Een tijdje geleden vroegen we onze Twitter-followers welk bedrijf bij hen spontaan van de tong rolt bij het horen van de term "usability". AGConsult kreeg met voorsprong de meeste stemmen, dus we vonden het dan ook de moeite waard om een paar vragen te stellen over wat usability is en waarom zij er zo door gepassioneerd zijn. (De vragen werden gesteld aan Karl Gilis, de G in AGConsult)

Wat begrijp jij onder usability? Waar let je het meest op?

Wij zien usability heel breed, met name alles waarmee de bezoeker van een website mee in aanraking komt. Dat gaat dus veel verder dan ‘het juiste knopje op de juiste plaats' of bijvoorbeeld de correcte werking van een formulier.

Tijdens gebruikerstesten zien we dat minder dan 30% van de problemen van gebruikers technisch-vormelijk van oorzaak zijn. Meer dan 2 op 3 problemen vinden hun oorzaak in een slechte of onduidelijke structuur, ontbrekende of te moeilijke inhoud, kromme teksten en dergelijke.

Daarom is het ook belangrijk dat je gebruiksvriendelijkheid inbouwt in je aanpak. Met een gebruikerstestje achteraf kom je er meestal niet. Dan kan je wel wat bijsturen. Maar als het fundament van je website niet goed is, geraak je er met wat plaaster- en plamuurwerk niet.

Usability gaat vaak veel verder dan puur de website.

Bij vele grote bedrijven en overheden is de website een weerspiegeling van een interne cultuur en structuur. Dat betekent dan ook vaak dat wij die zaken moeten aanpakken om echt een goed resultaat te behalen. Of zoals onlangs nog een CEO van een zeer groot bedrijf tegen ons zei: "Wat jullie voorstellen is echt een verandering van onze bedrijfs-dna."

Voor alle duidelijkheid: zelfs als je website qua structuur behoorlijk goed in elkaar zit en je productaanbod behoorlijk duidelijk is, zal je met een gebruikerstest of expertadvies nog altijd aanzienlijke vooruitgang boeken qua usability en conversie.


Waarom is usability zo belangrijk voor jou? Wat heeft je geïnspireerd om hiermee aan de slag te gaan?

Usability is ontzettend belangrijk omdat het de discipline is die ervoor zorgt dat bezoekers zo makkelijk mogelijk hun doel kunnen bereiken. Iedereen komt immers met een bepaald doel voor ogen naar een website. Een bezoeker die dat doel kan bereiken is een tevreden bezoeker. Iemand die hapert of iets niet snel vindt, is ontevreden en zal je site vroegtijdig verlaten.

Het doel van usabilitymensen zoals wij is de conversie van je website of intranet omhoog krijgen. En dus je return on investment. Door meer verkoop, minder telefonische support etc.

Het is echt geen uitzondering dat na het toepassen van onderbouwde usability-adviezen de conversie van een website met enkele tientallen tot honderden procenten stijgt. De eerste keer toch. Daarna is de toename iets minder spectaculair, maar toch.

Dat is ook meteen wat zo leuk is aan onze job. Klanten zien meetbare resultaten van onze input.


Waarom denk jij dat onze followers AGConsult uitgekozen hebben als dé referentie op vlak van usability?

Omdat we dat ook zijn, toch zeker als het over web usability gaat. Dat klinkt verschrikkelijk pretentieus, maar we doen dit nu 10 jaar en ik denk dat we in het Vlaamse taalgebied het enige bedrijf zijn dat zich 100% toelegt op web en intranet usability.

Zonder dat we websites maken. Ook dat vinden we een zeer belangrijk element. Wij doen onderzoek en geven concreet advies. We bouwen geen websites. We hebben er dan ook geen enkel belang bij om iets als goed of minder goed te bestempelen.

Dat mensen spontaan aan ons denken als het over usability gaat, komt deels ook door onze usability blog die boordevol praktische tips staat en behoorlijk populair is.

 

 


Kan je een paar kleine usability-gerelateerde tips geven aan ondernemers? Wat kunnen ze zelf doen?

Wow. Heavy vraag.

In plaats van dat hier allemaal op te sommen, kan ik de mensen misschien best verwijzen naar twee van onze presentaties. Die zitten boordevol voorbeelden en praktische tips.

Ze kunnen natuurlijk ook altijd een van onze opleidingen volgen of onze expertise inhuren. Alle info daarover vinden ze op de website van AGConsult. Ook via Twitter geven we regelmatig tips.


Wat denk je over de usability van de Belgische websites? Zijn wij Belgen goed op weg of is er nog werk aan de winkel?

Technisch-vormelijk hebben de meeste webbouwers de voorbije jaren een goede inhaalbeweging gemaakt. Al zijn we nog steeds geen voortrekkers …

Maar op inhoudelijk vlak is de situatie nog behoorlijk triestig. De hoofdindeling van websites, de terminologie, de inhoudelijke opbouw van pagina's, de teksten, de manier waarop bedrijven hun producten willen verkopen, … Op dat vlak is er nog gigantische ruimte voor verbetering.

 


--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi