter web zit voor mij op drie niveaus: de eindgebruiker, onze klanten en onze medewerkers.

Wat de eindgebruiker betreft, daar willen we verkrijgen dat het leuker is om te surfen, leuk en makkelijk. We willen betere websites maken, we willen betere, kwalitatievere zoekresultaten. User-centered werken is dan ook heel belangrijk bij Wijs. Dus weg van het schreeuwerige gedoe, weg van het ‘push-denken'.  Je ziet dit ook een beetje in ons logo. We hebben bewust gekozen voor een logo dat precies met de hand geschreven is. Dat geeft een meer menselijke indruk.

In tweede instantie is het ook voor onze klanten, dus voor de bedrijven die online aanwezig zijn. We willen van een kosten-post een opbrengsten-post maken. We willen het zo maken voor hen dat ze er echt waarde uit halen, duurzame waarde. We willen de waarde, de resultaten, voor de klanten dus ook beter maken.

Ten derde is het ook voor onze medewerkers. Ik wil een bedrijf creëren waarin het wijs is om te werken. Uiteraard is het in een economische context waar je als groep moet samenwerken, maar ik heb toch wel de ambitie om ook hier user-centered te denken. Ter illustratie: donderdag en vrijdag was het hier feest voor de lancering van "Wijs" en het is geen toeval dat het donderdag eerst voor de medewerkers was en vrijdag voor de klanten. Mijn mensen komen op de eerste plaats.

Je ziet inderdaad wel duidelijk dat je jouw team in je hart draagt, bijvoorbeeld door jouw omslagfoto op Facebook, wat een foto is van gans het team.

Klopt, het lukt natuurlijk niet altijd, het kan altijd beter. Maar we hadden een aantal doelstellingen voor ogen en een aantal doelgroepen (bij het uitwerken van het nieuwe imago) en één van die doelgroepen was ‘de medewerkers'. Je ziet het bijvoorbeeld ook aan de site van Wijs, waar je een teampagina vindt en waar elke medewerker zijn/haar eigen profielpagina heeft. Collega's van mij hebben me al gevraagd of ik niet bang ben om geheadhunt te worden. Ja, maar dan toch. Het bedrijf wordt niet door mij gemaakt. Ik weet dat ik online een heel luide stem heb, maar het is uiteindelijk ons team die het doet. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat de medewerkers niet wíllen weggeplukt worden.

"Netlash" staat voor veel mensen gelijk aan Bart De Waele, door je Twitter account. Ga je dat behouden?

Geen flauw idee, misschien eens een poll organiseren daarover…

Wat ik zeker niet ga doen, is mijn twitter-account veranderen naar ‘Wijs'. Want ik wil juist dat het zoveel mogelijk losgekoppeld wordt van mij als persoon. 't Gaat over het team, niet over mij.

Maar tegelijkertijd, ik geef het toe, er zit daar nog een emotie aan vast… Misschien dat ik dat nog als enige ‘legacy' houd, als soort historiek. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik zou ook kunnen overschakelen op gewoon ‘Bart De Waele', maar dan is er geen hoek meer af éh…

Hoe zie je de toekomst van wijs?

Dus zoals gezegd, 2012 wordt vooral een jaar van rust en stabiliteit, want een jaar geleden de fusie, nu de nieuwe naam, dus stabiliteit is welkom. Wat de toekomst betreft, kan ik kort en duidelijk zijn: we willen de beste digital agency worden in België. Dat is de ambitie. Vertrekkend van een eigen visie en insteek op wat het web moet zijn. Vandaar ook de titel: digital agency. Dat is breder dan webbouwer of online marketing.2012 en 2013 worden de uitwerking van die ambitie.

En qua medewerkers, verwacht je daar in 't kort nog een groei?

Ondanks dat we eerst stabiliteit willen, blijven we wel aanwerven.Talent vindt bij ons altijd een plaats. Het is de bedoeling om in kwaliteit te blijven groeien en dat doe je met betere en meer talenten, ook met vers bloed in je bedrijf.

Nog een kleine bonus-vraag: ben je een tevreden man?

Ik ben heel tevreden. Het kan altijd beter, maar ik ben heel tevreden.

Bedankt Bart, voor dit interview en voor de openheid. We wensen jou en gans Wijs heel veel succes toe!

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi