Heb je ons eerste artikel over Klout al gelezen?

A quick recap

In "Je score op Klout opkrikken? 't zit hem in de details" hebben we Klout kort voorgesteld, de basics uitgelegd en een paar concrete tips meegegeven.

We weten ondertussen dat Klout de score baseert op 3 hoofd parameters zoals True Reach (aantal ACCOUNTS die reageren op je tweets, sharen, ...), Amplification (aantal INTERACTIES per account - RT's, replies, clicks, ...) en Network ( hoe INFLUENTIAL zijn die accounts). Dus we gaan jullie niet vervelen met een uitgebreide uitleg over de basics.

Wat is er veranderd?

In principe is er niet bijzonder veel veranderd. Akkoord, van sommigen is de score gedaald, maar dan zijn er ook minstens evenveel bij wie er een stijging te zien was (myself included). Maar de basisprincipes van Klout blijven dezelfde: geen kwantiteit, maar kwaliteit. Je score wordt niet berekend op HOEVEEL je tweet, Facebookt, ... maar door de interactie die je ermee teweeg brengt. Veel shares, antwoorden en clicks zorgen ervoor dat de score omhoog gaat.

CEO Joe Fernandez over de score drops: "A majority of users will see their Scores stay the same or go up but some users will see a drop. Some of our Scores here at the Klout HQ will drop (including mine) — our goal is accuracy above all else. We believe our users will be pleased with the improvements we've made."

Is Klout perfect?

Helemaal niet. Er zitten wel degelijk foutjes en hiaten in, maar vergeet niet dat zij de allereersten zijn die op zo'n duidelijke en transparante manier een score kleven op "de online waarde" van mensen. Beetje marktkramer-achtig gezegd, maar 't is wel zo. Houd er ook rekening mee dat ze nog niet zo lang bezig zijn en ondertussen 100 miljoen actieve users hebben en dagelijks 2.700.000.000 stukjes data moeten verwerken. Zelfs Facebook was niet direct (en nog altijd niet) perfect.

Voorbeelden van zo'n foutjes:

  • Klout houdt géén rekening met sentiment. Dit wil zeggen dat ze niet kijken naar de toon van reacties, maar enkel naar het aantal en naar hoe invloedrijk diegenen zijn die reageren. Stel dus dat je een extreem racistische tweet zet en onder andere Barak Obama, Ghandi (ja die heeft een Twitter account! crazy eh) en Justin Bieber (enige met een 'perfect 100' op Klout, mjah..) reageren kwaad op je tweet, zal je score toch een enorme boost krijgen... Dus maak je er een gewoonte van om mensen uit te dagen en krijg je hopen negatieve reacties, zal je een goede Klout-score hebben. Niet echt waterdicht dus.
  • Location, location, location: We zijn het er allemaal over eens, in België is er nog werk aan de social-media-winkel. We zijn nog met niet zoveel Twitteraars (in vergelijking met andere landen dan toch), dus is er ook een beperktere groep om invloed op uit te oefenen, wanneer je in het Vlaams tweet. Je kan je richten op Nederland, maar dan nog. Vooral wanneer je nooit tweet over iets met social media zelf of iets internet- of marketing-gerelateerd, zit je met een "kleine" groep. Dat zorgt ervoor dat je nooit zoveel invloed kan hebben als een Amerikaan die misschien exact evenveel kennis heeft over de onderwerpen waar jij over communiceert.

Maar nu beginnen we al wat te mierenneuken, niet?

Is Klout dan dikke bull?

Helemaal niet. Er is momenteel héél veel discussie over het nut van Klout. Eerst en vooral wil ik de hardcore tegenstanders goed nieuws melden: je kan sinds kort je profiel deleten! Dus jullie kunnen er alvast afstand van nemen.

Verder voor zij die er toch mee willen werken, maar nog niet echt overtuigd zijn: onthoud goed dat Klout een indicatie geeft. Het is geen absoluut gegeven.

Om het voorbeeld van onlangs bij Vlerick te geven:
Ze kregen een sollicitatie binnen voor de vacature 'research manager', zonder CV, maar met de vermelding "Hierbij mijn sollicitatie. Een cv is niet nodig: als u mijn Klout-score ziet, weet u genoeg." Mocht die persoon solliciteren voor een functie als conversation manager, kan je er nog een beetje begrip voor opbrengen (maar dan nog). Enkel en alleen op basis van een Klout-score kan je niemand ver- of beoordelen, zeker niet als het gaat om een functie dat weinig of niets met internet en social media te maken heeft. Iemand die Google kent (duh) kan dagelijks interessante artikels vinden en delen over gelijk welk onderwerp, maar dat betekent niet dat je er effectief de kennis over hebt.

Extra opmerking: Stel dat je twee mensen hebt met een score van 40, maar de ene komt van 60 en daalt al twee maanden en de andere komt van 10 en is nog maar een paar weken actief ... Wie is dan meer invloedrijk op dat moment?

Waarvoor wel Klout?

Als persoon en ook als brand is het een ideale tool om te meten of je social media strategie werkt. Zie je week na week een duidelijk dalende trend in je score, dan ga je best iets veranderen. Eén van de belangrijkste tips die je moet in je achterhoofd houden: focus je niet puur op de score. Het gaat tenslotte om "influential" zijn. Wees dus influential, ga verstandig om met deelbare content en ga conversaties aan. De score volgt vanzelf.

Als recruiter is het een leuk extraatje. Je kan een CV heel goed opsmukken met halve waarheden. Dus heb je een kandidaat met een sterk CV, een aantrekkelijke motivatiebrief en een vlotte tong? Dan kan je gerust eens de Klout-score bekijken. Is deze voldoende hoog, dan heb je al meer kans dat je een goede sollicitant voor je hebt. Het sollicitatiegesprek kan dan definitief uitsluitsel geven. Ga dus niet louter op de score af! Maar verwerp het ook niet als onbelangrijk.

Let op! Maak hier nooit de fout hen gewoon geld te bieden voor een positieve tweet! Veel van die influentials hebben een zekere trots en dat gaat zich tegen je keren (zeker als ze je verzoek gewoon openlijk met iedereen gaan delen). Geloofwaardigheid: weg!

In de VS gaan ze al een stukje verder: daar worden dikwijls offline events georganiseerd waar je niet binnen raakt als je Klout-score te laag is.

Conclusie

Klout geeft je een indicatie over hoe invloedrijk iemand is, het is (moeilijker dan in het begin) te manipuleren, maar geeft over 't algemeen een realistische beoordeling. Fixeer je er niet op, maar pas dezelfde technieken toe zoals je doet op Twitter (als je geen followers wil verliezen, deel je best regelmatig nuttige info etc.)

Nog een paar heel concrete tips
(in principe niet uniek voor Klout, daaraan zie je dat je gewoon een potje gezond verstand nodig hebt)
  • Houd rekening met je doelpubliek. Heb je vooral vrienden op Facebook en zakelijke relaties op Linkedin, deel dan leutige content en status updates op Facebook en houd de "serieuzere" content voor Linkedin, zeker wanneer je weinig Facebook-vrienden hebt die in dezelfde sector actief zijn als jij.
  • Ga de conversatie aan. Weinig uitleg nodig: zie je een vraag die je kan beantwoorden? Antwoord dan. Ga je niet akkoord met wat iemand zegt? Ga in discussie. Heb je een vraag? Stel ze...
  • Bedank je netwerk. Let wel op dat je hier niet na elke interessante tweet, tien tweets na elkaar mensen gaat bedanken die RT'en of reageren... Houd het beperkt en gericht.
  • Make it retweetable. Je hebt 140 karakters, gebruik er 110 à 120. Mensen geven graag nog een opmerking als ze iets RT'en.
  • Maak een lijstje van 10 personen/bedrijven die heel invloedrijk zijn over de onderwerpen waar jij ook over communiceert en smijt je op hun radar. Geef reacties, RT hen, ga misschien zelfs eens in discussie. Bij deze laatste zorg je voor een unieke invalshoek. De kans bestaat dat die influentials te veel reacties krijgen om overal op te antwoorden, zorg dat je opvalt (maar houd het wat proper eh). Lijst met influentials in België
  • Wees consistent. Eén groot nadeel aan Klout (jawel, we durven dat zomaar zeggen), ben je een week slingerziek en kan je niet veel communiceren? Kloutscore in vrije val ... Weet je dus op voorhand dat je voor een bepaalde periode niet online kan, programmeer een aantal tweets. Dit hoeft niet veel te zijn, gewoon om de stream in leven te houden. (plan desnoods dagelijks de Tweet "Hey @Klout, I'm still alive!" ...)
  • Sluit enkel social networks aan die je actief gebruikt! Dit is een belangrijke. Klout geeft je geen hogere score voor veel accounts, enkel als je deze actief gebruikt. Connect Instagram bv niet als je nooit foto's post, want dit trekt je score naar beneden. We kunnen het niet genoeg benadrukken: geen kwantiteit, maar kwaliteit.
  • +K's helpen je Klout score NIET omhoog! Dit zorgt er enkel voor dat de onderwerpen waarover je invloed hebt, in je lijst blijven staan, ook al heb je er bv een week niet over gepraat. Verspil hier dus niet te veel tijd aan.
  • Meer/andere tips vind je in "Je score op Klout opkrikken? 't zit hem in de details"

Wie van cijfertjes en statistieken houdt

  • 100 miljoen users (enkel zij die actief met Klout bezig zijn)
  • 2.7 miljard stukken data te verwerken per dag
  • 3.500 developers en partners
  • 8 miljard API calls per maand
  • Aantal variabelen waarop de score berekend wordt is gestegen van 25 naar 50 (accurater)
  • 10 social networks aan te sluiten (meer op komst, zoals bit.ly)
  • Gemiddelde score op Klout: 20

Happy Klouting!

Opmerking rond perks: er zijn al een aantal Belgen die Klout Perks gekregen hebben, maar dit blijft vrij beperkt, aangezien deze meestal voor de VS of Canada bedoeld zijn. Hierover gaan we dus niet verder uitwijden, maar verwijs ik je naar ..........

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi