Amper 1 jaar na de lancering van Xpenditure breidt de Mechelse start-up CardWise uit en opent samen met het Belgisch/Braziliaanse Grid Investments een vestiging in Sao Paulo. Xpenditure, dat een oplossing biedt voor het bijhouden en rapporteren van ‘onkostenbonnetjes’, heeft contracten afgesloten met grote bedrijven (Belfius, Medialaan, Acerta...) en kiest bewust eerst voor Brazilië om de snelle groei te ondersteunen.

Contracten met grote bedrijven

Xpenditure is een ‘cloud’ oplossing, ontwikkeld om het maken en verwerken van onkostennota’s te automatiseren. Via een app worden kassabonnetjes gedigitaliseerd en kunnen de gegevens meteen in de boekhouding verwerkt worden.

Met Xpenditure wil CardWise elke stap van onkostenbeheer binnen bedrijven automatiseren. CardWise mikt met deze software op de brede markt. De software wordt zowel door zelfstandigen, KMO’s als multinationals gebruikt, en Xpenditure heeft ondertussen al heel wat grote namen als klant. Zo werken alle medewerkers van Medialaan & SAS Software al geruime tijd met het systeem.

Daarnaast heeft CardWise ook strategische partnerships weten af te sluiten met toonaangevende Belgische bedrijven als Acerta, Attentia en Belfius.

Ontwikkeling blijft in België

CardWise gelooft heel sterk in het uitwerken van alle productontwikkelingen en innovaties vanuit België om dan haar diensten wereldwijd te vermarkten. Zo telt het bedrijf al klanten in meer dan 25 landen.

"Wij helpen mee Belgische know-how exporteren"

“Op die manier dragen we ons steentje bij aan het exporteren van Belgische know-how”, zegt Boris Bogaert, mede-oprichter & CEO van CardWise. Hij weet dat vele tech-bedrijven na een succesvolle lancering verhuizen naar het mekka van de start-up scene in Californië (Silicon Valley), maar dat past niet in het verhaal van CardWise. 

"Wij zijn niet bang om in België te ondernemen"

Wim Derkinderen, mede-oprichter & Chief Commercial Officer van Cardwise, vult aan: “De verdere ontwikkeling van de software blijft in België. Een bewuste keuze, er is hier immers meer dan voldoende kennis en financiële middelen om een bedrijf uit te laten groeien tot wereldspeler. Wij zijn niet bang om in België te ondernemen."

Na Brazilië volgen Europese vestigingen

De beslissing om naar het land van de samba en voetbal te trekken werd versneld door de groeiende vraag naar digitalisering van onkosten, maar ging niet zonder slag of stoot. Groeimarkt Brazilië beschermt de binnenlandse economie en als men er als buitenlands bedrijf zaken wil doen, moet men aan een aantal verplichtingen voldoen. “In eerste instantie moet je er een Braziliaanse vestiging opstarten.

We beginnen met een sterke ploeg die zich zal focussen op business development en customer support voor de lokale gebruikers”, zegt Daniël Ibri van Grid Investment, de partner die CardWise helpt met de oprichting, aanwerving en start van de operaties.

Brazilië is de eerste in een reeks van geplande buitenlandse uitbreidingen, zo zal het bedrijf na de zomer nog andere Europese vestigingen opstarten.